Jeg vil reducere støj fra overetagen og ned, og omvendt. Men i stueetagen har jeg en brændeovn, og jeg vil helst have, at så meget varme som muligt fra stueetagen siver op til overetagen. Hvilken slags isolering passer så? Gips? Ikke mineraluld? Hjælp.

K krumbukt sagde:
Jeg vil mindske støj fra overetagen og ned, og vice versa. Men i underetagen har jeg en kamin, og jeg vil helst have, at så meget varme som muligt fra underetagen siver op på overetagen. Hvilken slags isolering passer så? Gips? Ikke mineraluld? Hjælp.
I vores hus er loftet sænket med ca. 30 cm i underetagen. Bare at have luften derimellem dæmper lyden utroligt meget. Dog er større lydbølger stadig tilbage, såsom folk der går på hælene.

Kutterspån i mellemspær dæmper lyd bedre end mineraluld, samtidig er det dårligere til at isolere varme.

K krumbukt sagde:
Jeg vil mindske støj fra overetagen og ned, og omvendt. Men i underetagen har jeg en brændeovn, og jeg vil helst have, at så meget varme som muligt fra underetagen skal sive op til overetagen. Hvilken slags isolering passer så? Gips? Ikke mineraluld? Hjælp.
Er det strukturlyd, du vil mindske, eller stemmer dvs. lyde fra mennesker, tv-apparater og lignende.
Strukturlyd (når folk går, løber, tramper i gulvet) transporteres jo via gulvet ud i vægge & øvrig konstruktion, som er sammenhængende.

Rum fungerer også som en højttaler, hvor resonanser forstærker lyden.
Er det strukturlyd, der generer dig, bør du lave en form for "flydende gulv" over det gamle gulv på overetagen, så vibrationerne forhindres i at sprede sig til konstruktionen.
Stepisol er et sådant produkt, & du kan lægge parketgulv ell lignende direkte over, MEN parketgulvet må ikke berøre væggene!

https://et.se/wp-content/uploads/2022/05/Broschyr-Stepisol-2022-4.pdf

Er det stemmer, tv, mm som du generes af, er du nødt til først at undersøge, hvor meget af lyden der kommer fra trappen op & den åbning mellem etagerne.

Smukke Lydabsorbenter på væggene i trappen forhindrer lyden i at reflektere (bounche) ned til underetagen.
Luftlækage mellem etagerne spreder stemme/tv-lyd utrolig meget, og den eneste løsning på dette problem er at forsegle.

Og din brændeovn vil uanset opvarme overetagen (selvom systemet bliver lidt langsommere), da hele bjælkekonstruktionen opvarmes & afgiver varme som et stort "element" på hele overetagens gulvflade.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.