Hej!
Jeg skal rive en bærende væg og i stedet have en limtræsbjælke på loftet. Hvordan fastgør man spærene til bjælken? Jeg har set forskellige varianter, og her er to eksempler.
Hvad hedder de forskellige varianter, og hvilken er egentlig bedst?
Tak på forhånd😊

• Loft med synlige tagstolper og en limtræsbjælke, omgivet af savsmuld og isoleringsmaterialer, til diskussion om vægfjerning og bjælkeinstallation.
  • Limtræsbjælke på loftet med fastgjorte tagspær, set i et renoveringsprojekt. Savsmuld på gulvet og byggeudstyr omkring.
Det første billede er fra min loft. Det er en slags vinkeljern, jeg har brugt. Tog noget, der tilfældigvis var hjemme, men hvis du googler "vinkeljern" eller "vinkelprofil", så finder du mange alternativer.

• Synes
EmilKBerg
  • Laddar…
Hvorfor fastgøre i spær? Bjælken er vel understøttet i enderne nedad med stolper for at erstatte væggens bærende funktion. Muligvis noget for at forhindre, at bjælken vrider sig. Hvad siger konstruktøren, og hvad står der i tegningen, som ligger i byggetilladelsen?

optimizer optimizer sagde:
Hvorfor fastgøre i tagspærrene? Bjælken er vel understøttet i enderne nedad med stolper for at erstatte væggens bærende funktion. Muligvis noget for at forhindre, at bjælken vrider sig. Hvad siger konstruktøren, og hvad står der i tegningen, der ligger i byggeanmeldelsen?
nja han vil jo binde underrammerne på tagspærrene op, du mener om bjælken støtter op nedefra STOR forskel

• Synes
EmilKBerg
  • Laddar…
Afhængig af dimensioner kan man jo bruge gaffelankre eller tagrygfæste.

Jeg ville nok gå til smeden og få lidt pladejern bukket, som går under tagstolen og over bjælken.

• Synes
EmilKBerg
  • Laddar…
Nå, TS undrer altså over, hvordan man hænger bjælkelaget, der ligger under bjælken, op i selve bjælken. Så forstår jeg. Jeg synes, at alternativet med gevindstænger ser klart mest fornuftigt ud. Men igen, dette burde fremgå af tegningen.

• Synes
EmilKBerg
  • Laddar…
Den anden variant er en gevindstang med fastgørelsesplader, der enten fremstilles eller købes færdige. Hvis man har et normalt reguleret loft, så udgør boltene og gevindstykkerne, der stikker ned, ikke et problem, men hvis man allerede har maksimeret lofthøjden, bygger disse gissningsvis 3 cm nedad. Fordelen for mig er, at du virkelig kan spænde tagstolen op mod sin bjælke

https://butik.stockholmtrailer.se/b...d-batvagn/produkt/fastplatta-bredd-80-100-mm/

• Synes
EmilKBerg
  • Laddar…
På det nederste billede, hvad er det, der stiver bjælkens overkant? Det er en meget høj bjælke med risiko for ustabilitet.

A
EmilKBerg EmilKBerg sagde:
Hej!
Jeg skal rive en bærende væg og i stedet have en limtræsbjælke på loftet. Hvordan fæstner man spær til bjælken? Jeg har set forskellige varianter, og her er to eksempler.
Hvad hedder de forskellige varianter, og hvilken er egentlig bedst?
Tak på forhånd😊
Den med gevindstænger er nok stærk, men spørgsmålet er, om du har brug for så stærkt..
Jeg ville bruge gaffelankre og ankerskruer…

• Gaffelanker fra Joma 570000 i rustfrit stål, brugt til bygningskonstruktioner; pris 1.300 kr for en 50-pack.
Senest redigeret af en moderator:
  • Synes
EmilKBerg
  • Laddar…
Er bjælkelaget under bjælken skarvet over hjertevæggen, der skal fjernes? Så tror jeg ikke på gafler. Hvor bred er bjælkelaget, der skal løftes? Hvad er længden på limtræbjælken?

Jeg tolker det som at det er tænkt som en hjemmefixerløsning, vil sige at dette er noget man alligevel bør tage ind en konstruktør for, de vil da foreskrive indfæstningsmetode, det bør også anmeldes hvis man skal rive hjertevæggen. Der er risiko for at det bliver et problem når man skal sælge huset i fremtiden ellers.

• Synes
EmilKBerg og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.