Hej,
Min kone og jeg bor i et hus med en kælder, der dækker ca. 25% af byggearealet. Kælderen er opdelt i 2 dele med en dør imellem: 1 gang på ca. 6 kvm med udgang til bagsiden af grunden, og derfra er der en dør til et rum, der grænser op til krybekælderen.
Vi er i færd med at sætte en trappe fra boligafdelingen af huset ned til kældergangen. Vi vil gerne gøre dette uden at adskille disse rum med en dør, da det er svært at finde plads til dette. Der er ca. 20 cm tykke betonblokke af en slags i kælderens ydermur. Ingen isolering. Der er også et hul ind til krybekælderen, hvor der strømmer kold luft ind. Derudover stikker grundfjeldet op af betongulvet ét sted (ca. 50x50 cm).
I øjeblikket strømmer der kold luft op fra kælderen gennem det hul, som allerede er taget og som vi har dækket med en midlertidig OSB-plade. Hvis vi
1) tillukker hullet til krybekælderen og
2) lægger elgulvvarmeslanger i gulvet (pladen er isoleret og forberedt) og
3) tætner døren ind til det andet rum i kælderen
Tror I, at dette er tilstrækkeligt til, at man, uden at ruinere sig på elen, kan holde ca. 15C i kældergangen og undgå, at kold luft trænger op til boligplanet? Eller bliver vi nødt til at opstille vægge og isolere for at det skal blive godt?
Jeg forstår, at det er umuligt at give nogle sikre svar kun på baggrund af ovenstående information, men jeg er interesseret i at høre om jeres erfaringer med lignende problemstillinger og/eller idéer til alternative løsninger.