Har lavet en ny indgang til huset, hvor vi byggede kælder under med plade på jorden. Tanken er, at rummet, som er ca. 6m2, skal bruges som badeværelse, og det er nu forberedt med gulvvarme og afløb. Da vi planlagde, sagde jeg, at vi vil have rør trukket i væggene, og da det er ydervægge, sagde vi, at der skal bygges en installationsvæg udenpå isoleringsblokkene, hvor vandet trækkes.
Har spekuleret på, om det var rigtigt at planlægge sådan. Kan det blive et problem, hvis jeg opbygger med stålprofiler og skrue krydsfiner/gips, så der bliver et hulrum mellem isoleringsblok og den kommende indervæg? Kældervæggen er jo drænet og isoleret, så der vil ikke være frostfare, men jeg tænker mere på risikoen for fugtproblemer, hvis der bliver et lukket rum.
Alternativet nu er at lave udenpåliggende træk, men så er afløb for toilet og gulvafløb i bruseren desværre placeret lidt unødvendigt langt fra væggen.
Har spekuleret på, om det var rigtigt at planlægge sådan. Kan det blive et problem, hvis jeg opbygger med stålprofiler og skrue krydsfiner/gips, så der bliver et hulrum mellem isoleringsblok og den kommende indervæg? Kældervæggen er jo drænet og isoleret, så der vil ikke være frostfare, men jeg tænker mere på risikoen for fugtproblemer, hvis der bliver et lukket rum.
Alternativet nu er at lave udenpåliggende træk, men så er afløb for toilet og gulvafløb i bruseren desværre placeret lidt unødvendigt langt fra væggen.
Så længe du har god ventilation med udsugning i badeværelset, bør der ikke være nogen større problemer. Du får jo en luftspalte med metalreglen. Er du stadig bekymret for evt. fugt, så brug en anden plade på væggen, som ikke er organisk.B Baskavoda sagde:Har lavet en ny indgang til huset, hvor vi byggede en kælder under med en plade på jorden. Tanken er, at rummet, som er ca. 6 m2, skal bruges som badeværelse, og det er nu forberedt med gulvvarme og afløb. Da vi planlagde, sagde jeg, at vi vil have rør trukket i væggene, og eftersom det er ydervægge, sagde vi, at der skal bygges en installationsvæg udenpå isoleringsblokkene, hvor vandet trækkes.
Jeg har tænkt over, om det var rigtigt at planlægge sådan. Kan det blive et problem, hvis jeg bruger metalregler og skruer krydsfiner/gips, så der bliver et hulrum mellem isoleringsblok og den kommende indervæg? Kældervæggen er jo drænet og isoleret, så der vil ikke være fryserisiko, men jeg tænker mere på risikoen for fugtproblemer, hvis der bliver et lukket rum.
Alternativet nu er at køre uden påliggende træk, men så er afløb for toilet og gulvafløb i bruseren placeret lidt unødvendigt langt fra væggen desværre.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Kan jag ha plastmatta i källarbadrum med både betong och gipsväggar?
Badrum -
Djup installationsvägg/val av rege/regeltjocklek
Vatten & Avlopp -
Installationsvägg badrum / tätskiktsgenomföringar
Vatten & Avlopp -
Kallas det ”installationsvägg” eller vilket ord använder ni?
Badrum -
Frågor kring bygge av installationsvägg
Badrum