Hejsan gänget,
Jeg skal sætte en tung tavle op på, hvad jeg troede var en betonvæg. Jeg købte en slagboremaskine fra Bosch og begyndte at bore. Cirka 1 cm inde stoppede det brat i væggen. Jeg troede først, at jeg havde ramt armeringsjern, men efter 4 huller mere på forskellige steder med samme resultat, mistænker jeg nu, at det må være noget andet.
Jeg mailede udlejeren, som fortalte, at væggen er en blanding af jern og beton.
Tror I, at jeg har været maksimalt uheldig og ramt armeringsjern hver gang? Eller har hele væggen et jernparti?
Noget tip til, hvordan jeg kommer videre uden at bruge en formue?
Mvh, nybegynder
Jeg skal sætte en tung tavle op på, hvad jeg troede var en betonvæg. Jeg købte en slagboremaskine fra Bosch og begyndte at bore. Cirka 1 cm inde stoppede det brat i væggen. Jeg troede først, at jeg havde ramt armeringsjern, men efter 4 huller mere på forskellige steder med samme resultat, mistænker jeg nu, at det må være noget andet.
Jeg mailede udlejeren, som fortalte, at væggen er en blanding af jern og beton.
Tror I, at jeg har været maksimalt uheldig og ramt armeringsjern hver gang? Eller har hele væggen et jernparti?
Noget tip til, hvordan jeg kommer videre uden at bruge en formue?
Mvh, nybegynder
Vis gerne et billede af, hvordan hullerne er boret. Hvilken boremaskine har du?
Hej, hvis du skifter til en metalbor, når du støder på jern, og kører uden slag, indtil du støder på beton igen, så bør du ikke behøve at bruge mere end et par bor?
Rediger: Tjek grundigt med udlejeren, at der ikke går nogle vand- eller elledninger der, hvor du borer, hvis du ikke kan sikre det selv!
Rediger: Tjek grundigt med udlejeren, at der ikke går nogle vand- eller elledninger der, hvor du borer, hvis du ikke kan sikre det selv!
Medlem
· Sverige
· 5 652 indlæg
Er det hulboring i armeret beton, så har du brug for en ordentlig borehammer og en borekrone egnet til formålet fx Hilti TE-CX. Så betyder det ikke noget, hvad du støder på i væggen, den gnasker sig igennem uanset og helt uden anstrengelse.
En såkaldt slagboremaskine er det helt forkerte værktøj, fungerer slet ikke.
En såkaldt slagboremaskine er det helt forkerte værktøj, fungerer slet ikke.
Absolut, det er et bedre valg og det ville jeg selv vælge.H Harald Blåtumme sagde:Er det hulboring i armeret beton, så har du brug for en fornuftig borehammer og en boringskrone egnet til formålet fx Hilti TE-CX. Så er det ligegyldigt, hvad du støder på i væggen, den æder sig igennem uanset og helt uden anstrengelse.
En sk slagboremaskine er det helt forkerte værktøj, fungerer slet ikke.
Men hvis vi taler om at hænge et par billeder op, føles det lidt overkurs for TS at anskaffe sig det.
Det er jo usandsynligt, at du er stødt på jern hver gang, især en cm ind. Støbejern ligger dybere end det i væggen.
Jeg vil tro, at du kommer gennem pudset med din maskine, men selve betonen bliver for hård.
Post et billede af maskinen og boret, du forsøger at bruge.
Hvis det ikke har en SDS fatning, er det ikke tilpasset til hårde betonvægge, især ikke i kombination med et billigt bor...
Jeg vil tro, at du kommer gennem pudset med din maskine, men selve betonen bliver for hård.
Hvis det ikke har en SDS fatning, er det ikke tilpasset til hårde betonvægge, især ikke i kombination med et billigt bor...
