I
Hej,

Jeg er ved at skifte foder på vinduerne, er det i orden, hvis det står åbent, selvom det skulle begynde at regne en del? Eller skal jeg sætte noget beskyttelse op, f.eks. aldersbestandig tape?

Et vindue i en murstensvæg af mexitegl, der reflekterer et træ. Trævindue delvist åbent ved murstensvæg med mexi-tegl, diskuterer behov for vejrtætning under regn. Firkantet vindue under udskiftning i et trähus med mexitegl facade fra 1970. Vindueskarmen er uden foder. Refleksion af træ i glasset.

Dette er et træhus med mexitegel facade fra 1970.

Det stod sandsynligvis åbent mens det blev bygget og tåler at stå utildækket mens du renoverer, er du alligevel bekymret kan du sætte en plade for.

Ja, selvfølgelig

Javisst

Jeg er i gang med at skifte facade og tjekker vejrudsigten ca. 3 gange om dagen. Det jeg vil vide, er risikoen for regn og især, hvorfra det blæser og hvor meget. Stille regn oppefra gør intet, men med blæst vil man vide, om det kommer til at slå ind på den facadeside, man har åben. Hvis det er tilfældet, bruger jeg ofte stykker af byggeplast, som jeg hæfter fast som regnbeskyttelse. Hurtigt og nemt at sætte op og tage ned med typisk svensk "midsommervejr". Måske lidt mere besværligt at fastgøre til en teglstensfacade selvfølgelig...

Skal man male træet, vil man ikke have, at det bliver vådt.

Og hvis det er skybrud, vil man heller ikke have vand i konstruktionen. Der er forskel på enkelte regndråber og "vandslagsinddypning".

I
Jeg har tænkt, at facaden på dette hus egentlig ikke har nogen større betydning udover udseendet, og at det dermed ikke spiller nogen rolle, om der kommer noget ind bag murstensfacaden. Men jeg kan absolut tage fejl!

Vejrprognoser er jo ret upålidelige, men jo, hvis man ser på dem hver og hver anden time, så kan de måske give noget. Jeg tror dog, at det er bedre at købe tape og sætte op. Jeg ville gerne have undgået det arbejde, blandt andet fordi det bliver sværere at tilpasse til foderet. Men mener man, at det skal op, så skal det selvfølgelig op.

Lige nu siger DMI, at der er i højden 20-30% risiko for regn ofte omkring 1-2 mm, men der er også enkelte, hvor man siger 5 mm.

Billedet med foderet gjaldt kun under tilpasningen, det er nu afmonteret og skal males. Billedet viser dog udhænget, hvilket jeg tænkte kunne være interessant.

I
Ser nu at SMHI advarer mod skybrud med 40-50 mm men kigger man på vejrprognosen så står der intet om det der så jeg antager at det alligevel ikke gælder dette område.

I
Han at få skåret alle stykker og også olieret, så da benyttede jeg lejligheden til at sætte lidt tape op, hvis det skulle begynde at regne.

I Ironside sagde:
Jeg har tænkt at facaden på dette hus egentlig ikke har nogen større betydning mere end udseendet, og at det dermed ikke spiller nogen rolle, om der kommer noget indenfor murstensfacaden. Men jeg kan absolut tage fejl!
Murstensfacaden er en potemkinkulisse. Det er en almindelig træregelstamme bagved + MU. Det betyder, at hvis fugt kommer ind bag murstenen, kan træstammen rådne, og alt mtrl kan blive muggent. Så uanset facade vil man ikke have fugt bagved.

For mig, som har træfacade malet med slamfarver, kan man se det direkte efter hver regn, hvor/på hvilke facadesider og hvor højt op på facaden regn har slået ind. Det gør, at man efter et par år lærer, hvor det oftest slår ind, hvilket i vores tilfælde er sydvest. Desværre hjælper det ikke mod sommerregnskyl, da det virker som jetstrømme med luft følger med regnen nedad og derefter spreder sig til alle sider ved jordoverfladen, hvilket giver horisontalt regn fra alle verdenshjørner samtidig...

• Synes
Ironside
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.