Hej,

Træguiden har en rigtig god beskrivelse af, hvordan man foreslår, at man laver tilslutningen (ved ydervæggen) for etageadskillelsen i et 2-planshus, langs husets langside. Altså hvor gulvreglerne går vinkelret fra væggen.

Se her:
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4555&contextPage=5947
Se også 3D-billedet:
3D-0304-V60-S.jpg

Så til mit spørgsmål: Hvordan gør man dette på kortsiden, altså hvor der ikke er etageadskillelsens gulvregel (10 i billedet) til at placere den nye sylde (03) på? Der går jo gulvreglen parallelt med væggen.
Hvordan gør man så, undlader man at lægge ny syld og bruger længere vægregler (06) direkte på det gamle hammarband (05) i stedet?

Eller hvordan bør man udføre det på den bedste måde?

Tak!
/Bråkis

Ja man gør præcis som du tænker. Du behøver ingen Syllen der, men det gamle hammarband udgør Syllen for den nye væg.

Toppen, så skal jeg kigge på om jeg skal ændre min vægkonstruktion på langsiderne, så de bliver som eksemplet ovenfor. I mit første design er alle vægge som kortsiden, dvs. stueetagens hammarband er det samme som overetagens syll. Og så ligger gulvbjælkerne tæt op imod vægribberne og hviler på hammarbandet.

Den eneste åbenlyse ulempe ved min gamle løsning for langsiderne, så vidt jeg kan se, er at man har brug for længere vægribber (etagehøjde + mellemstykkets tykkelse). Eller findes der andre?

Alternativt at du lader gulvspånpladen løbe længere ud og får dermed understøttelse til ny syll.

//

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.