hvordan skal gulvbjælker samles over en bærende bjælke?
skal de ligge ende mod ende og fastgøres med sømplade på begge sider, eller kan man overlappe samlingen, så de lægges ved siden af hinanden? Hvordan fastgør man dem i så fald, og hvor stort overlap bør man have?
huset er 7 m bredt, og den bærende bjælke er præcis i midten.
Taknemmelig for svar og synspunkter!
skal de ligge ende mod ende og fastgøres med sømplade på begge sider, eller kan man overlappe samlingen, så de lægges ved siden af hinanden? Hvordan fastgør man dem i så fald, og hvor stort overlap bør man have?
huset er 7 m bredt, og den bærende bjælke er præcis i midten.
Taknemmelig for svar og synspunkter!
Helst skal du have en overlappsskæring. Enten ved at du har så lange bjælker, at de kan gå overlappende, eller ved at bruge skæringsstykker på begge sider. Overlappsskæringen gør, at de to bjælkedele optræder som en hel, kontinuerlig bjælke. Dette øger den oplevede stivhed en hel del. Dvs svigten i gulvet mindskes.
Så her var vores gamle sammenføjninger:
Gammel sammenføjning
Nogle af de gamle ligger også i U-formede plader, ende mod ende på deres oplæg. Pladerne
Så her er vores nye sammenføjninger, de ligger overlappende i ca. 3 m over oplægget, den ene ende ses bag ledningen.
Nye sammenføjninger
Gammel sammenføjning
Nogle af de gamle ligger også i U-formede plader, ende mod ende på deres oplæg. Pladerne
Så her er vores nye sammenføjninger, de ligger overlappende i ca. 3 m over oplægget, den ene ende ses bag ledningen.
Nye sammenføjninger
Jeg lagde netop nyt 14mm parketgulv i halvdelen af lejligheden og måtte reparere nogle steder nedenunder først, der svigtede. Jeg havde en erfaren gulvmand med mig, og alle reparationer, han lavede, brugte han meget lim og skruer i, så der ikke bliver noget svigt eller knirken i fremtiden. Han lagde endda lim ind mellem masonitstykkerne (for at bygge den rette højde) for at undgå knirken ... "det er nok, at konen brokker sig!" mente han 
Så jeg vil helt sikkert bruge pinebars nye samlinger i fremtiden!
... Better safe than sorry!
Så jeg vil helt sikkert bruge pinebars nye samlinger i fremtiden!
... Better safe than sorry!
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Tretex eller masonit? Hvordan gøre med samlinger?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Samle gulvbjælker over bærende bjælke, overlappende eller kant til kant?
Skis gulvbjælker
Skarva golvbjälkarna, vilket alternativ?
Altan & Uteplats -
Samle gulvbjælker
Byggematerialer & Byggeteknologi