Har lige revet en af dørkarmene væk i vores lejlighed bygget i 1950. Overvejer nu hvilken skrue jeg skal bruge til at fastgøre karmhylsorna til den nye karm, og valget står mellem betonskrue og letbetonskrue (dvs. varianterne der ikke behøver rawlplug). Bifoger billeder af hvordan væggen ser ud.

For et utrænet øje ser dette ud som en form for murede blokke, og også en mursten synes at kigge frem. Hvad tror I?

• Revne vægblokke med tegn på mursten opdaget efter fjernelse af dørkarmen i en lejlighed fra 1950.
  • Revnet murstensvæg efter fjernelse af dørkarm, viser en ru, grå overflade. En støvsuger og et bord ses i baggrunden.
  • Væg fra 1950 med fjernet dørkarm viser mursten og murblokke i lejlighed. Diskuterer hvilke skruer der skal bruges til ny karm.
  • Revnet murstensvæg fra 1950'erne efter fjernelse af dørkarm, viser overfladen med synlige revner og tekstur.
Det ser ud som letbeton. Prøv at stikke kniven i, hvis den går ind er det letbeton.

Lavede en test for at hugge lidt med morakniv. Selvom jeg tager ret kraftigt i, går spidsen kun ind et par millimeter. Det er måske rigtig beton alligevel? Lavede/laver man blokke i andet end letbeton?

Nogen form for betonblok er det, måske prefab-blok.

Og således bør jeg ikke vælge lättbetongskruvarna?

nej, almindelig nylonplug bliver fint.

Jeg tænkte teste den type skrue, der kun kræver boring, ser sådan ud:

Skruv med fladt hoved og groft gevind, kræver kun boring. Vist sammen med skruens skruehoveddesign, ikke til letbeton.

Findes også i en variant til letbeton, men den vælger jeg altså ikke.

Hvis du starter med at bore i blokken, kan du se, hvad det er for et materiale...

Opfølgning;

Der var ret hård beton i væggene, definitivt ikke letbeton. Dog ingen match for borehammeren :)

Det endte med, at jeg brugte plugs og almindelige skruer i stedet. Dels fordi jeg mistænker, at betonskruerne udsætter væggen for en del kraft (risiko for revner) samt at muligheden for at demontere og justere karmen bliver større med plugs.

Resultatet:

• En dørkarm installeret i en betongvæg, værktøjsbord i baggrunden med bor og støvsuger på trægulv.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.