For et år siden byggede jeg en trætrappe ud til haven, af trykimprægneret træ. Jeg gerede hjørnerne i 45 grader, og blev ganske tilfreds med samlingerne, men nu er samlingerne gledet fra hinanden, så at samlingen er en halv cm bred. Nu undrer jeg mig over, om jeg på en eller anden måde kan fylde samlingen, så det ikke ser så slemt ud. Måske med Plastic Paddings kemisk træ? Eller findes der andre måder?
Hej det billigste og bedste er nok at købe en ny planke og gøre det om. Mener du, at plankerne er krympet i længden? I bredden er det almindeligt, men i længden plejer der ikke at ske så meget.K Kristina J sagde:For et år siden snedkerede jeg en trætrappe ud til haven, af trykimprægneret træ. Jeg gerede hjørnerne i 45 grader, og blev ganske tilfreds med samlingerne, men nu har samlingerne glidet fra hinanden, så samlingen er en halv cm bred. Nu undrer jeg mig over, om jeg på en eller anden måde kan fylde samlingen, så det ikke ser så slemt ud. Måske med Plastic Paddings kemisk træ? Eller findes der andre måder?
Træ bevæger sig. Nu har det været koldt. Så trækker det sig sammen. Vent, indtil det har været varmt i et stykke tid, og se, hvordan det bliver da.
Jo tak, at lave om trinene kan selvfølgelig gøres, men det var alt for meget arbejde at få den OK fra starten, så jeg søger efter et alternativ til forbedring. Må jo ha' krympet i længden da, eftersom de 45 graders geringssamlinger er blevet så store. Så jeg fortsætter jagten på en slags spartelmasse.T topmount sagde:
T topmount sagde:
Åh, kan det blive bedre! Så venter jeg gerne og ser hvad der sker.ricebridge sagde:
Hvis du skal udfylde samlingerne, foreslår jeg, at du kalfatrer dem, som man plejer at gøre på træbåde. Google ”kalfatring” (ikke ”noget” 😁 ) så lærer du, hvordan man gør.
Hvorfor netop kalfatring? Jo, fordi kalfatringsmassen tåler vand godt og tillader fugen at bevæge sig med temperaturskiftningerne.
Hvorfor netop kalfatring? Jo, fordi kalfatringsmassen tåler vand godt og tillader fugen at bevæge sig med temperaturskiftningerne.
Tak, skal læse op på det! Spændendericebridge sagde:
Det vil fortsætte med at variere over tid. Når det er vådt og fugtigt, svulmer det, og når det er varmt og tørt, tørrer det og trækker sig sammen. Så alle typer af hård spartel er dømt til at mislykkes. En eller anden type af elastisk fugning kan fungere, men det kan også blive meget grimmere end i dag efter en sæson eller to, når alt har bevæget sig lidt frem og tilbage igen.
Tak for info, så tror jeg, at jeg venter, til det bliver varmere og tørrere, så må jeg se, hvordan det bliver. Bliver jeg ikke tilfreds, kan jeg forsøge med en eller anden form for natning.H Hans G2 sagde:Det vil fortsætte med at variere over tid. Når det er vådt og fugtigt, svulmer det op, og når det er varmt og tørt, tørrer det ud og trækker sig sammen. Så alle typer af hårdt spartel er dømt til at mislykkes. En eller anden type af elastisk fuge/natning kan fungere, men det kan også blive væsentligt grimmere end i dag efter en sæson eller to, når alt har bevæget sig lidt frem og tilbage igen
Klik her for at svare