Hej.
Jeg har igen et lille problem med loftlister og vinkler, men denne gang undrer jeg mig over, om det kan løses. Forhåbentlig er det bare mig, der er dum igen, så jeg efterspørger råd om spørgsmålet.
Jeg er i gang med at renovere en trappe/en trappeopgang i vores rækkehus. Loftet hælder cirka 110 grader (108,5 grader skar jeg den liste, der er kommet op).
Jeg skal nu sætte lister op langs med væggen/loftet, som ikke hælder, men jeg ved virkelig ikke, hvordan jeg skal save for at få en vinkel, der matcher/gør at de flyder sammen. Alt, hvad jeg har prøvet indtil videre, har været forkert grad eller også ser en af listerne for stor/for lille ud.
Listerne i spørgsmålet er af den type, som billederne viser. Ikke vinkelrette, så at sige.
Det er svært rigtig at formidle, hvordan jeg tænker/hvad problemet er, så spørg endelig, hvis jeg kan præcisere på nogen måde. Hvordan løser jeg mit problem?
Jeg har igen et lille problem med loftlister og vinkler, men denne gang undrer jeg mig over, om det kan løses. Forhåbentlig er det bare mig, der er dum igen, så jeg efterspørger råd om spørgsmålet.
Jeg er i gang med at renovere en trappe/en trappeopgang i vores rækkehus. Loftet hælder cirka 110 grader (108,5 grader skar jeg den liste, der er kommet op).
Jeg skal nu sætte lister op langs med væggen/loftet, som ikke hælder, men jeg ved virkelig ikke, hvordan jeg skal save for at få en vinkel, der matcher/gør at de flyder sammen. Alt, hvad jeg har prøvet indtil videre, har været forkert grad eller også ser en af listerne for stor/for lille ud.
Listerne i spørgsmålet er af den type, som billederne viser. Ikke vinkelrette, så at sige.
Det er svært rigtig at formidle, hvordan jeg tænker/hvad problemet er, så spørg endelig, hvis jeg kan præcisere på nogen måde. Hvordan løser jeg mit problem?
Du skal dels vinkle snittet 45 grader i en retning, dels 55 grader i en anden retning, da du har 90 graders hjørne horisontalt og 110 grader vertikalt.
Tag et par korte stykker, som du holder op mod hjørnet og tegner på, og "træn" på snittet og find de præcise vinkler, før du tager hele listen og laver dine snit. Du skal altså skære tilsvarende vinkler på begge lister, hvis du vil få samlingen til at passe.
Det ser ud på billedet som om, du har sat en liste op, der er skåret i 90 grader, og det vil ikke fungere, plus at den ser ud til at sidde på væggen og ikke loftet. Så skal den møtende liste også sættes på væggen på tilsvarende måde.
Tag et par korte stykker, som du holder op mod hjørnet og tegner på, og "træn" på snittet og find de præcise vinkler, før du tager hele listen og laver dine snit. Du skal altså skære tilsvarende vinkler på begge lister, hvis du vil få samlingen til at passe.
Det ser ud på billedet som om, du har sat en liste op, der er skåret i 90 grader, og det vil ikke fungere, plus at den ser ud til at sidde på væggen og ikke loftet. Så skal den møtende liste også sættes på væggen på tilsvarende måde.
Det der lyder unægtelig meget rimeligt. Dumt opfølgende spørgsmål så. Jeg antager, at jeg skal skære den skrånende liste i 55 grader. Skal jeg ikke have listen i den aktuelle hældning (110 grader), når jeg skærer enden?T Testarn sagde:Du behöver dels vinkla snittet 45 grader i et led, dels 55 grader i et andet led da du har 90 graders hjørner horisontalt og 110 grader vertikalt.
Tag et par korte stykker som du holder op mod hjørnet og tegner på og "øv" dig på snittet og find de nøjagtige vinkler, inden du tager hele listen og laver dine snit. Du skal altså skære tilsvarende vinkler på begge lister, hvis du skal få mødet til at passe.
Det ser ud på billedet som om du har sat en liste op, der er skåret i 90 grader, og det vil ikke fungere, og desuden ser det ud som om den sidder på væggen og ikke i loftet. Så skal den møde liste også sættes på væggen på tilsvarende måde.
