Skal sætte en ribbe op på indersiden af en ydervæg og tænkte sætte en plade (plywood eller mdf) op, som jeg skruer i væggens reglar og så skrue ribben i pladen. Problemet er, at jeg ikke kan finde nogen reglar i væggen, hverken horisontale eller vertikale. Har prøvet at banke og lytte og også med en zircon regelhitter. Huset er et træhus og netop denne ydervæg blev bygget i 2016 (før jeg købte huset, så kender ikke konstruktionen af væggen). Kan det være, at der allerede sidder en træplade i stedet for eller inden for gipsen, som "skjuler" reglarne fra regelhitteren?
Og er det nok med en plade for ribben, eller burde jeg bruge planker i stedet mellem ribben og væggen?
Hvordan ville I gøre?

Reglerne står sandsynligvis cc 60 fra kanten af rummet, men der kan også være 45-regler liggende indenfor de bærende regler, som udgør et installationslag.

Hvis du ikke behøver at beskytte væggen mod slid med en plade, men bare vil have ribbestolen op, ville jeg sætte en regel oppe og nede mellem væggens regler og fastgøre ribbestolen i den regel. Hvis det er muligt, bliver det pænere at indfælde "fastgørelsesreglen" i ribbestolen.

• Synes
ptsw
  • Laddar…
En moderne regelkonstruktion er normalt opbygget af tre lag af reglar. Inderst liggende, derefter stående mindst 145 mm dybe og så yderst liggende igen. Hvis beklædningen på indersiden består af OSB plus gipsplade, kan det måske være svært at banke sig frem. Jeg synes, du burde kunne måle dig frem til de horisontale reglar på indersiden. Gå ud fra at der ligger en regel tættest på gulvet, og at c/c-afstanden derefter er 600 mm. Der er mulighed for at væggen er elementbygget, og så kan konstruktionen være lidt anderledes. Det bør fremgå af husplanerne. MDF er ikke et godt materiale med hensyn til styrke. Plywood er bedre. Fyrretræs-plywood er pænere end K-plywood, men man kan jo male.

• Synes
ptsw
  • Laddar…
Galt
Hvis det er en regelvæg, kan du bruge en magnet til at finde de overspakte skruehoveder i væggen, dér har du også reglarne. Hvis du vil, kan du derefter bore to 8-10 mm huller 4-5 cm fra hinanden (ved siden af reglarne, bor ikke dybere end gennem pladematerialet), lys gennem det ene hul og kig gennem det andet. Så bør du efter dette have ret godt styr på væggen.

• Synes
ptsw
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.