Jeg har lige sat en panel op indendørs og brugte panel med endenot, så der opstår samlinger. Desværre opdagede jeg ret hurtigt, at lyset fra vinduet falder ind direkte fra siden, og de samlinger, der opstår på grund af endenoten, ses alt for tydeligt, ses desværre ikke på billedet nedenfor (som jeg tog i aften). Men med sollyset ind bliver samlingerne alt for fremtrædende, og i princippet ville jeg ønske, at jeg havde brugt hele længder fra gulv til loft for at undgå samlinger.

Jeg tænkte, at jeg kunne gøre disse samlinger mindre fremtrædende ved at spartle dem, ved ikke om jeg skal skjule dem helt eller snarere bare trykke lidt spartelmasse ind for kun at gøre dem mindre fremtrædende. Muligvis kan jeg male kun dette spartelmasse efterfølgende i den præcise nuance, som panelet er forbehandlet i, eller male hele væggen.

Men hvilken metode jeg end vælger, vil jeg gerne vide, hvilken type spartelmasse der anbefales: almindelig træspartel eller noget mere elastisk. Nogen der har gjort noget lignende?

Sender med et billede bare for at vise, hvad jeg mener, dvs. det er der, endenoten fra en bræt går sammen med den næste. Fordelen er jo, at man får mindre spild, men ulempen denne gang var, at det blev grimt. Jeg har brugt endenot på savede brædder med glat not tidligere, og der fungerede samlingerne rent æstetisk, fordi det er en råere overflade. Nu var det pudsede glatnot med afslørende lys, der gjorde, at det fungerede dårligere.

Pudset panelvæg med to brædder hvor samlingen er synlig.

A
Det vil komme til at ligne lort efter et stykke tid, hvis du spartler, da det er et levende materiale, samt at brædderne har struktur, det du spartler vil komme til at stikke ud, da det bliver for glat.

• Synes
Stensson11
  • Laddar…
Der er flere muligheder, men nogen dårligere end kun at spartle endeskøderne er nok svært at komme på. For det vil bare se mislykket ud.

Jeg har faktisk svært ved at forstå, hvad der er galt med panelet, som det er. Er det endespontet, er det meningen, at det skal være sådan her. Vil man have usynlige samlinger, er det forkert med sådan et panel.

Vil man beholde panelet og slippe af med endeskøderne, er det vel bare at gøre om og gøre rigtigt. Men med lidt dygtighed bør man kunne genbruge ca halvdelen af panelbrædderne.

Ja, overvejer at lave om. Men testede alligevel i går aftes at lægge en hvid højfleksibel fuge, som jeg pressede ind, hvor der var opstået sprækker mellem endestykkerne, dvs. hvor jeg ikke havde formået at presse dem tilstrækkeligt sammen. Det var nok disse sprækker, der irriterede mest. Jeg lagde altså denne fuge i små mængder kun i disse sprækker, så i det store hele ser det ens ud, men ser meget bedre ud nu i dagslys, dvs. de mørke striber, som man bemærkede, er nu væk. Det var altså sprækker på 1-2 mm, jeg "spartlede igen". Jeg har ikke limet endestykkerne, måske skulle jeg have gjort det. Men der er meget dykkersøm fastgjort med dykkerpistol i panelet, så det burde ikke bevæge sig så meget i længden, håber jeg.

Så jeg er tilfreds med resultatet, og tiden vil vise, om det var dumt at gøre dette, det kunne være, hvis træet bevæger sig mere, end jeg håber.

Så jeg gjorde dette trods alle råd ovenfor, som gjorde mig tvivlsom, men jeg turde trods alt kaste mig ud i en "minimal" spartling.

Sender et billede med af slutresultatet – hvis det nu kan ses forskel fra det tidligere billede! Yderst til højre i sprækken kan man se, at jeg har misset en millimeter, men tidligere oplevede man sprækken som en tydelig sort streg, som jeg nu har fuget igen.
Malet træpanel med tætning i samlinger; tidligere sorte striber er nu udfyldt med høj-elastisk hvid fuge. Svag mispasning yderst til højre.

• Synes
Kurtivan og 1 anden
  • Laddar…
Nu med lyset ind fra vinduet ser det ud sådan her (nedenfor), man bliver ikke længere irriteret over sorte sprækker ved endestykket. Jeg skal sætte savet panel i loftet, og der er ingen grund til ikke at lade panelerne gå ind i hinanden via endestykke = mindre spild men stadig pænt ifølge tidligere erfaring. Gulv skal lægges og derefter ind med et nyt mindre køkken. På en ø, så jeg ser ikke frem til at slæbe alt herud med båd...og heller ikke at slæbe store dele af det gamle køkken ind til land for den sags skyld. Men som man siger: Hvordan spiser man en elefant? Svar: Bid for bid....

Værelse med hvidmalet panelvæg, træloft og sollys ind gennem vinduet, der viser detaljerne i panelet.

• Synes
Kurtivan
  • Laddar…
Blev godt jo! Nogle gange må man sige "fudge it, hvad er det værste der kan ske" og prøve lidt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.