Medlem
· Sverige
· 5 652 indlæg
Jeg tror de fleste af os har forsøgt at lave pæne huller i hårde betonvægge med såkaldte "slagboremaskiner" og de enkle boremaskiner, som ofte er aktuelle. Resultatet er som regel et stadig større hul, øget kraft må lægges og stor frustration over resultatet.anders07 sagde:
Det er jo usandsynligt, at du har stødt på jern hver gang, specielt en cm ind. Støbejern ligger dybere end det i væggen.
Ville tro, at du kommer igennem pudset med din maskine, men selve betonen bliver for hård.
Hvis den ikke har en SDS fatning, så er det ikke tilpasset hårde betonvægge, specielt ikke i kombination med en billig boremaskine...
Det spiller ingen rolle, om det så kun er et enkelt hul, du skal bore, lige frustrerende.
Forskellen mod at bruge en rigtig borehammer og en god borekrone er helt forbløffende første gang man oplever det, som nat og dag. Hvis man ikke har råd til de hundrede kroner det koster at købe en borehammer kan man leje. Glem ikke, at der også er brug for en god borekrone, jeg gav forsalg på en.
Hilti TE-CX er så stærk, at jeg uden videre kunne bore et antal huller i 20 mm støbejern, diameter 12 mm. Disse borer penetrerer næsten hvad som helst, beregnet til armeret beton. Eventuelt kan man være nødt til at sikre, at de får passende køling, det er alt.
Medlem
· Sverige
· 5 652 indlæg
Det var næsten lidt komisk netop dette med at lave et antal huller i en urgammel støbejernsgryde med ekstremt tyk bund. Konen ville have denne store gryde til et haveprojekt, plante ting i gryden så dræning var nødvendig.
Tænkte først at dette ordnes let med almindelige HSS metalbor. Vel Biltema-kvalitet, men havde ingen som helst virkning på det rustne gamle støbejern. Dormer kunne måske have virket, hvem ved. Så prøvede jeg at skifte til hammerborhovedet på vores gamle Hilti TE2-M, og i med en 12 mm TE-CX bor. Et forfærdeligt spektakel blev det selvfølgelig høreværn på. Lidt vand i bunden til køling, igennem på ingen tid.
Hardmetalskærene forvandler alt foran skærene til pulver, præcis som jeg har set tidligere når vi har kørt betydeligt grovere 25 mm bor gennem hjertevæggens sokkel i kælderen gennem stenhård gammel beton og rigelig armering. Fantastisk gode borekroner.
Tænkte først at dette ordnes let med almindelige HSS metalbor. Vel Biltema-kvalitet, men havde ingen som helst virkning på det rustne gamle støbejern. Dormer kunne måske have virket, hvem ved. Så prøvede jeg at skifte til hammerborhovedet på vores gamle Hilti TE2-M, og i med en 12 mm TE-CX bor. Et forfærdeligt spektakel blev det selvfølgelig høreværn på. Lidt vand i bunden til køling, igennem på ingen tid.
Hardmetalskærene forvandler alt foran skærene til pulver, præcis som jeg har set tidligere når vi har kørt betydeligt grovere 25 mm bor gennem hjertevæggens sokkel i kælderen gennem stenhård gammel beton og rigelig armering. Fantastisk gode borekroner.
Senest redigeret:
Disse to er dem, jeg købte!anders07 sagde:
Det er jo usandsynligt, at du har stødt på jern hver gang, især en cm ind. Støbejern ligger dybere end det i væggen.
Jeg ville tro, at du kommer gennem pudset med din maskine, men selve betonen bliver for hård.
Hvis den ikke har en SDS fatning, så er den ikke tilpasset hårde betonvægge, især ikke i kombination med en billig bor...
Det bliver nok til et køb af sådan en borehammer! Nogle forslag til mærke/model?H Harald Blåtumme sagde:Er det hulboring i armeret beton, så har du brug for en ordentlig borehammer og en borekrone egnet til formålet fx Hilti TE-CX. Så er det ligegyldigt, hvad du støder på i væggen, den spiser sig igennem uanset og helt uden anstrengelse.
En såkaldt slagboremaskine er helt forkert værktøj, fungerer slet ikke.
Jeg kan lide Metabo.