Hej,

Jeg vil have kalciumsilikatplade under pizzaovnen, men jeg har en overvejelse vedrørende isoleringen rundt om kuplen. Den isolering, jeg har fundet i de almindelige byggemarkeder, er Isover, og der står maxtemp 400 grader. Samtidig står der ubrændbar. Kuplen vil nok blive meget varmere. Fungerer dette alligevel? Jeg overvejer 5 cm tykkelse, er det nok?

Keramisk filt (som ikke længere er keramisk) er hvad du har brug for. 5 cm er nok, hvis det kun er pizza, du har tænkt dig...

Stenuld tåler hvor høj varme som helst (inden for rimelige grænser), uden at begynde at brænde, men bindemidlet i isoleringen nedbrydes over ca. 200 grader.. Det gør, at isoleringen trykkes sammen og får forringet isoleringsevne...

Vermikulit

Matti_75 Matti_75 sagde:
Vermiculite
Vermiculite har jo rimelige isoleringsegenskaber, når det er "løst", hvilket giver lidt problemer, når man skal isolere en brændeovn med det... Man er nødt til at bygge yderkappen først og derefter fylde mellemrummet med vermiculite... Fordelen med keramisk filt er, at man kan pudse direkte på...

Jeg har selv 50-100 mm keramisk filt og derefter "resten" fyldt med almindelig stenuld, men jeg har jo bygget et "hus" over min ovn...

Jeg vil ikke kun have den til pizza, men også kunne bruge den som ovn til alt muligt. Jeg kan ikke finde nogen keramisk filt til private. Måske er det lettere at støbe vermiculit med ildfast mørtel i nogle centimeter og derefter på med tyk isover isolering?

D Danii KD sagde:
Jeg vil ikke kun have den til pizza, men også kunne bruge som ovn til nærmest alt. Jeg lykkes ikke med at finde noget keramisk filt for privatpersoner. Måske lettere at støbe vermikulit med ildfast mørtel nogle centimeter og derefter på med tyk isover isolering?
Nogle centimeter er ikke nok til at få temperaturen ned under 200 grader... Skal du lave andet end pizza, er det værd (læs nødvendigt) at lægge penge på isoleringen, desuden bør du overveje, hvordan du kan lukke åbningen, ellers går varmen ud ret hurtigt...

Dan_Johansson Dan_Johansson sagde:
[link]

Første træf på "keramisk filt".. ;)

Ellers er "superwool" et almindeligt handelsnavn...
Forsøgte at bestille der men fik hurtigt svar at det ikke var på lager. Skal tjekke dine andre links (y):)

L loffman sagde:
Ta en titt här. Købte en del her til min ovn.
[link]
Ja, jeg fandt det senere ser virkelig godt ud! Skal bestille der. Hvilken diameter på røgrør? Er 8 cm godt?

8 cm er alt for lille. Jeg kørte 15 cm. Havde jeg gjort det om, havde jeg nok valgt 20 cm, men 15 fungerer...

• Synes
Dan_Johansson
  • Laddar…
L loffman sagde:
8 cm er alt for lille. Jeg kørte med 15 cm. Havde jeg gjort det om, ville jeg nok have valgt 20 cm, men 15 fungerer...
Okay, jeg tænkte, at man ikke ville miste for meget varme. Hvad ville du sige bliver effekten af 20 cm sammenlignet med 15? Brænder det bedre?

Jeg har også 15 cm, og ville have valgt større, hvis jeg kunne gøre det om.... Nu har jeg kun en meter skorsten, det kan muligvis blive bedre træk med en længere...

D Danii KD sagde:
Okay, jeg tænkte, at man ikke ville miste for meget varme. Hvad ville du sige bliver effekten af 20 cm. Sammenlignet med 15? Brænder det bedre?
Det, der sker, er, at røggen går den forkerte vej, ud gennem åbningen... Vil man beholde max varme, skal man bygge en helt anden type ovn...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.