Og ja. Jeg har sat den op med 90 graders ender i troen på, at det ville være lettest sådan 😶 Jeg forstår selvfølgelig nu, at jeg ikke rigtig var tæt på mål.
Du skal skære begge lister i begge retninger, så enderne mødes, som du ønsker.L Lugas sagde:Det der lyder unægteligt meget rimeligt. Dumt opfølgende spørgsmål så. Jeg antager, at jeg skal skære den skrånende liste 55 grader. Skal jeg ikke have listen i den aktuelle hældning (110 grader), når jeg skærer enden?
Og ja. Jeg har sat den op med 90 graders ender i troen på, at det ville blive lettest sådan 😶 Jeg forstår selvfølgelig nu, at jeg ikke rigtigt var tæt på mål.
Dit snit bliver altså en kombination af vinklerne samtidig, og så skal snittene "spejlvendes" for de to lister.
Jamen så langt er jeg med dig. Var mere inde på hvilken af listerne der skulle have hvilken grad. Eller måske det ikke spiller nogen rolle, så længe slutsummen er 110?T Testarn sagde:
Så var der listen, der hælder 110 grader. Skal jeg sætte den i samme hældning i saven, når jeg saver enden i 45/55 grader? Jeg tænker spontant, at jeg skal gøre det, men jeg har tænkt i omveje i en dag nu, så jeg ved ikke rigtig længere...
Husejer
· Norra Roslagen
· 326 indlæg
Skal selv arbejde med lister snart og det bedste tip jeg har fået er at skære nogle små stykker at arbejde med som skabelon. Ellers skærer man forkert...
Jeg er helt med dig og plejer heldigvis at arbejde på samme måde. I dag har jeg puslet med dette i to timer. Løbet op og ned ad stigen, målt, skåret, passet ind, lavet fejl, gjort om.. Heldigvis har kun nogle få decimeter spildtræ været brugt 😅R Real-House sagde:
Jeg blev ikke klog på hvordan jeg skulle forklare hvad jeg mente så jeg tog en tagliste som er lignende din og gik ned i kælderen for at lave et par stykker... 😳L Lugas sagde:Jamen så langt er jeg med dig. Var mere inde på hvilken af listerne der skulle have hvilken grad. Eller måske det ikke spiller nogen rolle så længe slutsummen er 110?
Så var der listen der hælder 110 grader. Skal jeg sætte den i samme hældning i saven når jeg saver enden i 45/55 grader? Tænker spontant at jeg skal gøre det, men har tænkt i omveje en dag nu, så jeg ved ikke rigtig længere..

På billedet ligger den liste der skal være på væggen under det skrå tag med den tykkere side der skal være opad mod savens anlæg.
Saven hælder 45 grader og svarer til halvdelen af de 90 grader, som listen skal udfylde. Så, eftersom du sagde at det er ca. 110 grader i vinklen mellem væg og tag, så har jeg indstillet vinklen til 10 grader, det er halvdelen af forskellen på ret vinkel (90 grader) og 110 grader. (110-90)/2 = 10
For så at save den modstående liste, som skal sidde på væggen hvor taget er horisontalt, vinklede jeg de 10 grader til venstre og beholdt hældningen som den samme, eftersom min geringssav kun kan hælde til den ene side. For at få 45 graders vinklen korrekt var jeg nødt til at save med den tyndere side af listen mod savens anlæg.

På billedet ser man nu enderne på stykkerne, hvor den venstre er den der skal hælde "op" og den til højre er den der skal være horisontal. Begge lister har "samme" vinkler men spejlvendte.
Efter at have sat savsnittene mod hinanden og målt vinklerne ser det OK ud, med forbehold for at min sav ikke er så god til præcise vinkler... men det viser princippet og du må eksperimentere lidt med vinklerne for at få god pasform mod dit tag og vægge. Så må "maleren fikse resten"...
