For et år siden byggede jeg en trætrappe ud til haven, af trykimprægneret træ. Jeg gerede hjørnerne i 45 grader, og blev ganske tilfreds med samlingerne, men nu er samlingerne gledet fra hinanden, så at samlingen er en halv cm bred. Nu undrer jeg mig over, om jeg på en eller anden måde kan fylde samlingen, så det ikke ser så slemt ud. Måske med Plastic Paddings kemisk træ? Eller findes der andre måder?

K Kristina J sagde:
For et år siden snedkerede jeg en trætrappe ud til haven, af trykimprægneret træ. Jeg gerede hjørnerne i 45 grader, og blev ganske tilfreds med samlingerne, men nu har samlingerne glidet fra hinanden, så samlingen er en halv cm bred. Nu undrer jeg mig over, om jeg på en eller anden måde kan fylde samlingen, så det ikke ser så slemt ud. Måske med Plastic Paddings kemisk træ? Eller findes der andre måder?
Hej det billigste og bedste er nok at købe en ny planke og gøre det om. Mener du, at plankerne er krympet i længden? I bredden er det almindeligt, men i længden plejer der ikke at ske så meget.

• Synes
ricebridge
  • Laddar…
Træ bevæger sig. Nu har det været koldt. Så trækker det sig sammen. Vent, indtil det har været varmt i et stykke tid, og se, hvordan det bliver da.

T topmount sagde:
Hej det billigaste och bästa är nok at købe en ny planke og lave om. Mener du at plankerne er krympet i længden? I bredden er almindeligt men i længden plejer det ikke at ske så meget.
Jo tak, at lave om trinene kan selvfølgelig gøres, men det var alt for meget arbejde at få den OK fra starten, så jeg søger efter et alternativ til forbedring. Må jo ha' krympet i længden da, eftersom de 45 graders geringssamlinger er blevet så store. Så jeg fortsætter jagten på en slags spartelmasse.

T topmount sagde:
Hej det billigaste och bästa är nok at købe en ny planke og gøre om. Mener du at plankerne er krympet i længden? På bredden er almindeligt men i længden plejer det ikke at ske så meget.
ricebridge ricebridge sagde:
Træ bevæger sig. Nu har det været koldt. Så trækker det sig sammen. Vent til det har været varmt en tid og se hvordan det bliver så.
Åh, kan det blive bedre! Så venter jeg gerne og ser hvad der sker.

Hvis du skal udfylde samlingerne, foreslår jeg, at du kalfatrer dem, som man plejer at gøre på træbåde. Google ”kalfatring” (ikke ”noget” 😁 ) så lærer du, hvordan man gør.

Hvorfor netop kalfatring? Jo, fordi kalfatringsmassen tåler vand godt og tillader fugen at bevæge sig med temperaturskiftningerne.

ricebridge ricebridge sagde:
Om du ska fylla ut skarvarna så föreslår jag att du nåtar dem, som man brukar göra på träbåtar. Googla på ”nåtning” (inte ”nånting” 😁 ) så lär du dig hur man gör.

Hvorfor netop nåte? Jo, fordi nåtmassen tåler vand godt og tillader fugen at bevæge sig med temperaturskiftene.
Tak, skal læse op på det! Spændende

Det vil fortsætte med at variere over tid. Når det er vådt og fugtigt, svulmer det, og når det er varmt og tørt, tørrer det og trækker sig sammen. Så alle typer af hård spartel er dømt til at mislykkes. En eller anden type af elastisk fugning kan fungere, men det kan også blive meget grimmere end i dag efter en sæson eller to, når alt har bevæget sig lidt frem og tilbage igen.

• Synes
ricebridge og 1 anden
  • Laddar…
Fejlpost

H Hans G2 sagde:
Det vil fortsætte med at variere over tid. Når det er vådt og fugtigt, svulmer det op, og når det er varmt og tørt, tørrer det ud og trækker sig sammen. Så alle typer af hårdt spartel er dømt til at mislykkes. En eller anden type af elastisk fuge/natning kan fungere, men det kan også blive væsentligt grimmere end i dag efter en sæson eller to, når alt har bevæget sig lidt frem og tilbage igen
Tak for info, så tror jeg, at jeg venter, til det bliver varmere og tørrere, så må jeg se, hvordan det bliver. Bliver jeg ikke tilfreds, kan jeg forsøge med en eller anden form for natning.

• Synes
ricebridge
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.