Hej!

Jeg planlægger at lave en ændring i en bærende væg i min lejlighed (bygget i 1906) i Stockholm (brf). Tilladelse skal indhentes fra bestyrelsen, og bestyrelsen behøver en udtalelse fra en konstruktør for at kunne træffe en beslutning.

Jer, der har lavet ændringer i jeres ejerlejligheder og fået hjælp fra en konstruktør - hvordan bar I jer ad? :-) Jeg har mailet flere firmaer i nærheden, men ingen har bidt på. Måske et for lille job? Tager også gerne imod tips på en konstruktør, hvis nogen her har tidligere erfaring.

Jeg har brug for hjælp fra en konstruktør til at kigge på tegninger og eventuelt (hvis der er behov) foretage et pladsbesøg.

Jeg sender en beskrivelse af mit ærinde med, måske er det interessant: :)

--------------------------------

I min lejlighed er der flere åbninger i husets hjertevæg. På to steder har man efterfølgende (sandsynligvis i 70'erne) muret de øvre dele af åbningerne til og skabt "pizza-buer". Dette kan ses ved, at mørtlen mellem murstenene, der udgør "pizza-buen", har en anden nuance end resten af muren. Det er også muligt at finde spor af, at "loftet" i åbningerne tidligere har været højere oppe, i form af farverester, der er gemt mellem to lag af puds.

Hvis man banker lidt puds af væggene, ser man, at der et stykke over "pizza-buerne" også er oprindelige buer - som må stamme fra dengang, huset blev bygget i 1906.

Jeg vil fjerne "pizza-buerne" (de røde mursten) og undrer mig simpelthen over, om man bare kan fjerne stenene uden yderligere foranstaltninger, eller om man skal sætte stålbjælker op. Hvad tror I? Har de rødt markerede sten nogen bærende funktion?

• En tegning af en væg med to åpninger, hvoraf den ene viser "pizzavalv" med røde mursten og en personfigur ved siden af.
  • Billede af en væg med eksponeret mursten og et delvist fjernet pudslag, viser et "pizzahvælv" med tegl, som skal muligvis fjernes i en renovering.
  • Rød murstensvæg med afsløret bue, murværkets tekstur synlig over døråbning, viser forskel i materialebrug.
BirgitS
Det første du skal gøre er at få tilladelse fra foreningen. Du ejer ikke lejligheden, det gør foreningen. Alle ændringer kræver deres tilladelse. Desuden kan visse ændringer kræve byggetilladelse. Start på den rigtige måde, så foreningen ikke bliver vrede.

BirgitS BirgitS sagde:
Har du prövet at søge efter bygningskonstruktører på [link] ?
Tak! Den side har jeg ikke set tidligere - jeg gør et forsøg der.

S saltet sagde:
Det første du skal gøre er at få tilladelse fra foreningen. Du ejer ikke lejligheden, det gør foreningen. Alle ændringer kræver deres tilladelse. Desuden kan visse ændringer kræve byggetilladelse. Start på den rigtige måde, så foreningen ikke bliver sure.
Du gik sikkert glip af at læse hele mit indlæg, hvor det fremgår, at dokumentationen fra konstruktøren skal bruges i forbindelse med ansøgning om tilladelse hos bestyrelsen.

I øvrigt har du mange fejl i dine påstande. En andelshaver kan lave rigtig mange ændringer i sin andelslejlighed uden nogen tilladelse fra bestyrelsen.

Et fåtal typer af ændringer kræver dog tilladelse fra bestyrelsen. Dette er reguleret af Boligretloven og er ikke op til foreningen at bestemme selv (f.eks. gennem sine vedtægter). Indgreb i bærende konstruktion - som min planlagte renovering sandsynligvis indebærer - er en type indgreb, der kræver tilladelse fra bestyrelsen. Det påhviler dog medlemmet at give bestyrelsen tilstrækkelig dokumentation til at kunne træffe en beslutning (= en udtalelse fra en konstruktør).

