Vi skal renovere køkken og har et lille stykke væg, der ville have gjort sig bedre væk.
Vi kan ikke se noget på tegningerne, der tyder på, at det skulle være bærende...
Kan I se på billedet, om det ser bærende ud :)

Væg med synlige træbjælker og gipskantar, muligvis ikke bærende, inspiceret for køkkenrenovering.

Læg tegningerne op i stedet!

Nej, det kan jeg desværre ikke.
En tegning som viser, hvor i huset væggen sidder, ville have været bedre.

Normalt set er vægge, der sidder i samme retning som spær, ikke bærende (derimod kan de stadig være side-stabiliserende), mens en skillevæg midt i huset på "tværs" mod spær ofte plejer at være bærende. Men der er jo også selvbærende spær, så intet kan med sikkerhed udtales om fra dette billede.

• Synes
oskarkk
  • Laddar…
Huset er et Nässjö hus fra -79. Skulle være ankommet i løse færdige moduler.

Mistænkte det, ser ud som om væggen er mellem to moduler.

Nu kender jeg ikke modulhuse, men det føles som om denne væg ville være bærende.
Tegninger giver flere ledetråde.

Desværre ingen scanner, så det blev et foto....
Det er det lille korte vægstykke i køkkenet på overetagen.

Vores tanke er, om den er bærende burde det vel kunne løses med en kraftigere afslutning af væggen....

Plantegning af hus med to etager, viser værelser og indretning inklusive køkken og stue på første sal og værelser samt kælderplan.
Sorry... troede bare jeg indsatte et billede :) ved ikke hvordan jeg fjerner det.

• Gulvet med et ark tekniske bygningstegninger spredt ud, viser detaljer for en vægkonstruktion.
  • Blueprint af en vægstruktur med tekniske tegninger og målinger. Dokumentet ligger på et trægulv og er foldet på midten.
  • Synes
Flygfyren
  • Laddar…
Vi forsøger også at få hjælp af Nässjös hus men det er jo ret længe siden :)
De sagde at det meget vel kunne være selvbærende, det var det "normale".
Havde været nemmest hvis det var sådan..,

Hvis man alligevel planlægger at fjerne væggen, kan man teste ved brutalt at save igennem en lægte med en håndsav: hvis saven klemmer fast, er væggen bærende. Så skal man stoppe med at save, sætte en støtte op og bære af på passende måde, inden man saver videre.

• Synes
megamock
  • Laddar…
Spontant ud fra tegningerne så er min markering i rødt formentlig bærende, ifølge spærtegningen nævnes der nemlig limtræsbjælker over åbninger mellem moduler. og jeg ville tro, at der er sådan nogle i gul markering. Grøn burde være OK at rive.

Så, bare fordi jeg noterede det og syntes det var smart gjort, så ser man at man kun har VA i en modul (Blåt).

Bygningsplan med markerede områder: rødt for bærende vægge, gult for limtræsbjælker, og blåt for VA i en modul. Grønt område kan rives.

• Synes
Björn Fälldin og 2 andre
  • Laddar…
Tak, det var det svar vi ikke ønskede :)
Rødt er det, vi vil have væk...

Vi synes, vi har for lidt arbejdsplads i dag, og vi overvejer at lave en hel skabsvæg der, hvor arbejdspladsen er i dag, og en køkkenø i midten. Bordet er allerede uden for køkkenet nu.
Dvs. i dag er der meget gulv, lidt arbejdsplads og køkkenskabe i køkkenet.

Vi indser, at vi må arbejde med vandet, da det kun findes i midten, som du har set.
Tror fald vil fungere, men vi må naturligvis beregne det mere.

Der findes en alternativ tegning, hvor den væg ikke er der, men så er det et rum i trappeenden, så måske er det bærende i stedet.

Hvis den er bærende, kan man sætte en "stålstolpe" i enden, så man alligevel kan få vægstumpen væk...

Eller skal jeg give op og tvinges til at beholde dagens ufunktionelle form. Manden mener, det går an, men jeg har virkelig ikke brudt mig om køkkendesignen siden vi købte huset for snart 20 år siden.

