35,168 læst ·
20 svar
35k læst
20 svar
Hvordan ved jeg, hvilken puds/farve der er blevet brugt i kælderen
Bor i et hus fra 20'erne. 1 1/2 plan med kælder, bærende konstruktion og indervægge i tegl, det kan meget vel være originalpuds, selvom det virker usandsynligt, der er ikke sket meget modernisering i kælderen.
Er nu i gang med det ene rum i kælderen, som skal blive badeværelse. 1 ydervæg (u-isoleret), to indervægge (pudset tegl), samt en indervæg som kommer til at være nybygget (stålregler og vådrumplader). Den nye væg vil blive fugtspærret og flisebelagt, og der vil være badekar og bruser. Den ene indervæg, som delvis vil være i bruseområdet, er al pudset banket ned, her vil jeg nok fastgøre vådrumplader til flisearbejde. Men ydervæggen og den sidste indervæg står tilbage, tanken var, at de skulle males (måske flises), men først skal de repareres og pudses glatte uanset hvordan jeg vælger at gå videre.
Næste skridt ser ud til at være, at jeg skal vide, hvilken type puds/maling jeg har i dag. Har læst lidt forskellige tråde om kalkpuds, silikatfarve osv., og det diskuteres ofte, hvilke materialer der passer eller ej. Da pudset de fleste steder sidder meget fast, havde jeg håbet på at kunne banke løs puds ned, reparere og male det hele igen (alternativt flise).
- Findes der nogle enkle metoder til at finde ud af, hvilken farve / puds der sidder der i dag?
- Hvis det nu f.eks. er kalkpuds og silikatfarve (eller kalkfarve måske), kan jeg så slæbepudse og eventuelt male på dette, eller skal al maling skrabes af?
Er nu i gang med det ene rum i kælderen, som skal blive badeværelse. 1 ydervæg (u-isoleret), to indervægge (pudset tegl), samt en indervæg som kommer til at være nybygget (stålregler og vådrumplader). Den nye væg vil blive fugtspærret og flisebelagt, og der vil være badekar og bruser. Den ene indervæg, som delvis vil være i bruseområdet, er al pudset banket ned, her vil jeg nok fastgøre vådrumplader til flisearbejde. Men ydervæggen og den sidste indervæg står tilbage, tanken var, at de skulle males (måske flises), men først skal de repareres og pudses glatte uanset hvordan jeg vælger at gå videre.
Næste skridt ser ud til at være, at jeg skal vide, hvilken type puds/maling jeg har i dag. Har læst lidt forskellige tråde om kalkpuds, silikatfarve osv., og det diskuteres ofte, hvilke materialer der passer eller ej. Da pudset de fleste steder sidder meget fast, havde jeg håbet på at kunne banke løs puds ned, reparere og male det hele igen (alternativt flise).
- Findes der nogle enkle metoder til at finde ud af, hvilken farve / puds der sidder der i dag?
- Hvis det nu f.eks. er kalkpuds og silikatfarve (eller kalkfarve måske), kan jeg så slæbepudse og eventuelt male på dette, eller skal al maling skrabes af?
Jeg ville tro, at det går fint at pudse på den farve. Hvis du ridser i farven og farven slipper i store flager, er det en anden farve end silikat eller kalkmaling, kalk/silikatmaling er mere homogent med underlaget og burde blive som pulver eller lignende farvet sand, når du ridser.
OK, tak, at det ikke er plastikmaling havde jeg nok allerede på fornemmelsen, men det er præcis som du beskriver, det er næsten som om pudset er "indfarvet", dvs. det er nok næsten umuligt at fjerne malingen uden at banke pudset ned (som sidder solidt der hvor det ikke mere eller mindre er faldet af sig selv pga. fugtpåvirkning). Gnubber man på malingen med fingeren, bliver man hvid på fingerspidsen.
Så er det sandsynligvis ikke silikatmaling. Silikatmaling har ingen glans og ligner kalkmaling, men kridter næsten ikke og opløses ikke i vand.MMR sagde:
Det kan være kalk- eller limmaling, hvis den bliver mørk, fugtig af vand. Prøv med fugtig finger
Kridter den, men opløses ikke i vand, så kan det være en gammel kridtende linoliemaling, som man også brugte til pudsede vægge, der skulle tåle slid. Linoliemaling sidder som klippestabil på pudset.
Brænder det og lugter plastisk, så er det en af de nyere malinger som sokkel- eller betonmaling.
Jeg havde faktisk både limmaling og linoliemaling i min sokkelkælder og mange m2 af en nyere plastikmaling, som sad alt for godt på tørre overflader, men boblede og trak lidt af pudset/sandet med sig på de fugtige
Håber det kan hjælpe med at finde ud af, hvad du har på væggene.
gaia
Hmm, intet der rigtig passer på din beskrivelse. Den kridter lidt som tør (men ikke meget), og den kan gnubbes væk med vand og en skuresvamp, men det er ikke let, gnubbede et godt stykke tid men fik aldrig rigtig farven helt væk, derimod løste den sig for svampen blev hvid og på fingrene føltes det næsten som når man vasker fugemasse væk, en meget blød mælkeagtig væske. Skrabede lidt med en barberblad, og det lille der slipper, er næsten som at skrabe rigtig hårdt lagret parmesan, små, små spåner. Mørk bliver den ikke af vand. Men isst, det kunne måske være linoljemaling, eller er den helt umulig at få væk med vand?
