13,376 læst ·
12 svar
13k læst
12 svar
Hvordan monterer man denne vindueskonsol?
Hej, dagens dumme spørgsmål kommer her...
Efter en shoppingtur med min partner kom vi hjem med en bunke af disse her for at sætte vindueskarmene op i den nyrenoverede del af huset. Problemet er, jeg ved ikke hvordan man skal sætte dem i væggen.
Jeg prøvede at bore et lille hul og skrue dem i, det gik ikke så godt, så lavede jeg hullet lidt større og satte en af de der plastikdyvler i, der udvider sig lidt, det gik heller ikke godt. Så snart det belastes, begynder det at vakle og sidde alt for løst. Væggen består af gips og en træagtig plade (ikke spån).
Jeg overvejer om man skal skrue den i en regel eller lignende, men det føles lidt underligt, hvis det er tilfældet, og min partner siger, at det ikke skal være nødvendigt (dog har hun ingen anelse om, hvordan man gør).
Tak
Efter en shoppingtur med min partner kom vi hjem med en bunke af disse her for at sætte vindueskarmene op i den nyrenoverede del af huset. Problemet er, jeg ved ikke hvordan man skal sætte dem i væggen.
Jeg prøvede at bore et lille hul og skrue dem i, det gik ikke så godt, så lavede jeg hullet lidt større og satte en af de der plastikdyvler i, der udvider sig lidt, det gik heller ikke godt. Så snart det belastes, begynder det at vakle og sidde alt for løst. Væggen består af gips og en træagtig plade (ikke spån).
Jeg overvejer om man skal skrue den i en regel eller lignende, men det føles lidt underligt, hvis det er tilfældet, og min partner siger, at det ikke skal være nødvendigt (dog har hun ingen anelse om, hvordan man gør).
Tak
Øvre skrue skal skrues ind i noget, så den fæstner. Sandsynligvis bedst i en træregel. Hos mig ser det ud som om de sidder i vindueskarmen. Derefter justeres vindueskarmen "i vater" ved hjælp af den nedre skrue.
Mm, det var sådan jeg tænkte først, men så snart man lægger en vægt på den, selvom det er betydeligt mindre end vindueskarm+blomster, så er det som om hullet bliver for stort.HasseTeknik sagde:
Jeg har dog haft et helvede med at de der træplader er for porøse før, så det er måske det der er problemet. F.eks. kan man ikke engang sætte gipsnagle i dem. Det er et gammelt hus, så man ved ikke altid, hvad det er for materiale og nødløsninger, der findes.
Men de skal altså fungere i vægge med gips+spån?
Et potentielt problem, som jeg ser det, selv i spånplader, er, at det kun er et par mm af gevindene, der vil sidde i spånpladen, selv når justerskruen er helt skruet ud. Men gevindene påvirker måske ikke, hvor godt den sidder?
Den slags ophæng er for at skrue ind i fast materiale såsom beton/leca/letbeton med store plugs eller en kompakt regel, du vil ikke få det til at sidde fast for vægten af en blomsterkrukke-model, og hvis nogen læner sig på den, vil den sandsynligvis løsne sig.
Bumper op denne, da jeg har brug for hjælp.
Jeg havde lignende konsol før vores renovering og tænkte på at købe nye, der ser præcis sådan ud.
Jeg forstår ikke, hvordan man skal montere disse.
Er dette korrekt?
1) Bor et lille hul i væggen til den øverste skrue
2) Skru den i (dvs. drej hele konsollen, så den skrues i - korrekt?)
3) Skru den nederste skrue i (går denne ind i væggen, eller hvordan er den konstrueret til at fungere?)
4) Skru vindueskarmen på konsollen
Er dette korrekt?
Taknemmelig for svar.
Jeg havde lignende konsol før vores renovering og tænkte på at købe nye, der ser præcis sådan ud.
Jeg forstår ikke, hvordan man skal montere disse.
Er dette korrekt?
1) Bor et lille hul i væggen til den øverste skrue
2) Skru den i (dvs. drej hele konsollen, så den skrues i - korrekt?)
3) Skru den nederste skrue i (går denne ind i væggen, eller hvordan er den konstrueret til at fungere?)
4) Skru vindueskarmen på konsollen
Er dette korrekt?
Taknemmelig for svar.
Det er rigtigt. Den nederste justerer man, så den får god støtte mod væggen. Vi havde sådanne før, men de havde en tendens til at give efter, måske mest på grund af væggen. Vi har erstattet dem med almindelige vinkelbeslag. Ikke lige så pænt, men stabilt.
Det bliver et stort hul med en blå eller grøn plugB bygghemma sagde:
JeppB bygghemma sagde:
Den nedre justeres, så pladen ligger mod væggen ved at skrue på sekskanten og skal støtte op, så brættet ligger i vater.B bygghemma sagde:
Tak for svarene! Nu venter jeg på at få disse hjem og begynde at bore/skruve.
Endnu et dumt spørgsmål (ingen snedker her direkte), men hvor tykt skal man bore? Hvordan ved man det?
Det skal bores under vinduet i noget træmateriale.
Taknemmelig for svar!
Endnu et dumt spørgsmål (ingen snedker her direkte), men hvor tykt skal man bore? Hvordan ved man det?
Det skal bores under vinduet i noget træmateriale.
Taknemmelig for svar!
Klik her for at svare