Desværre får man ikke altid som man vil ;)

Men I vil beholde den grønne væg? Eventuelt kunne det gå at sætte en stolpe der "rød" og "grøn" mødes. Afhænger af omstændighederne hvor besværligt det bliver.

Det føles som meget arbejde for at slippe af med 60cm væg.
Rækker det ikke med at bygge en "ø" eller "halvø" hvor spisebordsområdet er på tegningen? Kan I ikke benytte netop denne væg til en helskabs væg i stedet?

Jeg synes umiddelbart ikke, at den virker så slem, men jeg har på den anden side ikke boet i det i 20 år ;)
Læg gerne en skitse op på hvordan du vil have det i stedet!

Denne løsning, som vi har overvejet nu, er afhængig af, at vægstykket forsvinder. Det bliver for trangt ellers. Det er kun 3,40 bredt.

Altandøren og opgangen til trappen sætter sine begrænsninger. Selv det bliver ikke rigtig godt med den idé, vi har nu.

3D-tegning af et køkken med en stor mørk køkkenø, integreret vask, komfur, hvide skabe og et barstolearrangement mod en trægulv.

Plantegning af køkkenlayout med mål, inkludering af vask, køleskab og opbevaringsrum, viser rummets dimensioner og placering af forskellige elementer.

Hvis vi skal gøre noget, der ligner i dag, kan man jo fjerne vinklen og på den måde få mere arbejdsplads. Men så har vi stadig en masse gulvareal.
Arealet foran køle fryser er for lille til at gøre noget ved, men stort nok til at irritere mig :)
Jeg vil have "køkken" arealer og ikke gulvareal.

Som du skriver, tænkte vi først lave en ø-lignende foran vinduet. Men 3,40 - dybden af et køleskab der åbnes + gangareal efterlader ikke meget at arbejde med.

Vi har forsøgt at have et bord der, men det bliver bøvl med køleskabet og når man skal bevæge sig til bordet.

Køkkenet fungerer kun, hvis man er alene, det er det, vi vil væk fra.

Ja jo desværre er køkkener historisk set tegnet for én person og ikke en familie.

Så det er altså 3,40 m, hvis man fjerner køleskabet? Så er jeg enig i, at der ikke bliver meget plads tilbage.
Med 3x60 cm + køleskab vil du have 1 m tilbage at bevæge dig på, jeg ved ikke, om det er for lidt, og dermed får du jo to ekstra arbejdsflader. Det burde være tilstrækkeligt i kombination med at bevare de eksisterende flader (to ekstra).

Vi har et lignende problem i vores køkken, hvor planløsningen oprindeligt så sådan ud:
Plantegning af en lejlighed med køkken og flere værelser, der viser placering af møbler og apparater, inklusiv køkkenø.
Men hvor man i køkkenrenoveringen fjernede “øen” og lavede en arbejdsflade i “køleskabsvæggen” (og fjernede fryseren helt :|).
Vi overvejer at sætte en køkken“ø” ind igen, men af mere moderne design.

BirgitS
jahapp sagde:
Vi synes vi har for lidt arbejdsplads i dag og overvejer at lave en helskabsvæg, hvor arbejdsområdet er i dag og en køkkenø i midten. Bordet er allerede udenfor køkkenet nu.
Dvs i dag er der meget gulv, lidt arbejdsplads og køkkenskabe i køkkenet.
Men får du virkelig mere arbejdsplads og mindre gulvplads med dit forslag?
Jeg synes, det ser ud som om du fjerner tre højskabe (3 x 60 cm) og lidt bordskabe (80 ? cm) og erstatter med en køkkenø, der er cirka lige så lang, så den samlede længde med skabe er ret uændret.

Der er jo en del andre ulemper med dit forslag, fx for kort afstand mellem kogeplade og vask, svært at lave mad ved komfuret samtidig med at man skal holde øje med, når noget bliver færdigt i ovnen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.