Jeg tænker meget på dette med stigning og trinhøjde, da det føles vigtigt at få en så komfortabel trappe som muligt. Vores seneste forslag fra trappeproducenten siger 174mm trinhøjde og 275mm dybde. Men når jeg måler trapper hos venner, har så godt som alle mindst 185mm trinhøjde. Vil vores højde føles meget flad og give en følelse af, at man 'aldrig kommer op'?

Nogle gange overvejer jeg, om man skulle droppe et trin, hvilket ville give en trinhøjde på ca. 185mm, men også endnu dybere trin. Hvad tror I ville føles bedst at gå i?

Der findes en trappeformel, som man bør følge.
2 x trinhøjden + trindybet = 630 mm (590 - 650 kan også accepteres).

I dit tilfælde ender man så på 623 mm, og det synes jeg er fremragende.d^_^b
Tænk på, at en højere trinhøjde føles mere anstrengende at gå i.q(;^;)p

Ja, den passerer jo meget godt ind i formlen, men nogen har fortalt mig, at man ikke skal stirre sig blind på den...

Jeg er bare lidt bange for, at 174mm trinhøjde føles så lav, at man i stedet tager dobbelte trin ad gangen for at det ligesom skal ske noget. Eftersom ingen anden trappe jeg har målt har været så lav, tænker jeg, at det måske ikke er noget videre godt. Men måske tager jeg helt fejl der...?

Har en støbt trappe inde med 160 mm trin højde og 260 mm trindybde og den er vildt behagelig at gå i. Og man vil bestemt ikke tage dobbelt trin.

De der 600-630 er jo baseret på en gennemsnitlig skridtlængde for mænd, kvinder og korte mennesker vil nok have et lavere tal og selv er jeg ret høj og synes, at mange trapper ofte ligger på grænsen til at have for korte trin-højder/skridtlængder. Gør som du er begyndt med, test hos venner, hvad der føles rigtigt for dig. Angående trapperformlen så gælder den kun i en ret smal interval for trin-højde/dybde, hvis man har meget lave eller høje trin gælder andre sammenhænge. Der findes en graf over sammenhængen, lidt svær at finde, men jeg tror det skal være et link her på forummet i en tråd.

Så måske skal jeg nævne, at jeg er 190 høj :)

Mikael_L
J.A sagde:
Nogle gange overvejer jeg, om man skulle springe et trin over, hvilket ville give en trin højde på ca. 185mm, men også endnu dybere trin. Hvad tror I ville føles bedst at gå i?
Hvis du ville være hjulpet af en kortere trappe, dvs. den tager mindre plads på begge etager, kan du overveje det. Har du plads til det ekstra trin og dermed en længere trappe, tror jeg ikke, at den foreslåede trappe vil føles forkert. Hvis man maksimerer trinhøjden, tror jeg, at man kan begynde at opleve trappen som ubehageligt stejl.
Egentlig kan jeg ikke give nogle gode råd, det andre har skrevet om at prøvegå og måle på andre trapper er nok blandt det bedste.

(Vi kæmper med, at vi ville have brug for en så "kort" trappe som muligt, så der er risiko for, at vi bliver nødt til at tage fat i ret så meget på trinhøjden, typ 185mm ... ;))

Sagen er jo, at trappen ikke kun skal fungere for mig. Vi er flere i familien i forskellige aldre og højder, og det gælder selvfølgelig om at finde noget, der føles fornuftigt for alle.

Vi har absolut pladsen til denne trappe, så vi er på ingen måde hjulpet af en kortere variant. Alt dette handler kun om bekvemmelighed. Men for mig føles 185mm trin højde heller ikke højt. Vi har 200mm i kældertrappen, så jeg er vant til det, selvom det selvfølgelig ikke er noget, jeg stræber efter i dette tilfælde *s*

Men nu føles det som om, vi har besluttet os. Det bliver ifølge det forslag, vi har fået. Tak for jeres synspunkter :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.