Hej forum,

Jeg har fået at vide, at vores udsugningsventilator og ventilationskanal for udsuget (vi har mekanisk udsug) på det kolde loft burde være bedre isoleret. Årsagen skulle være, at man ellers kan få problemer med svamp/skimmel.

Jeg undrer mig hvorfor?

Luften, der suges ud af huset ved hjælp af denne ventilator, er typisk varmere end luften på loftet? Om vinteren er udsugningsluften dramatisk meget varmere end luften på loftet. I så fald er det vel ikke noget problem – der bliver jo ikke kondens på en overflade, der er varmere end andre overflader i samme rum?

Eller er problemet, at der kunne blive kondens på udsugningskanalen om sommeren? Dette synes jeg er usandsynligt – udsugningsluften vil i praksis aldrig have en temperatur under dugpunktet. Nu har vi ganske vist aircondition i huset, men selv med denne burde det ikke blive et problem. Udsugningsluften vil realistisk set altid være >22 grader varm, og det er yderst sjældent, at dugpunktet i Danmark er større end 22 grader.

Jeg forstår jo, at det er ekstremt vigtigt, at udsugningsluften i sig selv ikke slippes ud på loftet. Denne luft er jo varm og fugtig, og hvis den blev sluppet ud på et koldt loft, ville det virkelig kunne blive kondens. Men forudsat at udsugningskanalen ikke lækker luft, så burde den vel ikke behøve at være isoleret overhovedet?

Misser jeg noget?

MultiMan
Problemet er vel ikke fugt på loftet, men i selve kanalen? Når den varme fugtige indeluften møder kold udeluft, mister den evnen til at bære lige så meget fugt, som i stedet risikerer at udfældes som kondens inde i rørene og løbe tilbage ind i systemet.

Et uisoleret rør på et koldt loft fungerer jo som en køleplade og tvinger temperaturen ned og dermed sænker dugpunktet.

Edit: Af forskellige årsager har jeg ikke isoleret plastrøret til min kanalventilator fra toilettet. Det løber ca. 2m på det kolde loft, og det er nok til, at det kan kondensere og løbe vand tilbage, hvis man tager brusebad, når det er -15C ude. Højere ventilatorhastighed mindsker problemet, men det forsvinder ikke helt, og vi taler ikke om en lille pax-ventilator, men en 100mm markant kanalventilator.

Senest redigeret:
  • Synes
Carcoza og 1 anden
  • Laddar…
Problemet er præcis det som MMO siger. Du får kondens på indersiden af ventilationsrøret, og du har ingen idé om, hvor det vand tager hen. Har du held, løber det tilbage ind i badeværelset, hvor du irriteres af det og løser problemet, men hvis du er uheldig, lækker det fra en samling på ventilationsrørene, hvor du ikke ser det. I et sådant tilfælde kan der langsomt sive lidt fugt ud hver dag, som får træværket på loftet til at mugne, og hvis du desuden har isoleret loftet med spån (som næsten alle ældre huse har), bliver mugproblemet endnu værre.

• Synes
lars_stefan_axelsson og 1 anden
  • Laddar…
Stor tak for alle svar! Selvfølgelig er det som I skriver!

Jeg var så indstillet på, at der skulle være en eller anden form for kondensrisiko på ydersiden af røret.

Så tanken er, at isoleringen gør, at røret holder en så høj temperatur, at der ikke dannes kondens? Det lyder meget rimeligt, jeg vil sørge for at få dette ordnet.

Tak igen!

Der kan blive kondens ind i ventilatoren også. Så går motoren i stykker.

Eller så fyldes den med vand, og så bliver det en pumpe = ventilatoren overbelastes og stopper. I bedste fald.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.