Fritidshus bygget -57, 5x4 meter. Taget bæres op af 3 rammeværksstole; 2 på gavlvæggene, og en i midten. Men de mangler hanebjælke. Overarm af dimensionen 70x130mm. Underarm derimod er kun 28x70mm. I midten hviler underarmen på murstokken, men en støtteben står i midten af et 1,7 m spænd og der har det synligt sunket.
Alle vægge er bygget af "moduler" af træ ca 28x58mm, med et spænd på ca 1200mm mellem "stolperne". Se billede.
Jeg skal efterisolere og lægge på ny panel (lader den gamle sidde), så jeg vil styrke væggene, men er usikker på hvordan jeg skal gøre. En ven sagde noget om at "fræse ind" en regel, men jeg forstod aldrig princippet.
Alle vægge er bygget af "moduler" af træ ca 28x58mm, med et spænd på ca 1200mm mellem "stolperne". Se billede.
Jeg skal efterisolere og lægge på ny panel (lader den gamle sidde), så jeg vil styrke væggene, men er usikker på hvordan jeg skal gøre. En ven sagde noget om at "fræse ind" en regel, men jeg forstod aldrig princippet.
- Behøver jeg at indarbejde et rem/bærende bjælke, og hvis ja, hvordan?
- Behøver jeg at styrke med nye stolper, og hvis ja, hvordan?
Senest redigeret:
Vil du gøre det nemt, monterer du regel på ydervæggene med stående 45*95 indvendigt, stil hammerbåndet på højkant, hvis taget synker, løfter du det lidt med nogle stempler, inden du monterer væggen.
Jeg antager, at du mener mellem eksisterende stolper?F fribygg sagde:
Det var det, jeg hældte til, men jeg havde kun tænkt på stolperne, ikke bjælken. Men nu når du siger det, giver det mening, hvis jeg skal hænge mere vægt på facaden.
Ulempen er, at der bliver mindre isolering. Min tanke var at isolere i den eksisterende væg, selvfølgelig, og derefter lægge yderligere 45 mm ind i rummet. Og så 45 mm udenpå, inden den nye facade.
Men den lille plads, som nogle stolper optager, er måske ubetydelig?
Ah ok. Men hvordan gør det væggen stærkere?F fribygg sagde:
Jeg tænker, at jeg i det mindste ville have brug for at styrke op der, hvor spær ligger. Havde underarmen været grovere, ville jeg have forstået at den nye opreglede væg ville bære den. Men den er som sagt spinkel (ifølge min amatørmæssige opfattelse), så jeg forestiller mig, at jeg ville have lyst til at styrke op omkring der, hvor kraften fra spær går ned på den eksisterende ydermur.
Har revet mere nu og begynder at forstå, hvordan huset er bygget. Kræfterne går ned i 3 punkter på gavlvæggene, og i midten af huset. Dels på murstocken, så det er jo godt. Men på den anden side har det ingen støtte. Gætter på, at der har siddet en væg der engang i tiden. Det var sunket mærkbart, men nu har jeg løftet det hele.
Jeg forstår dog stadig ikke helt, hvordan jeg skal gøre med væggene. Og tager taknemmeligt imod forslag.
Jeg forstår dog stadig ikke helt, hvordan jeg skal gøre med væggene. Og tager taknemmeligt imod forslag.
Klik her for at svare