Jeg ved ikke, hvordan jeg skal takke dig. Tak så utroligt meget for din tid og fænomenale forklaring. Nu føles det godt igen 😃T Testarn sagde:Jeg blev ikke klog på, hvordan jeg skulle forklare, hvad jeg mente, så jeg tog en tagliste, der ligner din, og gik ned i kælderen for at lave et par stykker... 😳
[billede]
På billedet ligger den liste, der skal være på væggen under det skrånede tag, med den tykkere side, der skal vende op mod gæringssavens anlæg. Savens hældning er 45 grader og svarer til halvdelen af de 90 grader, som listen skal udfylde. Derefter, da du sagde, at der er ca. 110 grader i vinklen mellem væg og tag, har jeg indstillet vinklen til 10 grader, hvilket er halvdelen af forskellen mellem ret vinkel (90 grader) og 110 grader. (110-90)/2 = 10
For derefter at save den modstående liste, som skal sidde på væggen, hvor taget er horisontalt, vinklede jeg de 10 grader til venstre og beholdt hældningen den samme, da min geringssav kun kan hælde til den ene side. For at få 45 graders vinklen korrekt var jeg nødt til at save med den tyndere side af listen mod savens anlæg.
[billede]
På billedet kan man nu se enderne på stykkerne, hvor den venstre er den, der skal hælde "op", og den til højre er den, der skal være horisontal. Begge lister har "samme" vinkler, men spejlvendte. Efter at have sat savsnittene mod hinanden og målt vinklerne ser det OK ud, med forbehold for at min sav ikke er så god til præcise vinkler... men det illustrerer princippet, og du må eksperimentere lidt med vinklerne for at få god pasning mod dit tag og væggene. Så får "maleren ordne resten"...![]()
Jeg anede ikke, der fandtes en sådan formel. Jeg husker, at jeg på en eller anden måde løste et hjørne med lignende hældning for nogle år siden. Jeg ved ikke hvordan, men jeg eksperimenterede i timevis uden at tage notater (viden=borte). Dette havde jeg dog ikke løst selv. Stor tak igen 🙂
Vær så god! Det er jo lidt det, denne type forum er til for - at få hjælp og give hjælp. Jeg er glad for, at det kan have hjulpet dig til at komme videre. Nu har du i det mindste en metode for at kunne begynde, og så bliver det lidt eksperimenterende for at finde de nøjagtige vinkler. Med erfaring og øvelse vil du huske det til næste gang.L Lugas sagde:Jeg ved ikke hvordan jeg skal takke dig. Tak så utrolig meget for din tid og fænomenale forklaring. Nu j*vlar føles det godt igen 😃
Jeg havde ingen anelse om, at der fandtes en sådan formel. Jeg husker, at jeg på en eller anden måde løste en yderkant med lignende hældning for et par år siden. Jeg ved ikke hvordan, men jeg eksperimenterede i timevis uden at notere (viden=borte). Dette havde jeg dog ikke løst selv. Stort tak igen 🙂
Held og lykke med listerne!
Medlem
· Blekinge
· 11 708 indlæg
Hvordan du end kapper, vil der jo blive sprækker mellem møtende lister, som du skal behandle med blød fugemasse. Så lidt fejlkapping gør ikke så meget. Gamle tømrere bruger en metode kaldet forkropning. Da kapper man den ene liste 90 grader og sætter den tæt mod den møtende væg. Den anden liste skærer man med en skarp kniv, så den passer perfekt ind i profilen af den første liste. Med så smalle lister som du har, er det ingen problemer.
Det er en metode, der fungerer godt, når man har møder i et plan, dvs en gulvlist eller almindelig loftsliste. Den bliver betydeligt mere kompliceret at lave, når man har et 90-graders hjørne, som desuden har et skrått tag.T Thomas_Blekinge sagde:Hvordan du end skærer, vil der jo blive mellemrum mellem møtende lister, som du skal behandling med blød fugemasse. Så lidt fejlsavning gør ikke så meget.
Gamle snedkere bruger en metode, der kaldes forkroppning. Der skærer man den ene liste 90 grader og sætter den mod den møtende væg. Den anden liste skærer man med en skarp kniv, så den passer perfekt ind i profilen af den første liste. Med så smalle lister som du har, er det ikke noget problem.
Medlem
· Blekinge
· 11 708 indlæg
Nej.