1,557 læst ·
1 svar
2k læst
1 svar
Hvordan skal jeg gøre med en væg, der buler
Jeg har købt en lejlighed, og jeg har et spørgsmål angående noget, jeg har bemærket på en væg i et soveværelse. Cirka en meter oppe på væggen buer gipspladevæggen kraftigt ud. Bøjningen strækker sig langs en stor del af væggen, cirka to meter, og øges fra den ene side til den anden, men stopper på den ene side, cirka 50 cm før en dørkarm. På bagsiden af væggen er der et badeværelse, men der er ingen vandledninger placeret så højt oppe på badeværelset, som kan mistænkes for at være årsagen til, at væggen buer af den grund. Bulens kraftigste del ligger uden for kanten til badeværelset (soveværelset er altså længere end badeværelset). Lejligheden ligger på første etage af tre i et hus, der er bygget i 50'erne. Badeværelset er i god stand, og mit skøn er, at tætningslagene ikke er beskadigede. Soveværelsesvæggen er tapetseret, og der er ingen misfarvninger, dårlig lugt eller revner i tapetet. Er det klogt at åbne gipsvæggen for at se, hvad bøjningen består af? Grundtanken er, at hele væggen skal renoveres, for at styrke op på soveværelsessiden med OSB-plader + ny gips, men at gipspladen buer, gør mig usikker på, om det er tilstrækkeligt blot at udskifte den. Det kan være værd at nævne, at væggen i badeværelset, der vender mod soveværelset, ikke buer eller ser mærkelig ud på anden måde. Kom gerne med idéer og råd om, hvordan jeg skal håndtere gipsvæggen, og hvad jeg bør tænke på.
Senest redigeret:
Er du sikker på, at det er en gipsvæg? Ikke superalmindeligt i 50'erne.R Rocky74 sagde:Jeg har købt en lejlighed og jeg har et spørgsmål angående en ting, som jeg har bemærket på en væg i et soveværelse. Omkring en meter op på væggen buer gipsvæggen meget ud. Bugen går langs med en stor del af væggen, cirka to meter, og stiger fra den ene side til den anden, men stopper på den ene side, cirka 50 cm før en dørkarm. På bagsiden af væggen er der et badeværelse, men der er ingen vandledninger placeret så højt op i badeværelset, som kan mistænkes for at være årsagen til, at væggen buer af den grund. Den kraftigste del af udvidelsen ligger uden for kanten til badeværelset (soveværelset er altså længere end badeværelset). Lejligheden ligger på første sal af tre i en bygning, der er bygget i 50'erne. Badeværelset er i god stand, og min vurdering er, at fugtisoleringen ikke er beskadiget. Soveværelsesvæggen er tapetseret, og der er ingen misfarvninger, dårlig lugt eller revner i tapetet. Er det tilrådeligt at åbne gipsvæggen for at se, hvad bugen består af? Grundtanken er, at hele væggen skal renoveres for at styrke op på soveværelset siden med osb-plader + nyt gips, men at gipspladen buer, gør mig usikker på, om det er tilstrækkeligt at skifte. Det kan være værd at nævne, at væggen i badeværelset, som vender mod soveværelset, ikke buer eller ser underlig ud på anden måde. Kom gerne med idéer og råd om, hvordan jeg skal håndtere gipsvæggen, og hvad jeg bør tænke på.
Men hvis det er tilfældet, kan det ganske enkelt være, at nogle lægter var skæve ved monteringen. En måde at fikse det på kan være, at du ganske enkelt skruer nye lægter ind i de gamle. Så får du en væg i lod, hvis du monterer dem korrekt.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
ren betonvæg i kælder
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Ydervæggen buler ud op mod taget på ydersiden af gæstehuset. Hvorfor?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Taket buktar, är väggen bärande??
Fritidshus -
Hjälp väggen buktar på min folkpool (4,5m * 9meter)
Pool -
Timmerväggen buktar utåt vad göra?
Byggnadsvård