Trappen i mit hus er fæstnet til en stolpe, der går fra etage 2 hele vejen ned i kælderen. Hvor den står, har man støbt gulvet omkring stolpen, hvilket selvfølgelig har ført til, at den er rådden nederst. Ellers er kælderen tør, jeg har ikke set nogen skader på de dele, der er direkte mod kældervæggen.
Stolpen er ikke gennemrådden, endnu. Men det ville jo stadig være bedst at udbedre det nu, når jeg alligevel skal arbejde der. Så lidt hjælp til, hvordan jeg udfører det i praksis, ville være værdsat.
hvordan understøtter jeg stolpen, mens jeg reparerer den?
hvordan skal jeg reparere den bedst?
hvordan skal jeg lave en ny "fod"?
er plankevæggen under trappen en del af den bærende konstruktion?
Jeg havde skrueet på en midlertidig stolpe eller to, som står ved siden af stolpen, og hvis muligt havde jeg undgået at gå i trappen under reparationstiden.
Jeg havde savet stolpen af og støbt et lille fundament under. Derefter syllpapp mellem fundament og stolpe. Fastgørelse med stålbleg og ankarskruv. Sådan her.
Plankevæggen er ikke bærende. Desuden blokerer den lidt opbevaringsplads. Fjern den, siger jeg.
Er enig med Pelpet. Støt op. sav stolpen af en dec op fra gulvet, støb en lille klack. Skarv i stolpen. Syllpapp imellem. Forstærk rundt om skarven med brædder eller metalstykker. Klart. Bør ikke være svært. Fjern bræddevæggen. Ikke godt at have et indkapslet rum i hjørnet. Bedre at ventilere det ordentligt.
Tak for tipsene. Der er ikke så meget plads til at tage det første skridt til at kappe, men lidt går vel. Kan godt lide Kurtivans forslag. Kunne prøve at grave lidt ud, støbe fast et stolpesko, der fastgøres til stolpen. Der bliver ikke så meget kant at tale om ellers.
Har tænkt en del på den væg der. Var lidt usikker på, om den bar noget eller ej. Det føles jo spontant som om det bedste er at åbne op i hjørnet. Sådan bliver det! Skal for så vidt stå en fryser i vejen, men det er godt at luften får cirkulere.
Du burde måske overveje at dræne huset igen? Det virker ret fugtigt ved din trappe. Man skal aldrig bruge organiske materialer direkte på pladen. Betonen suger jo fugt fra jorden, da pladen altid ligger i vådt. Man får mindre fugt omkring huset, når der drænes. Men pladen suger jo op nedefra konstant. Støber du en sokkel uden at løse dine fugtproblemer omkring huset, vil stolpen stadig rådne. Sæt en stolpesko, dræn huset igen. Løsningen, du tænker at gøre ifølge min mening, er bare at flytte dit problem fremad.
Har du tjekket bag plankevæggen? Som nogle skriver, ser det meget fugtigt ud. Derinde er som en dårlig krybekælder ville jeg gætte. Let at udbedre og bestemt værd. Eventuelle skader vil ikke koste mere end et kort besøg på brædtgården.
Den rette metode er som flere har foreslået at lave en midlertidig aflastning af trappestolpen og derefter indfælde et nyt stykke. Fjern desuden trævæggen under trappen. Det interessante spørgsmål er, hvorfor rådskaden er opstået. Mit gæt er, at temperaturen i kælderen er eller har været for høj (16 grader er passende) og dermed har bidraget til for meget kondenseret fugt i bundpladen. Min erfaring siger mig, at det nok ikke er et dræneringsproblem. Gamle tyverhuse som dette plejer at være omgivet af så meget ler, at ingen jordfugt trænger ind. Når der først opstår en skade på fundamentet, plejer vandet at fosse ind. Jeg har selv boet i 30 år i et tyverhus med en lignende trappekonstruktion og andre træsager, der lå direkte på betonpladen uden, at der opstod større skader. Tidligere valgte man ofte træ med højere modstandsdygtighed (= kernetømmer) til udsatte detaljer. Når du indfælder et nyt stykke, skal det selvfølgelig beskyttes med tagpap.
Jeg hævder bestemt, at det var den indbyggede stavekontrol, der ændrede syllpapp til sillpapp! Prøv selv. Syll foreslås blive sylo, syllpapp bliver sillpapp, den gør det igen. Den ansvarlige var ikke med på byggekurset. Sillpapp må jo findes i virkeligheden, spørgsmålet er, hvad det bruges til?
Jeg hævder bestemt, at det var den indbyggede stavekontrol, der ændrede syllpapp til sillpapp! Prøv selv. Syll foreslås at blive sylo, syllpapp bliver sillpapp, den gør det igen. Den ansvarlige var ikke med på byggekurset. Sillpapp må jo findes i virkeligheden, spørgsmålet er, hvad det bruges til?
Haha det tror jeg slet ikke! Min telefon vil på ingen måde påstå, at der findes noget, der hedder sillpapp! 😀
Formentlig er sill uegnet til at beskytte træ fra fugt. Så det er det nok ikke
personligt ville jeg bare lade det være, medmindre stolpen er helt knækket og virkelig er rådden helt igennem. At det er lidt fnugget i yderkanten betyder intet, hvis det er rigtigt kernetræ, hvilket det sandsynligvis er.
Nogle gange er det let at overdrive ting og tænke på en "moderne" måde. Trappen har stået der siden 40'erne? måske ældre end det. Og den vil sandsynligvis stå lige så længe endnu, selvom den ser lidt angrebet ud.
Lidt opdatering. Plankevæggen er væk. Bag og under trappen lå trækonstruktion direkte mod gulvet. Det hjørne ville jeg sige er det mest udsatte på hele huset, hvad angår fugt udefra. Det træ, der lå mod gulvet, kunne jeg sandsynligvis have brugt i et andet byggeprojekt. Ikke det mindste tegn på råd.
Derimod er stolpen gennemtæret. Kunne stikke en skruetrækker lige igennem hele stolpen. Men kun den del, der altså er indstøbt i pladen.
Planen er at aflaste, save af, støbe hullet i pladen igen og indsætte nye stykker.
Som billedet ovenfor viser, er stolpen omsluttet af klinker, der er klippet og lagt rundt om. Ville det holde, hvis jeg støbte hullet igen, ventede en uge eller deromkring, og derefter lagde klinker ovenpå? Og derefter indfældede et træstykke, der står på klinkerpladen? Eller vil pladen blive knust?
Er tørretiden tilstrækkelig?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.