Jeg skal bygge en altan, der strækker sig 2,2 m ud fra facaden og derefter 7 m "bred". Den skal senere forlænges yderligere 3 meter som en attefall-tilbygning. Altanen skal også fungere som carport, og derfor ønsker jeg ikke at have nogen søjler, der forstyrrer, når man kører bilen ind. Jeg fik et tilbud, hvor man dimensionerede limtræsbjælken til at være 115x585 for at klare 7 m fri spændvidde.

Er der nogen, der kunne svare på, hvilke dimensioner den tilsvarende IPE eller HEA bjælke har?
Vil jeg kunne klare mig med en 200 mm IPE eller HEA?

• 3D-tegning af en planlagt balkon/carportkonstruktion uden støttepæle. Balkonen strækker sig ud fra en bygning og måler 2220 mm x 3000 mm.
Det bør svare til IPE330 eller HEA260 styrkemæssigt, med S275 stål. Men bed nogen mere rutineret om at regne på det, jeg er novise på dette. Har ikke tjekket nedbøjning heller.

Snesone?

Jeg ville sige IPE 300 eller HEA 240. IPE bliver højere men også pænere, når bjælkerne er synlige. Jeg opfatter dog disse dimensioner ligesom 115x585 mm limtræ som klart overdrevne. Hvem har regnet det ud for dig? Anvendelsen som altan trækker belastningen op, men jeg synes, at 115x450 i limtræ er en mere rimelig dimension. 165x405 har samme kapacitet.

Sidder og studerer til en eksamen i konstruktionsteknik, så jeg tænkte, at jeg lige så godt kunne prøve at regne på dette.:D

For limtræ fik jeg præcis som Justus foreslog 115x450 med fmk=32 MPa (styrke parallelt med fibrene i bøjning). Ikke kontrolleret nedbøjningen dog.

Alternativ stål: HEA160 eller IPE200. Nedbøjningen for IPE-bjælken ved karakteristisk lastkombination fik jeg til 38mm (L/185).

• Synes
erkka
  • Laddar…
Du er på samme spor som jeg. Jeg fik også 38 mm for IPE 200. Den som så episoden af Husdrömmar på TV, hvor man byggede et stort hus med tagudhæng og altaner i Hällingsjö med stålramme, kunne lægge mærke til, at de udkragede stålbjælker til altanerne var af IPE type. HEA bjælker i den situation ville have set mekanoagtige ud.

• Synes
erkka
  • Laddar…
Lulaua Lulaua sagde:
Snøzone?
Bygger i Alingsås. Ved ikke hvilken snøzone det er.

Snezone 2,0 i Alingsås. Jeg regnede med snezone 1,5.

P petterovski sagde:
Snözon 2,0 i Alingsås. Jag räknade med snözon 1,5.
Hvad betyder det ... behøver jeg gå op i størrelse da? Klarer en HEA 200 lasten?

Spiller i og for sig ingen rolle om det skal regnes som en balkon da nyttelasten er større end snelasten og de ikke optræder samtidig.

• Synes
tobbbias
  • Laddar…
Man plejer ikke at regne med både nyttig last og snelast på altaner. Man tager det, der er størst, hvilket næsten altid er den nyttige lasten.

Her må man dimensionere for snefanger, det kan forklare den store dimension, du fik.

Det er også meget straffende med lange spænvidder på udendørskonstruktioner i træ, da klimaklassen bliver dårligere, hvilket sænker styrken.

• Synes
justusandersson
  • Laddar…
Det ikke kun sænker holdbarheden, det kan også blive ret grimt med tiden. Jeg ville satse på en anden opbygning af bærverket, som forkorter spændvidderne. Det plejer at være en fordel at have flere alternative modeller. Så er det nemt at optimere holdbarhed og omkostning (ved at beregne på volumen af limträ). Regn med at stål bliver dobbelt så dyrt som limträ.

Hvad tror I om at tage en IPE200 og boltfast tryk 45x170 alternativt 45x195 som kan høvles, så den passer. Det burde gøre lidt for holdbarhed også? Tænker at det bliver lettere at fastgøre bjælker osv i de indfældede trykte bjælker.

• Diagram af en IPE200-bjælke med dimensionerne 200 mm x 170 mm, som foreslås at blive kombineret med trykte træbjælker for øget holdbarhed.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.