Som andelshaver ejer man foreningen, som igen ejer lejligheden.

• Synes
Claes Sörmland
  • Laddar…
S saltet sagde:
Det første du skal gøre er at få tilladelse fra foreningen. Du ejer ikke lejligheden, det gør foreningen. Alle ændringer kræver deres tilladelse. Desuden kan visse ændringer kræve byggetilladelse. Start på den rigtige måde, så foreningen ikke bliver sure.
Noget tilladelse gives ikke før en fagmand har kunnet bekræfte, at bygningen ikke tager skade. Derfor trådskriverens jagt på konstruktør. Så kan bestyrelsen muligvis stadig nægte at gennemføre, men uden en udtalelse fra en konstruktør kommer man ikke så langt..

S Snidarn sagde:
Noget tilladelse gives ikke før en fagmand kan bekræfte, at bygningen ikke tager skade. Derfor trådstarterens jagt på konstruktør. Så kan bestyrelsen muligvis stadig nægte handlingen, men uden en udtalelse fra en konstruktør kommer man ikke dertil..
Som tidligere formand i BRF ville jeg nok have ønsket at få info allerede fra starten. Alt for ikke at lejlighedens ejer pådrager sig omkostninger, som alligevel ikke kan udføres. Bedre at starte med dialog, da formanden ofte ved mere om, hvad der gemmer sig i væggene.

BirgitS
S saltet sagde:
Desuden kan visse ændringer kræve byggetilladelse.
Indgreb i bærende konstruktioner kræver normalt en byggeanmeldelse til kommunen.

• Synes
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det øverste foto viser ret tydeligt, at den nedre del af "valvet" kun er udfyldning, da det mangler oplæg. Det nederste skift af stenene ligger jo også helt forkert. At fjerne disse sten er ikke, hvad der menes med indgreb i bærende konstruktion. Formelt set kræver det hverken tilladelse fra bestyrelsen eller byggetilladelse, selvom man altid bør tale med bestyrelsen.

• Synes
Anonymiserad 156538 og 3 andre
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Det øverste foto viser ret tydeligt, at den nederste del af "hvælvet" kun er udfyldning, da det mangler oplag. Den nederste skiftes sten er jo også lagt forkert. At fjerne disse sten er ikke, hvad der menes med indgreb i bærende konstruktion. Formelt set kræver det hverken tilladelse fra bestyrelsen eller byggeanmeldelse, selvom man altid bør tale med bestyrelsen.
Tak! Er du helt sikker? :D Du er tilfældigvis ikke konstruktør og interesseret i en opgave? ;) Det er fristende bare at rive stenene ned.

Jeg har stædigt forsøgt at få fat i en konstruktør, der kan give mig en udtalelse om dette - men det har vist sig svært. Dem jeg har fundet, virker meget optaget og prioriterer større opgaver.

Den eneste, jeg fik fat i (til sidst), gav mig direkte anbefaling om bjælke (efter en konsultation via mail for 4.000 kr). Jeg fik følelsen af, at lige netop denne person gav anbefaling om bjælke per automatik for alle vægge, der er bærende. Han virkede ikke til at have sat sig ind i materialet noget nærmere, og når jeg stillede modspørgsmål om de røde sten virkelig var bærende, fik jeg til sidst svaret, at "det ikke gik at vide, om stenene har en funktion". Og jeg som troede, at en konstruktør kunne afgøre bærdygtighed ved at kigge på konstruktionen? :thinking: Nå ja.

Tilbage på første trin altså. Modtager gerne tips, hvis nogen her har hyret en konstruktør tidligere med gode erfaringer!

Kundskaberne om murværk er desværre dårlige hos yngre personer, selvom de er uddannede konstruktører. I dit tilfælde handler det ikke om at beregne dimensionerne på en afveksling, men om at konstatere, at det, som findes der under det gamle hvælving, er værdiløst. Forsøg at finde en ældre murer som næste skridt.

• Synes
Anna_H og 2 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.