Hus fra 1936 med skunkvægge som jeg vil fjerne. Det er mansardtag, og skunkvæggene har en form for planke, der fungerer som regel, hvor det spontede træ i skunkvæggene er sømmet mod. Synes det ser ud som om spærhovedet hviler på skråtstillede støtteben, der går skråt ned mod tagfoden. Hvis det passer, så burde vel ikke de lodrette regler også bære spærene? De er drejet 90 grader mod spærene og har udsparinger til elinstallationer i sig. Hvad tror I?
Regnskabet er ikke perfekt... Det er lidt svært at se, hvordan hele takkonstruktionen ser ud. Derimod kan man uden tvivl sige, at væggen med råsport på to sider aldrig kan være bærende. Herligt også at se tagbjælker med så stor andel kernfyr. Er du sikker på, at du mener Mansardtag? Ifølge mine begreber er det et brudt tag, som desuden er valmet (hældende mod gavlene). Kaldes også for herregårdstag.
Tak for svar. Forstår at det ikke er helt let at se hvordan det er bygget. Det er altså den nedre højre bræt i den første af de forrige billeder, som jeg tror tager op lasten.
Den går skråt ned mod tagfoden og følger den skrå væg i dette billede.
Det almindelige ved denne type tagkonstruktion er, at belastningen fra den øvre tagkonstruktion optages af de lodrette stolper, som igen via en udlignende regel står på gulvbjælker, som derefter fører belastningen ud til ydervæggens plankeopbygning. Dine fotografier synes jeg ikke stemmer med tegningen. Pilarne der er alt for spinkle. Hvis det i stedet er de nedre højben, der er bærende, bør det fremgå af, hvordan det punkt ser ud, hvor disse møder ydervæggen.
Hej!
Mit hus ser tilsvarende ud. Jeg har uden videre kunnet fjerne flere af skunkene. Vi konstaterede, at det var højbenene, der tog kræfterne. Reglerne i skunkvæggene stod hverken mod gulvregler eller spær, væggen var opbygget som en almindelig ikke-bærende væg. Tror dog, at det er vigtigt ikke at fjerne "alle" vægge på førstesalen. Selvom bæreevnen er ok, kan konstruktionen blive ustabil. Jeg mener først og fremmest indervægge i 90 grader mod skunkvæggene.
Vil dog anbefale dig, hvis du ikke er helt sikker, at få en konstruktør, der er dygtig til gamle huse, til at komme og kigge. Altså kigge på stedet og ikke kun på tegningen. Ældre huse kan være lidt drilske nogle gange... Held og lykke
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.