Hej
Jeg er i gang med en udbygning på 50 kvm. Ifølge min konstruktionsplan skal jeg have isolering udenpå dampspærren! Altså

Råtømmer
Ventilationsspalte
195 isolering
Dampspærre
70 isolering
Løsgøringspanel
Gips

Er der ikke risiko for, at kondens forbliver i isoleringen?
Jeg vedlægger et billede. Tak på forhånd
Bygningskonstruktionsplan med detaljer om isoleringslag, dampspærre og gips i forbindelse med udvidelse på 50 kvm.

Tommelreglen siger vel, at dampspærren må sidde maks 1/3 inde i væggen,
for ikke at ende på den forkerte side af dugpunktet.

Så du burde være på den sikre side.

• Synes
Pontus Baronen Bjarnmark
  • Laddar…
nej så længe som dampspærren er tæt så bevæger luften sig ikke og ingen kondens kan ske. Man bygger sådan nu om dage for så får man en ubrudt dampspærre og så får du 45mm til hvor du lægger el og sådan. Så slipper man at punktere dampspærren med en masse dåser og sådan.

• Synes
Pontus Baronen Bjarnmark
  • Laddar…
Tak for svaret! Jeg læste det også, men så læste jeg også på flere sider, at plasten altid skulle ligge yderst mod isoleringen set fra varmesiden😬 så jeg blev lidt bekymret! Men så bør det jo fungere!

Ok! Jeg syntes selv, at denne metode virkede lettest, for nu har jeg ingen problemer med elinstallationen, og præcis som du siger, så punkterer jeg ikke dampspærren! Tak for svaret

Eftersom du har glespanel mellem de liggende reglar og gipsen kan du sætte plasten på indersiden af al isoleringen.
28 mm glespanel er nok som installationsområde. Så slipper man også for at skære ud i isoleringen rundt om alle rør/slanger og dåser.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.