Hej! Så kommer mit første indlæg som brandvarm nybagt villaejer til et selvtrækventileret hus bygget i 1958, hvor vi startede renovering af overflader i går på overtagelsesdagen. No time to loose :)

Mit første spørgsmål drejer sig om, hvorvidt dampspærre/bremse, luftspalte og eventuelt andre lag bør sættes mellem gipspladerne i loftet og råsponten, der ligger mod det kolde loft.
- Vi har lige revet et vævspændt loft med 5 cm luftspalte mod råspont, som nu skal erstattes med gipsplader.
- Måske at man på sigt vil isolere loftet

Byggefirmaet siger, at hverken dampbremse/spærre eller luftspalte er nødvendige.

• En trælignende loftkonstruktion med brædder og fjernet materiale i forgrunden, viser delvis nedrevet loft.
S
Skulle ikke ændre på noget hvis huset virker til at have det godt. (ingen skimmel på loftet f.eks)

• Synes
Lifestyle
  • Laddar…
Det er svært at sige, hvad der er nødvendigt hos dig med et billede af dit indendørs loft. Personligt mener jeg, at dampspærre er at foretrække i ældre huse. Hvis loftet ikke er isoleret endnu, ville jeg overveje at lægge dampspærren på undertaget på loftet og derefter lægge isoleringen på dampspærren (hvis det er muligt). Jeg fik dette tip af en isoleringsfirma, da jeg skulle isolere en del af mit hus. Derefter ville jeg selvfølgelig spørge min tømrer, hvorfor han mener, det ikke er nødvendigt.

• Synes
Lifestyle
  • Laddar…
S SueCia sagde:
Skulle inte ændre på noget hvis huset ser ud til at have det godt. (ingen skimmel på loftet f.eks)
Huset, hvad vi har set indtil videre, uden at have boet i det endnu, ser sundt og fint ud trods eksempelvis jordvarme uden FTX og/eller ventilator på loftet.

Så man gør måske sikrest og enklest i ikke at ændre i det hele som du siger!
Det ser jo ikke ud til at være en eksakt videnskab dette, da svarene varierer i de forskellige tråde man læser.

Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson sagde:
Det er svært at sige, hvad der er nødvendigt hos dig med et billede af dit indendørsloft. Personligt synes jeg, at dampbremse er at foretrække i ældre huse. Hvis loftet ikke er isoleret endnu, ville jeg overveje at lægge dampbremsen på råspånten på loftet og derefter lægge isoleringen på dampbremsen (hvis det er muligt). Jeg fik dette tip af et isoleringsfirma, da jeg skulle isolere en del af mit hus. Derefter ville jeg selvfølgelig spørge min tømrer, hvorfor han mener, at det ikke er nødvendigt.
Godt der, så findes der altså måske alternativet (selv om forudsætningerne måske varierer mellem forskellige huse) at indsætte det senere ved at lægge den på loftssiden af råspånten under isoleringen, helt enkelt.

Dampbremse, noterer for fremtidig mulig isolering af loft.

Tak for input!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.