Jeg er i gang med at renovere et lille værelse, hvor jeg skal udskifte isolering (spån) i væg og gulv. Erstatte brædderne med osb og gips.
Væggen, som vender mod ydervæggen (sydvendt), ser sådan ud (hvordan vedhæfter jeg billede?) efter jeg har fjernet karlit panel 12mm. Brædder og spån næsten helt op. Ca. 15 cm mangler. Og bagved papir.
Min overvejelse er nu, om dette er et luftspalte, eller har det bare pakket sig sammen over tid?

Trævæg med ujævne overflader og nogle hvide og røde malerpletter, der er delvist slidt af. Tydelige knaster og revner i træet.

Efter det jeg har søgt og læst, så er det sandsynligvis bare sunket sammen med tiden.

S
ja spån og løsuld synker sammen med tiden. også isolering i plader

Nu er jeg absolut ingen ekspert på ældre byggeteknik, men kontrollér med nogen, der ved noget om det, så det ikke bliver for tæt med OSB+Gips. Mange ældre vægge er konstruerede til at kunne "ånde" fra begge sider...

Jeg har en fornemmelse af, at jeg har set eller læst om, at man gør osb-pladen et par cm mindre rundt om. Men gipspladen og resten ønsker man jo at have glat og tæt? Ellers bliver det jo trækfuldt?

Jeg fortsætter på min gamle tråd.
Er ikke kommet længere end på billederne af forskellige årsager.
Mit tidligere spørgsmål står stadig.
I må undskylde mine dumme spørgsmål.
Men skal fjerne gulvet nu. Og jeg undrer mig over, om der er nogle risici ved det?
Kan gulvbrædderne være en del af konstruktionen, så de holder bjælkerne på plads?
Dvs. hvis jeg fjerner dem i dag og lader det stå åbent en tid, kan bjælkerne stikke af og ændre form, så det bliver skadeligt for huset?

Gulvbrædderne er ca. 30mm tykke. Og der er 65 cc mellem bjælkerne.

• Gulvbrædder på ca. 30 mm tykkelse med 65 cc mellem bjælkerne. Visning af afstanden og støv på brædderne. En avisstrimmel er synlig imellem.
Det skal ikke være nogen fare med gulvbjælkerne for at du river op et solidt gammelt gulv. Dog synes jeg, at du skal tage det op helt, så det kan genbruges. Den type af rigtige massive gulve koster en formue i dag.

Jeg synes også, det er dumt at udskifte en solid plankevæg med spinkelt og syntetisk OSB & gips.

Det er muligt at fylde op isoleringen i vægsektionerne (også gulvet) ved at sprøjte ind løsuld (cellulosebaseret). Uanset hvordan du gør det, skal væggen og gulvet være 100% vindtætte. Det er ikke det samme som fugttætte. Vindtæthed opnås med fugning i ældre huse (+ lister). (Også selvfølgelig vindpap og pladematerialer såsom masonit & tretex.)

Mm jeg forstår dine tanker. Men plankerne på væggen er ikke solide som gulvet. De er genbrugte og sammensatte overalt.

Bliver der dårligere stabilitet med osb osv. sammenlignet med træplanker?
Eller hvorfor er det dumt?
Jeg ved som sagt ikke. Så del gerne meninger og erfaringer.

A Awes78 sagde:
Gulvbrædderne er ca. 30mm tykke. Og der er 65 cc mellem bjælkerne.
Du burde lave en lidt større analyse.
At tætne til vægge, gulv, tagbjælker etc. og bruge billige tætte materialer kan betyde, at du ret hurtigt får masser af problemer og ødelægger huset. Jeg ville være forsigtig med at rive vægge og gulve ned, hvis de ikke er ødelagte, men måske er de det? Jeg ville isolere forsigtigt med åbne materialer. Gulvet kan du oftest isolere nedefra.

A Awes78 sagde:
Mm jag forstår dine tanker. Men plankerne på væggen er ikke solide som gulvet. Det er genanvendte og sammensatte overalt.

Bliver det dårligere stabilitet med osb osv. sammenlignet med træplanker?
Eller hvorfor er det dumt?
Jeg ved som sagt ikke. Så fyr løs med meninger og erfaringer.
Jeg kan lide solide massive naturlige materialer. De føles bedre for miljø & sundhed, samt giver for mig en bedre følelse. Derudover ved vi, at de fungerer længe og godt i gamle huse, der er bygget til de materialer. Nye materialer er lavet til nye huse. Forudsætningerne er forskellige mellem nye og gamle huse. Lidt som at en Ferrari ikke præsterer så godt som forventet ude i skoven... Den er optimeret til andre forudsætninger.

Nu går det sikkert fint at have OSB + gips i stedet for plankevæg med masonit og/eller tretex.
Jeg beskæftiger mig ikke med spånplader/mdf, fordi de indeholder syntetisk lim. Derudover mister de al deres bæreevne, hvis de bliver våde, og på grund af limen er de betydeligt mere fugttætte end masonit og tretex, som kun består af træfibre uden tilsætningsstoffer.

Stabiliteten i væggen bliver ikke dårligere med OSB & gips.

Hvad angår gulv, så mener jeg, at der ikke findes bedre, smukkere, mere slidstærke, dejligere at gå på, gulv end netop solide massive planke-gulve. (ulakerede)

Økonomi: At ikke røre/lave om på noget, som der ikke er noget galt med, er selvfølgelig billigst. Eller at gøre mindst mulige indgreb, dvs. bare det, der er absolut nødvendigt.
Almindeligt massivt træ, som man køber på trælasten, er i princippet desuden altid billigst i sammenligning med moderne materialer. I hvert fald hvis man gør arbejdet selv. Og ikke er ude efter moderne udseende. Vil man have helt glatte, lige og livløse intetsigende vægge, så er de moderne materialer og metoder bedre. Vil man derimod have vægge med karakter, så bruger man gamle velafprøvede materialer & metoder.

I sidste ende er det op til dig, hvad du vil have/synes om/trives med. Men, altid med gamle huse, så skal man vide, hvad man laver for ikke at gøre noget dumt af fejltrin. (Ja, det gælder vel egentlig alt, man gør, men hvis vi holder os til emnet her så.)

Mm nu blev det ikke let.
Så spånet som isolering er ikke noget man vil have væk egentlig?
Jeg tænker også, at det bliver svært at lægge et flydende gulv ovenpå de ujævne gulvplanker, der ligger der nu.

Sig at jeg beholder trægulvet med spån under.
Forbedrer væggene med ny isolering, hvor det mangler. Og spikrer nye brædder op.
Hvad skal jeg i så fald lægge udenpå for at kunne tapetsere samt lægge et nyt gulv ovenpå gulvbrædderne?

Er det for ujævnt til at sætte renoveringsgips direkte på brandvæggene?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.