2,525 læst ·
8 svar
3k læst
8 svar
hvordan regel nyt (og mere stabilt) gulv på betonbjælkelag?
Jeg skal installere gulvvarme i mit rækkehus fra 60'erne med betondæk af typen ERGE/SCG, der består af betonbjælker placeret på CC 120 og tynde betonelementer imellem, som hviler på den nedre flange af betonbjælkerne. Ovenpå disse ligger der i dag 70x45-reglar med en fastskruet plade (ca. 22-23mm tyk) som undergulv (se skitse). Dette svajer en smule, men jeg har ikke plads til at øge byggehøjden mere end i dag.
Jeg overvejer, om følgende løsning kan fungere?: Jeg lægger 95x45-reglar, som jeg skærer 25mm ud af på de steder, hvor de hviler på betonbjælkerne (så 70mm står tilbage der). Derefter skruer jeg gulvvarmespånerne fast for at øge stivheden mere. Tror I, dette kan fungere tilstrækkeligt godt? Jeg kan ikke finde dimensioneringstabeller, der beskriver 95x45, men det føles betryggende for mig, at 120x45 angives at kunne klare godt over 2 meter ifølge träguiden
https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-i-ett-fack/?previousState=001000
(Edit: Sigtet er CC 600 for de nye gulvreglar)
Jeg overvejer, om følgende løsning kan fungere?: Jeg lægger 95x45-reglar, som jeg skærer 25mm ud af på de steder, hvor de hviler på betonbjælkerne (så 70mm står tilbage der). Derefter skruer jeg gulvvarmespånerne fast for at øge stivheden mere. Tror I, dette kan fungere tilstrækkeligt godt? Jeg kan ikke finde dimensioneringstabeller, der beskriver 95x45, men det føles betryggende for mig, at 120x45 angives at kunne klare godt over 2 meter ifølge träguiden
https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-i-ett-fack/?previousState=001000
(Edit: Sigtet er CC 600 for de nye gulvreglar)
Senest redigeret:
Føles som et stort stykke arbejde og hugge ud hver eneste regel...E Enber sagde:Jeg skal lægge gulvvarme i mit 60'er rækkehus med betondæk af typen ERGE/SCG, som består af betonbjælker, der ligger på CC 120 og tynde betonelementer imellem, der hviler på den nederste flange af betonbjælkerne. Ovenpå disse ligger i dag 70x45-regler med en sømmet plade (ca. 22-23mm tyk) som undergulv (se skitse). Dette giver efter en del, men jeg har ikke plads til at øge byggehøjden mere end i dag.
Jeg overvejer, om følgende løsning kan fungere?: Jeg lægger 95x45-regler, som jeg saver ud 25mm på i de placeringer, hvor de hviler på betonbjælkerne (således at 70mm forbliver der). Derefter skruelimer jeg gulvvarmespånene for at øge stivheden mere. Tror I, dette kan fungere tilstrækkeligt godt? Jeg finder ingen dimensionstabel som beskriver 95x45, men jeg synes det føles betryggende, at 120x45 angives til at kunne klare over 2 meter ifølge træguiden
[link]
(Edit: Sigter efter cc 600 for de nye gulvregler)
En 70 regel skal klare ca. 1.2m ved cc60.
Hvis du reducerer til cc30, så klarer de ca. 20% mere. ca. 1.3m. Hvis du desuden skruelimer, øger det bæreevnen med ca. 30% yderligere sammenlignet med sømmet, som du kan se i tabellen.
Tak Tompa!
Jeg tager tippet med om at gøre det lettere for mig, det bliver nok måske rimeligt stærkt alligevel. Det som alligevel gør mig lidt usikker er, at jeg ikke finder noget konstruktionsklassificeret tømmer c24 i dimensionen 70x45. Måske fungerer det alligevel med enklere kvaliteter?
Ellers tænker jeg, at en lille dyksav letter arbejdet med at fræse ud, men du har ret i, at det bliver en del arbejde
.
Jeg tager tippet med om at gøre det lettere for mig, det bliver nok måske rimeligt stærkt alligevel. Det som alligevel gør mig lidt usikker er, at jeg ikke finder noget konstruktionsklassificeret tømmer c24 i dimensionen 70x45. Måske fungerer det alligevel med enklere kvaliteter?
Ellers tænker jeg, at en lille dyksav letter arbejdet med at fræse ud, men du har ret i, at det bliver en del arbejde
C24 45x70 har ikke alle. Men en googling fandt nogle ivf. Du får søge på de varehuse du har lokaltE Enber sagde:Tak Tompa!
Tager med mig tippet om at gøre det enklere for mig, det bliver nok måske rimeligt stærkt alligevel. Det som alligevel gør mig lidt usikker er, at jeg ikke finder noget konstruktionsklassificeret træ c24 i dimensionen 70x45. Måske fungerer det alligevel med enklere kvaliteter?
Ellers tænker jeg, at en lille dyksav letter arbejdet med at fræse ud, men du har ret i, at det bliver en hel del arbejde.
Bare for at følge op, så brugte jeg 95-reglar til sidst og skar ud med en lille dykker-sav. Det tog en del tid, men efter et par reglar fik jeg fart på, og jeg oplever, at gulvet er stabilt nu i hvert fald.
Tak for al hjælpen!
Tak for al hjælpen!
Det blev omtrent cc60 mellem 95-reglerne, jeg jeg har drejeskiver til LK gulvvarme i enderne (som er ca. 60), så tilpassede jeg målet imellem så det blev lidt passende, lige under cc 60 (LK's lige gulvspånplader behøver ikke have reglerne på noget særligt mål så længe det er under 60 da samlinger ikke behøver at havne på en regel).
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Behöver jag ta bort uppreglad vägg samt undergolv helt nytt badrum
Badrum -
Opklodset gulv kælder - støbe nyt? Flydespartel?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Regler nyt gulv på beton hjælp med dimensioner
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Regla upp nytt trägolv
Golv -
Medel att behandla betonggolv med innan man reglar upp på nytt?
Grund & Markarbeten