Hej! Har en fråga om att nytt material på väggarna inomhus.
Idag har både mellan- och ytterväggar antingen ”Treetex”-skivor eller, som i köket, tunn masonit som beklädnad (Treetexen har målad tapet, masoniten är bara målad). Om jag vill ta bort Treetex och masonit, vad kan jag sätta istället? Enkla svaret är väl gips, också för brandskydd. Men finns det andra svar? Som kanske lirar bättre med en 40-tals tegelvilla på skånska landsbygden? Som kanske är bättre ur fuktvandringssynpunkt?
Bilden är på innervägg (nu riven). Kan tillägga att vare sig mellan- eller ytterväggar har isolering. Ytterväggarna är utifrån tegel, luftspalt, vindpapp, 2,5 cm tjocka plank, Treetex (eller då masonit i köket). Mellanväggarna är 2,5 cm plank på reglar och sedan Treetex / masonit.
Jeg foreslår 6 mm renoveringsgips. Fungerer efter min mening meget bedre end 13 mm i ældre huse. Især hvis du ikke stræber efter, at alt skal blive perfekt vinkelret og "spikret". Den tyndere gips følger underlaget på en helt anden måde.
Har bemærket, at nogle "hader" renoveringsgips netop fordi det ikke er så stabilt, men mere fleksibelt. Jeg synes klart, det er bedre at arbejde med, nemt at håndtere, meget lavere vægt, den eneste ulempe er, at det er lidt dyrere.
Jeg har renoveret et ældre hus gradvist gennem mange år. Har ikke bemærket nogen ulemper vedrørende fugt med kun gips uden tætsikring for at forhindre fugtvandring. Har det fungeret med Tretex og masonit i mange år, vil det sikkert også fungere med gips.
Den eneste forekomst af fugt og skimmel i vores hus var i et relativt nyligt renoveret rum, hvor man havde lavet regler indvendigt, isoleret med Gullfiber og anvendt tætsikring. Sjusk udført med luftlommer, der tillod luftbevægelser i isoleringslaget, havde fugtig rumluft kondenseret mod plasten med skimmel som følge.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.