Havde en akustikkonsulent her i fredags. Et af de to rum, han undersøgte og tegnede, ligger i kælderen. Hans tanke var at isolere for- og venstre sidevæg med 95 mm glasuld, bagvæg med 195 mm. Har snart gjort to af væggene færdige, og nu hævder min ven, at man absolut ikke skal isolere kældere indvendigt med glasuld.

Sådan ser det ud nu:
Kældervæg med gul glasuldsisolering monteret på træramme, synligt elskab indbygget i væggen.

Byggprojekt i kælderen med trærammer monteret mod væggen, radiator nedenunder, og lydabsorberende plader ved siden af.

Sådan så det ud:
Kælderrum med flisegulv, lys væg og radiator til venstre; el-tavle monteret på væggen. Manglende akustikisolering med glasuld diskuteres.

Kælder med lyse vægge, flisegulv, synlige rør langs loftet og et lille vindue tæt ved radiator.

Kælder med åbent rum, lyse vægge, hvide rør langs loftet, åben hvid dør og flisegulv.

Kælderrum med lyse vægge og flisegulv, en åben dør fører til en oplyst trappeopgang. En rørledning ses i loftet.

Er det bare at rive skidtet ned?! Akustikingeniøren nævnte intet om eventuelle fugtproblemer, så det har jeg ikke engang overvejet.

Jeg går ud fra, at isoleringen er for rumsakustikken og skal beklædes senere. Du bør have en ventileret luftspalte, når du bygger mod ydervæg. Det, du kan gøre, er at fjerne isoleringen og file ned pladerne en tredjedel (påvirker ikke absorptionen specielt meget i low end, hvis du beholder konstruktionsdybden). Derefter sørger du for, at spalten bliver ventileret, enten mekanisk eller med spalter.

Der er en ventil ved forvæggen øverst til venstre (billede 1)

D donjansson sagde:
Der er en ventil ved frontvæggen øverst til venstre (billede 1)
desværre har jeg selv bittert måtte erfare, at ventilation af det der mellemlag aldrig er tilstrækkelig, hvis man ikke sætter tryk på. Altså fx en fugtstyret badeværelsesventilator, der tåler lidt kældermiljø. Det er vigtigt, at det der rum bag isoleringen er tørt. Udvendig drænering og isolering kan hjælpe meget, men fugt kommer ofte ind alligevel. Hvordan skal den forsvinde? Jo, oftest ved at blive ventileret væk. Enten optages den i kælderen for derefter at blive ventileret ud, eller fjernes direkte.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.