Jeg ville have trukket så mange spor gennem "färgen" ind i pudset som kræfterne tillod
Plejer at gå fint med klyksiden på en nogenlunde skarp koben, det ender dog ofte med at meget vil have mere så man trækker al "färg" af 
Så kan det være noget mere moderne plastikmalingMMR sagde:Hmm, intet der rigtig passer på din beskrivelse. Den kridter lidt som tør (men slet ikke meget), og den kan gnubbes af med vand og en opvaskesvamp, men det er ikke let, gnubbede et godt stykke tid, men jeg fik aldrig fjernet farven ordentligt, derimod opløste den sig, for svampen blev hvid og på fingrene føltes det næsten som når man vasker fugemasse af, en meget blid mælkeagtig væske. Skrabede lidt med en barberkniv, og det lille, der slipper, er næsten som at rive rigtig hård lagret parmesan, små, små spåner. Mørk bliver den ikke af vand. Men isst, det kunne måske være linoliemaling, eller er den helt umulig at få af med vand?
gaia
Tak for alle rådene. Det blev en omgang mere på væggene, en kraftig gulvskraber og boremaskine.
Ydervæggen er helt klart repareret (pudset og malet) et sted men ikke et andet. Rummet har tidligere været to depoter, og væggen mellem disse har jeg revet ned og flyttet for at få et større rum. På det vedhæftede billede er den venstre del klart nyere, sandsynligvis cement eller KC, for det er benhårdt. De malingflager, jeg fik løs, brændte og sode, så det er nok en plastmaling, jeg har lykkedes at skrabe den rimelig ren. Højre side er også mere eller mindre renset for maling og puds, men her er der en meget tyndere puds. Man kan se i skidtet, at der er to lag, det nederste er nok kalk, husets grund er nok lagt ca. 1918, som I kan se, er jeg inde på grundmuren, som består af sten og nogen puds.
Nu kan det nok være ligegyldigt, hvilken maling der engang var, nu føles det vigtigere at pudse med "rigtig" puds, hvad kunne jeg tænkes at bruge for at reparere denne væg? Skal jeg køre kalk eller KC eller andet? Væggen behøver ikke blive glat som babyhud, men i sidste ende må det gerne blive lidt "kælder"-agtigt, væggen skal bare males.
Jeg har også en indvendig væg, som jeg har renset for puds, den er derimod mursten, jeg har hørt, at man heller ikke må bruge for stærk puds på gammel mursten, der er risiko for, at man sprækker den? Det handler om et enkelt par kvadratmeter, der skal pudses. Tips?
Ydervæggen er helt klart repareret (pudset og malet) et sted men ikke et andet. Rummet har tidligere været to depoter, og væggen mellem disse har jeg revet ned og flyttet for at få et større rum. På det vedhæftede billede er den venstre del klart nyere, sandsynligvis cement eller KC, for det er benhårdt. De malingflager, jeg fik løs, brændte og sode, så det er nok en plastmaling, jeg har lykkedes at skrabe den rimelig ren. Højre side er også mere eller mindre renset for maling og puds, men her er der en meget tyndere puds. Man kan se i skidtet, at der er to lag, det nederste er nok kalk, husets grund er nok lagt ca. 1918, som I kan se, er jeg inde på grundmuren, som består af sten og nogen puds.
Nu kan det nok være ligegyldigt, hvilken maling der engang var, nu føles det vigtigere at pudse med "rigtig" puds, hvad kunne jeg tænkes at bruge for at reparere denne væg? Skal jeg køre kalk eller KC eller andet? Væggen behøver ikke blive glat som babyhud, men i sidste ende må det gerne blive lidt "kælder"-agtigt, væggen skal bare males.
Jeg har også en indvendig væg, som jeg har renset for puds, den er derimod mursten, jeg har hørt, at man heller ikke må bruge for stærk puds på gammel mursten, der er risiko for, at man sprækker den? Det handler om et enkelt par kvadratmeter, der skal pudses. Tips?
Der kom den op igen, hurtigt man glemmer. Jeg kiggede lidt på byggemarkedet og blev anbefalet "Puts och Murbruk C" (Finja) som en gylden middelvej, ikke for hård, ikke for blød, og det holder stadig sammen i hvert fald.
Dette var mit første "pudsprojekt" og det blev vel ok, jeg havde ikke ambition om at få et 100% glat resultat, ellers havde jeg nok måttet gå på og bredspartle overfladen. En lidt bølgende og levende væg passer godt med det i øvrigt meget kantede og "sterile" badeværelse, på det sidste billede mangler der nok en strygning. Vedhæfter lidt flere billeder.
Dette var mit første "pudsprojekt" og det blev vel ok, jeg havde ikke ambition om at få et 100% glat resultat, ellers havde jeg nok måttet gå på og bredspartle overfladen. En lidt bølgende og levende væg passer godt med det i øvrigt meget kantede og "sterile" badeværelse, på det sidste billede mangler der nok en strygning. Vedhæfter lidt flere billeder.