4,958 læst ·
11 svar
5k læst
11 svar
Hvordan ved man om en kældervæg er bærende?
Hej,
Som overskriften lyder, hvordan ved jeg, om en kældervæg er bærende? Mægleren kunne ikke svare ved fremvisningen, så jeg tænker, at tegningen af plantegningen ikke siger så meget.
Ønsket er at fjerne væggene til lagerrummet, hvor jeg har sat smiley. Det, der får mig til at tvivle endnu mere, er at på etagen ovenover troede mægleren, at væggen var bærende (i køkkenet). Er en bærende væg automatisk bærende på begge etager?
Jeg ville være taknemmelig for svar, så det er muligt at vide, hvilke muligheder der findes.
Som overskriften lyder, hvordan ved jeg, om en kældervæg er bærende? Mægleren kunne ikke svare ved fremvisningen, så jeg tænker, at tegningen af plantegningen ikke siger så meget.
Ønsket er at fjerne væggene til lagerrummet, hvor jeg har sat smiley. Det, der får mig til at tvivle endnu mere, er at på etagen ovenover troede mægleren, at væggen var bærende (i køkkenet). Er en bærende væg automatisk bærende på begge etager?
Jeg ville være taknemmelig for svar, så det er muligt at vide, hvilke muligheder der findes.
Det er meget muligt, at en af de langsgående vægge i kælderen er bærende. Ved du hvilken slags bjælkelag det er?
Hvis det er træbjælkelag, så burde der sidde en bjælke i midten af "soveværelse 4", som giver en fingerpeg om, hvilken af væggene der er bærende. Er det i stedet betonbjælkelag, så behøves ingen bjælke, men man kan oftest se på tykkelsen af væggen for at finde ud af, hvilken der er bærende.
Hvis det er træbjælkelag, så burde der sidde en bjælke i midten af "soveværelse 4", som giver en fingerpeg om, hvilken af væggene der er bærende. Er det i stedet betonbjælkelag, så behøves ingen bjælke, men man kan oftest se på tykkelsen af væggen for at finde ud af, hvilken der er bærende.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 182 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46,182 indlæg
Du kan spørge mægleren, om han kan spørge sælgeren, om der findes konstruktionstegninger, og du kan også tjekke hos kommunens afdeling for byggetilladelser mm. for der burde findes den slags tegninger fra dengang byggetilladelsen blev givet.C Carwen sagde:
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Ofte har de kældervægge, der går vinkelret på ydervæggen, en afstivende funktion mod jordtryk.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Der er absolut ingen generelle regler, som man kan forholde sig til. Alt afhænger af byggemetode. Den enkelt vigtigste parameter er byggeåret. Som Anna_H påpeger, er mæglertegninger helt ubrugelige. Kigger man på plantegningen, ser det ud til at være et 50'er hus. Da består sandsynligvis kælderens vægge af betonhulmure, og etageadskillelsen mellem kælder og stueetage af armeret beton. Da skal man se en armeringstegning for at kunne afgøre, hvilke kældervægge der er bærende. Selvom de aktuelle vægge ikke er bærende, kan det være uhensigtsmæssigt at fjerne dele af dem i forhold til deres stabiliserende funktion (se bossespecials indlæg). Kældervægge, der er bygget med betonhulmure, bør man undgå at fjerne. Lettere vægge blev ofte lavet i letbeton. Den mægler er ikke født, der er i stand til at besvare denne type spørgsmål. Derimod kan du regne med, at hvis det er et 50'er hus, findes alle de tegninger, du har brug for adgang til, i kommunens arkiv.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er en normal arkitekturtegning, men eftersom den åbenbart er original, kan man nok stole på den. Tegningen indikerer, at to af madkælderens vægge er tyndere (sandsynligvis blå letbeton) og derfor kan rives ned uden vanskeligheder. Hvis du borer i disse vægge, kan du sandsynligvis bekræfte min konklusion.
Beklager, hvis jeg kaprer tråden. Jeg har en lignende problemstilling, hvor jeg ikke har fået noget bid. Kig gerne ind i den: "Fjerne bærende vægge i kælder[...]"
https://www.byggahus.se/forum/threa...-kaellare-tillvaegagangssaett-kostnad.344071/
https://www.byggahus.se/forum/threa...-kaellare-tillvaegagangssaett-kostnad.344071/
Med al sandsynlighed er de tykke vægge på tegningen bærende. Du vil altså ikke kunne rive alle vægge omkring madkælderen. Tekniskt set kunne man løse det med en bjælke i loftet, men sådan noget medfører jo en del arbejde.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Hvordan skal jeg vide, om disse vinduer har bærende egenskaber?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Vattenmätare för att veta när man borde tömma tanken.
Fritidshus -
Hur få veta när säkringar eller strömmen går?
El -
Ny servisledning genom källarvägg.
Vatten & Avlopp -
Byta fönsterhandtag - hur veta kompablitet
Fönster & Dörrar