Hej forum,

I en lejlighed skal en ikke-bærende væg brydes ned. Væggen går halvvejs op mod loftet og er af løs beton. Gennem væggen går et par metalrør, som starter i loftet og fortsætter gennem væggen.

Jeg undrer mig, om forumet kan give mig vejledning i, hvad rørene er? Rørene er markeret med grønt på billederne nedenfor.

Alle svar værdsættes. Tak på forhånd.

To metalrør markeret med grøn farve gennem en væg af løsbeton i en lejlighed, omgivet af flere andre rør og ledninger. Grønne markerede metalrør i en betonvæg under nedrivning, nær taget. Viser rørene der går gennem væggen. Metallrør i en mur af løsbeton med grøn markering, muligvis installationsrør, leder op til loftet. Uidentificerede funktioner efterspørges.

Ser ud som panserrør til el. Så sandsynligvis er det elledninger i rørene

• Synes
Oscarsss og 1 anden
  • Laddar…
GoC GoC sagde:
Ser ud som panserrør til el. Så sandsynligvis er der elkabler i rørene
Mange tak! Har du nogen erfaring/idé om, hvordan processen kan se ud for at trække sådanne rør om i en lejlighed? Er det et enkelt job for en elektriker eller et større arbejde?

O Oscar Wallin sagde:
Mange tak! Har du nogen erfaring/idé om, hvordan processen kan se ud for at trække sådanne rør i en lejlighed? Er det et enkelt job for en elektriker eller et større arbejde?
Kan jo ikke være så stort arbejde at trække det om. Men det leder vel til en stikkontakt et sted, det er det mest almindelige, hvis det går fra loftet og nedad. Du har vel lidt styr på, hvad der findes i væggen, inden du begynder at rive den ned?
Hvor har du revet væggen? Det ser ud til at være installationer for både vand, varme og afløb der, hvor du har revet. Ser slet ikke ud som noget du bør rive.

Senest redigeret:
  • Synes
BirgitS og 1 anden
  • Laddar…
GoC GoC sagde:
Kan jo ikke være så stort et arbejde at trække om det. Men det leder vel til et eludtag et eller andet sted, det er det almindeligste hvis det går fra loftet og nedad. Du har vel lidt styr på, hvad der er i væggen, før du begynder at rive den?
Hvor har du revet væggen? Det lader til at være installationer for både vand, varme og afløb, hvor du har revet. Ser slet ikke ud som noget, du bør rive.
Vand, varme og afløb går ovenfor væggen, som er tænkt at blive taget ned. Væggen, der skal tages ned, går kun fra gulvet op til "mit" loft/overflade i lejligheden. Ovenfor min overflade/loftet er der yderligere 2 meters rum, hvor disse rør til vand går. Det er kun panserrør til el, der har nogen egentlig forbindelse til væggen, som skal tages ned. Resten er fritstående, så at sige.

Grunden til spørgsmålet om panserrør er, at der kun findes en enkelt eludtag i væggen, der tages ned, samtidig med at der går i alt 3-4 panserrør gennem denne væg. Jeg spekulerede derfor på, om panserrørene kan gå til lejligheden under min, men dette er vel usandsynligt? Undskyld mine uendelige spørgsmål... :)

O Oscar Wallin sagde:
Vand, varme og afløb går ovenpå væggen, der er tænkt at bliver taget ned. Væggen, der skal tages ned, går kun fra gulvet op til "mit" loft/overflade i lejligheden. Ovenfor min overflade/loft er der yderligere 2 meters rum, hvor disse rør til vand går. Det er kun panserrør til el, der har nogen egentlig forbindelse til den væg, der skal tages ned. Resten er fritstående, så at sige.

Årsagen til spørgsmålet om panserrør er, at der kun er et enkelt eludtag i væggen, der tages ned, samtidig med at der går i alt 3-4 panserrør gennem denne væg. Jeg tænkte derfor på, om panserrørene kan gå til lejligheden under min, men dette er vel usandsynligt? Undskyld mine endeløse spørgsmål… :)
Nej det er formentlig ikke usandsynligt, at panserrørene kan gå til en anden lejlighed. Det ser ud til, at du river en væg til risten med al teknisk installation. Så du bør absolut sikre dig, hvad du er i gang med at rive ned og hvad det medfører. Du har vel checket med boligselskabet om tegninger på huset og hvad du er ved at rive ned?

• Synes
BirgitS og 1 anden
  • Laddar…
Kan jo være sådant, som går mellem lejligheder, centralantenne eller telefon fx.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.