4,402 læst ·
19 svar
4k læst
19 svar
Kan man bygge bærende indervæg ovenpå EPS-beton med 40 mm flydespartel?
Side 1 af 2
Som overskriften lyder, spekulerer jeg på, om jeg kan genopbygge en bærende indervæg. Underlaget for væggen er 13 cm EPS-beton, som er belagt med 40 mm flydespartel.
Jeg læste på eps-cements ofte stillede spørgsmål, og der står, at det ikke kan bruges til bærende dele, og jeg håber måske på for meget, når jeg tænker, at dette måske gælder "bar" EPS-beton.
Nogen der ved? Eps er endnu ikke støbt, så ingen total-katastrofe, hvis vi bliver nødt til at støbe sokler med rigtig beton, men det ville være et ekstra trin...
Jeg læste på eps-cements ofte stillede spørgsmål, og der står, at det ikke kan bruges til bærende dele, og jeg håber måske på for meget, når jeg tænker, at dette måske gælder "bar" EPS-beton.
Nogen der ved? Eps er endnu ikke støbt, så ingen total-katastrofe, hvis vi bliver nødt til at støbe sokler med rigtig beton, men det ville være et ekstra trin...
Det havde jo været utroligt trist hvis renoveringen førte til at huset begynder at sænke. Så vi må nok gøre som du siger og støbe en strimmel med almindelig beton. Lidt kringlet føles det alligevel. Tak for din input!Rejäl sagde:
Et bonusspørgsmål, hvis nogen læser: vi overvejer at stille en strimmel platonmåtte mod syldringen for at skabe en luftspalte. Er det klogt eller dumt? Det føles ikke så godt at indkapsle syldringen med plastik, som er den almindelige fremgangsmåde..?
Bedre med tynd isolering, typisk denne:T Tarelugnt sagde:
https://www.finja.se/produkter/grund-cellplast/isolermatta