2,989 læst ·
7 svar
3k læst
7 svar
Hvordan skrue beslag til motor fast i gulvlem i beton?
Uvidende spørgsmål fra vinkældersbygger. Hvordan skruer man et beslag fast i en blanding af grov- og glasfiberbeton? Skal man forbore? Bruge plugs? Masse? Eller bare skrue direkte i betonen? Hvilken slags skrue? OBS: Lugen vejer ca. 80 kg. Motoren er fastgjort i en arm, der løber over lugen og med tre skruer op i betontaget.
Se foto nedenfor
Se foto nedenfor
Som sagt novis... er det ekspansionssøm? Når jeg googler billeder på ekspressexpander, får jeg ikke nogen treff.
Vinkælderen har været et langt projekt, men nu skal den blive færdig. Tag et kig her ved ja http://husplaner.se/category/vinkallare/
Ha' det godt! Lajla
Vinkælderen har været et langt projekt, men nu skal den blive færdig. Tag et kig her ved ja http://husplaner.se/category/vinkallare/
Ha' det godt! Lajla
Senest redigeret:
Jeg har lidt svært ved at tyde billederne, men tror jeg forstår. Der vil jo komme en ret stor kraft der, og fæstet er tæt på kanten af betonen. Jeg ville satse på forsigtigt at bore huller og derefter bruge ankermasse. At trække en ekspanderbolt eller lignende et par centimeter fra kanten lyder farligt, risikoen er jo, at du sprækker kanten af.
Så mit tip, bor forsigtigt med boreslag. Ankermasse af velkendt mærke og et stykke gevindstang med møtrik.
Så mit tip, bor forsigtigt med boreslag. Ankermasse af velkendt mærke og et stykke gevindstang med møtrik.
God pointe om at det er tæt på kanten. Så nu billederne i høj opløsning. TS bør bore beslaget om, så hullerne kommer så langt væk fra kanten som muligt.
Kemanker er nok den eneste mulighed, når det er så tæt på kanten. Det er desværre lidt mere besværligt og omstændeligt end ekspansionsbolt. Kemanker findes hos velassorterede byggemarkeder, isenkræmmere og på nettet.
Kemanker er nok den eneste mulighed, når det er så tæt på kanten. Det er desværre lidt mere besværligt og omstændeligt end ekspansionsbolt. Kemanker findes hos velassorterede byggemarkeder, isenkræmmere og på nettet.
Er der noget jeg kan gøre selv eller skal jeg hyre en ekspert som Hålgruppen eller Håltagning AB?
Værd at bemærke er måske, at der sidder en rustfri metalramme, som beslaget hviler mod i lugåbningen.
Tak for hjælpen! Lajla
Værd at bemærke er måske, at der sidder en rustfri metalramme, som beslaget hviler mod i lugåbningen.
Tak for hjælpen! Lajla
Lidt svært at forstå, hvordan kraften virker på skråstiveren. Beslaget med 2 huller ved kanten er det, der bekymrer. Stiveren er ikke noget problem at fastgøre med en expander. Expressexpander betyder blot, at den er tilstrækkelig smal til at kunne bores og bankes ind gennem beslaget, mens visse almindelige expandere skal bores og fastgøres, inden man sætter det, der skal fastgøres, over den monterede bolt.
Dette kan du gøre selv, hvis du er nogenlunde normalt handy. Føler du dig alt for usikker, kan en snedker hjælpe til. At hyre et betonborefirma er ikke nødvendigt. Alt, hvad der behøves, er en boremaskine til beton i normal størrelse.
Edit/
Har du spurgt smeden, der har bygget konstruktionen? De kan sikkert montere, det gør ofte de smede, jeg hyrer.
Dette kan du gøre selv, hvis du er nogenlunde normalt handy. Føler du dig alt for usikker, kan en snedker hjælpe til. At hyre et betonborefirma er ikke nødvendigt. Alt, hvad der behøves, er en boremaskine til beton i normal størrelse.
Edit/
Har du spurgt smeden, der har bygget konstruktionen? De kan sikkert montere, det gør ofte de smede, jeg hyrer.
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Strömställare bakelit -var köper jag skruvar för fäste av "locket"
Belysning -
Var kan man köpa sån här ska skruvas mot taket fäster lampan med en sk
Belysning -
Skruva fästen för snöras genom duk och råspont
Tak & Vind -
Skruva loss duschblandare från väggfäste
Badrum -
Hur lossa skruvar utan spår som fäster skafferiet i väggen?
Inredning