Hej.

Skal bygge en hylde med plads til 36 stk flyttekasser.
2800(højde)x2600x600.

Tænkte 45x45 som stolper og regler. Og råspont 20mm som hyldeplan.
Vil dette holde, eller skal jeg bruge kraftigere stolper, 45x70 eller mere?
Den vil blive forankret i væggen, så jeg gætter på, at krydsstivning ikke er nødvendig.

Reolsystem med flere hylder, designet til at rumme 36 flyttekasser. Består af stolper og hyldeplan, forankres til væggen, høj krydsstabilitet.

Det afhænger vel af, hvad der ligger i kasserne...

Jovist. :) Blandet ville jeg sige. 20kg per kasse måske?

Ingen problemer overhovedet.

Tomture61
Træhylde bygget af glespanel 28 x 70, med 5 niveauer, indeholder flyttekasser på øverste hylde. Byggede min hylde med glespanel 28 x 70. For at forstærke de horisontale bjælker skar jeg stykker og monterede mellem alle horisontale. Så man kan sige 28 x 70 x 2 stk.
Min hylde er 5 flyttekasser høj + 1 hylde øverst.

Senest redigeret:
  • Synes
Bonzo2000 og 5 andre
  • Laddar…
Selv har jeg en Ikea Ivar, der er 50 cm dyb, og i den kan man få tre mindre flyttekasser fra Biltema per hylde. Og ingen problemer med holdbarheden, selvom hylderne svajer lidt. Så jeg mistænker, at din variant heller ikke vil have nogle problemer... Men jeg anbefaler næsten de lidt mindre kasser, hvis du ved, at der pakkes fuldt/tungt ellers. Pas på ryggen!

Det, der afgør en stolpes bæreevne, er primært den såkaldte knæklængde, dvs. den længste ustøttede længde. En 45x45 stolpe af klasse C 14 klarer maks 11,6 kN (1187 kg), når knæklængden er 80 cm. Stolperne er ikke dem, der vil gå i stykker først i den tænkte konstruktion. Der findes en fremragende tabel over dette i træguiden. https://www.traguiden.se/konstrukti...vor-av-konstruktionsvirke/?previousState=0010

• Synes
Johan Nyberg1
  • Laddar…
Tomture61
J justusandersson sagde:
Det som afgør en stolpes bæreevne er primært den såkaldte knæklængde, dvs den længste ustøttede længde. En 45x45 stolpe af klasse C 14 klarer maksimalt 11,6 kN (1187 kg), når knæklængden er 80 cm. Stolperne er ikke dem, der vil knække først i den tænkte konstruktion. Der findes en fremragende tabel om dette i træguiden. [link]
Så med andre ord, en hylde med 8 stk. 45 x 45 skulle klare ca. 9,5 ton :rofl:
Så virker 28 x 70 glespanel helt OK (y)

• Synes
lopec
  • Laddar…
I teorien ja. Stolperne i midten (hvis man har flere end fire) bliver altid mere belastet end dem i enderne. Meget andet vil gå i stykker, før du er oppe på 9,5 ton. Teorien bag dette blev udviklet af den schweiziske matematiker Leonard Euler i 1700-tallet. Inertimomentet og elasticitetsmodulet er de vigtigste parametre udover længden. Fordelen ved helt kvadratiske emner er, at knækbelastningen bliver lige stor i begge retninger. Tager du 28x70, vil de være betydeligt svagere i én retning, som så skal afstives bedre.

• Synes
Fairlane og 3 andre
  • Laddar…
Nu når grundspørgsmålet er afgjort, vil jeg bare indskyde, at det er vanvid at skabe opbevaring til flyttekasser.
Det, der ender i en flyttekasse, bliver med største sandsynlighed der i de fleste tilfælde, indtil man beslutter sig for at smide det ud.
Hvis du har brug for opbevaring, anbefaler jeg at skaffe et antal gennemsigtige plastkasser med låg i stedet. Ser meget bedre ud, og du finder meget lettere det, du leder efter.

B Zlade sagde:
Nu når grundspørgsmålet er afklaret, vil jeg bare indskyde, at det er vanvid at lave opbevaring til flyttekasser.
Det, der ender i en flyttekasse, bliver med største sandsynlighed der i de fleste tilfælde, indtil man beslutter sig for at smide det ud.
Hvis du har brug for opbevaring, anbefaler jeg at anskaffe et antal gennemsigtige plastkasser med låg i stedet. Ser meget bedre ud, og du finder meget lettere det, du leder efter.
Jo, nu om dage gør steder som Shurgaard og lignende reklame for, at du kan LEJE et depot hos dem for at sætte alle kasser fyldt med skrammel, som du ikke bruger længere.

Garderobssnickarn
Byggede lige lignende med 45x45 som stolper, 70x28 som bærere af hylder og råspont som hylder.
Som derefter blev skruet fast i væggen.
Jeg lavede nogle sektioner til små kasser og nogle til almindelig størrelse.

Har ingen billede fuldt lastet, men det føltes som om det kan holde til en hel del.

Fandt en blind på gavlene.

• Træhylder bygget af 45x45mm stolper og 70x28mm bærere lænet op ad en grå væg ved en sort dør.
  • Synes
Thomas_Blekinge og 1 anden
  • Laddar…
Stomme/gavlar i 28x70 eller 45x45 rækker garanteret. Sikker med et vinkeljern per sektion i væggen. Sammenlign med Ikeas lagerhylde Gorm som består af tynde og hule brædder, så har du god margin.
Anvendte 28x70 til nedenstående opbevaring.

• Træhylder i et opbevaringssystem med skruemaskine og pladematerialer, lignende Ikeas Gorm, ved siden af en cykel i et værksted.
  • Brune skabe med læderstropper som håndtag, lavet af 28x70 træplanker.
  • Synes
Egnahemshusanno68
  • Laddar…
P Picea sagde:
Stamme/gavle i 28x70 eller 45x45 er garanteret nok. Sikre med en vinkelbeslag per sektion i væggen. Sammenlign med Ikeas lagerhylde Gorm som består af tynde og hule brædder, så har du god margin.
Brugte 28x70 til nedenstående opbevaring.
Fiiiiiinnt!!!

Tomture61 Tomture61 sagde:
[billede] Byggede min hylde med glespanel 28 x 70 . For at forstærke de horisontale regler skar jeg stykker og monterede mellem alle horisontale. Så man kan sige 28 x 70 x 2 stk
Min hylde er 5 flyttekasser høj + 1 hylde øverst.
Hej! Flot hyldesystem! Hvad brugte du som hyldeplan? Ser ud som 3 stykker planker af en art? Tak på forhånd! Ha’ det ha’ det

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.