1,340 læst ·
3 svar
1k læst
3 svar
Isolere lyd men ikke varme? Mellemspærrelag
Jeg vil reducere støj fra overetagen og ned, og omvendt. Men i stueetagen har jeg en brændeovn, og jeg vil helst have, at så meget varme som muligt fra stueetagen siver op til overetagen. Hvilken slags isolering passer så? Gips? Ikke mineraluld? Hjælp.
I vores hus er loftet sænket med ca. 30 cm i underetagen. Bare at have luften derimellem dæmper lyden utroligt meget. Dog er større lydbølger stadig tilbage, såsom folk der går på hælene.K krumbukt sagde:
Er det strukturlyd, du vil mindske, eller stemmer dvs. lyde fra mennesker, tv-apparater og lignende.K krumbukt sagde:
Strukturlyd (når folk går, løber, tramper i gulvet) transporteres jo via gulvet ud i vægge & øvrig konstruktion, som er sammenhængende.
Rum fungerer også som en højttaler, hvor resonanser forstærker lyden.
Er det strukturlyd, der generer dig, bør du lave en form for "flydende gulv" over det gamle gulv på overetagen, så vibrationerne forhindres i at sprede sig til konstruktionen.
Stepisol er et sådant produkt, & du kan lægge parketgulv ell lignende direkte over, MEN parketgulvet må ikke berøre væggene!
https://et.se/wp-content/uploads/2022/05/Broschyr-Stepisol-2022-4.pdf
Er det stemmer, tv, mm som du generes af, er du nødt til først at undersøge, hvor meget af lyden der kommer fra trappen op & den åbning mellem etagerne.
Smukke Lydabsorbenter på væggene i trappen forhindrer lyden i at reflektere (bounche) ned til underetagen.
Luftlækage mellem etagerne spreder stemme/tv-lyd utrolig meget, og den eneste løsning på dette problem er at forsegle.
Og din brændeovn vil uanset opvarme overetagen (selvom systemet bliver lidt langsommere), da hele bjælkekonstruktionen opvarmes & afgiver varme som et stort "element" på hele overetagens gulvflade.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Ljudisolera skjutdörrar, eller bygga nya?
Fönster & Dörrar -
Bygge vinterisoleret udestue. Er der nogen der har erfaring med pæle?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Ljudisolera vägg mot granne, får inte täcka väggen helt
Isolering -
Isolera kanalljuddämpare i kalla utrymmen eller inte?
Ventilation -
Regla ut innervägg - får jag resonansljud om jag inte isolerar?
Isolering