6,340 læst ·
4 svar
6k læst
4 svar
Isolere ydervæg af leca over jord - indvendigt?
Hej!
Har forsøgt at finde et godt svar her på forummet, men har ikke fundet det, jeg søger.
Vi har bygget en stald, og i den har vi et rum (sadelkammer), som skal være opvarmet året rundt ved hjælp af et oliefyldt el-element (ca. 16 grader).
Yder/inder vægge er 190 mm leca.
Disse tænkte jeg at pudse/slamme på indersiden og derefter sætte 45 mm stålregler direkte på.
Længst inde vil jeg have 12 mm krydsfiner for at kunne fastgøre sadelholdere/andre tunge ting på en bekvem måde.
Spørgsmålene lyder:
1. Behøver jeg at isolere rummet? Bliver elomkostningerne meget høje, hvis jeg ikke gør det? (hvilket jeg tror)
2. Hvis jeg skal isolere, skal jeg så have mineraluld mellem reglerne?
3. Skal jeg have en dampspærre mellem stålreglerne og krydsfineren?
Der, hvor vi bor, bliver det nogle gange enkelte dage, hvor det kryber ned omkring -15 grader, men ofte ligger det maksimalt på -5 grader om vinteren.
Har forsøgt at finde et godt svar her på forummet, men har ikke fundet det, jeg søger.
Vi har bygget en stald, og i den har vi et rum (sadelkammer), som skal være opvarmet året rundt ved hjælp af et oliefyldt el-element (ca. 16 grader).
Yder/inder vægge er 190 mm leca.
Disse tænkte jeg at pudse/slamme på indersiden og derefter sætte 45 mm stålregler direkte på.
Længst inde vil jeg have 12 mm krydsfiner for at kunne fastgøre sadelholdere/andre tunge ting på en bekvem måde.
Spørgsmålene lyder:
1. Behøver jeg at isolere rummet? Bliver elomkostningerne meget høje, hvis jeg ikke gør det? (hvilket jeg tror)
2. Hvis jeg skal isolere, skal jeg så have mineraluld mellem reglerne?
3. Skal jeg have en dampspærre mellem stålreglerne og krydsfineren?
Der, hvor vi bor, bliver det nogle gange enkelte dage, hvor det kryber ned omkring -15 grader, men ofte ligger det maksimalt på -5 grader om vinteren.
Tillæg:
Taget skal vi isolere mellem spærerne (195mm træregler).
Ovenfor er der et halm/høloftloft.
Er det nok at smide isolering op mellem spærerne og derefter sætte loft op? Skal man have en dampspærre mellem spær og loft?
/Mvh
Thomas
Taget skal vi isolere mellem spærerne (195mm træregler).
Ovenfor er der et halm/høloftloft.
Er det nok at smide isolering op mellem spærerne og derefter sætte loft op? Skal man have en dampspærre mellem spær og loft?
/Mvh
Thomas
Kunne det ikke være muligt at have celleplast mellem stålreglerne? Isolerer godt og tåler evt. fugt. Til loftet mistænker jeg, at du skal sætte en dampspærre, når du skal have så pass varmt inde og desuden har halm/hø på loftet.
Cellplast er måske ingen dum idé... men tror du man har brug for diffspærre eller ej? =)
Edit: Ulempen med cellplast som jeg ser det er at få tætsluttende mod reglerne, hvilket betyder at der bliver lidt kuldebroer mellem regel og cellplasten..? Har man mineraluld, så kan man måske trykke i nogle ekstra cm/lægge to tyndere lag og overlappe...?
Edit: Ulempen med cellplast som jeg ser det er at få tætsluttende mod reglerne, hvilket betyder at der bliver lidt kuldebroer mellem regel og cellplasten..? Har man mineraluld, så kan man måske trykke i nogle ekstra cm/lægge to tyndere lag og overlappe...?
Senest redigeret:
Har aldrig bygget med pladestolper, men ved at cellplast kan bruges i kombination med dem. Kan det ikke være muligt, at pladen kan sættes ind i stolpen? Stolpen er jo kun en tynd plade. Måske en ide at gå op i størrelse til 70 mm? Antager at cellplast isolerer bedre end mineraluld, hvilket måske kan være nødvendigt, når væggen kun er muret med 19 cm leca. I loftet har du brug for en dampspærre, og bruger du mineraluld, antager jeg, at du har brug for det i væggen også. Personligt ville jeg have brugt cellplast til væggen uden dampspærre.
Klik her for at svare