Jeg tænkte at tage en lille genvej herhjemme, når jeg skulle ordne med loftlisterne. Sætter panel på en gavl i stuen, og i stedet for at fjerne loftlisten på langsiderne lod jeg dem blive siddende og rev kun listen ned på den væg, jeg lavede om.
Jeg tænkte, at det ville gå fint ikke at geringssave listen, men i stedet formesave den, så den går ind i den anden, så at sige. Men jeg laver bare fejl fejl fejl, bliver virkelig tosset! Kan man overhovedet gøre sådan? Gulvsokler går jo fint, men de sidder jo lige, og denne liste er i vinkel.
Billederne må vise det. Hvis det ikke går, må jeg vel rive de andre lister ned også og sætte nye på
Får du en sprække i hjørnet? Tænker at formfræsning kun virker hvis den anden liste er retfræset og går hele vejen ind til væggen. Har aldrig prøvet dette selv så det er bare mine tanker.
Tak for tipsene!
Det er ret let at gøre undtagen nu, når jeg ikke skal gøre, men save formen.
Præcis som du siger Snobben bør den ene gå helt ind mod væggen, men eftersom jeg har lagt 20mm panel på, kommer listen til at gå så langt ud, at det burde gå alligevel.
Jeg kan simpelthen ikke få formsavningen til at passe, da listen ikke er lige som en sokkel :/
Har mallat, tegnet, savat og jeg ved ikke hvad haha
Det er sjældent, man lykkes med at få det helt perfekt. Hvis der er en lille sprække, må man finde hjemmefixerens bedste ven; den vidunderlige akrylfugemasse
Du skal skære listen "forkert" for at det skal blive rigtigt, derefter snitter du den del, der er "ufarvet" med en kniv, men du skal holde snittet fladere end 45 grader, og når du næsten er færdig, er den del af listen, der går ind i den eksisterende, så tynd nogle steder, at den let flækker! Tag en almindelig hulkel og prøv først, når du kan teknikken godt, gør du det samme på den gamle du har! Let når man kan!
Jeg tror det hedder forkropning når man "tæller" listerne, det måske findes en god film på "nettet" Held og lykke og glem ikke at købe lidt ekstra lister!
Du skal skære listen "forkert" for at det skal blive rigtigt, så skærer du den del, der er "ufarvet" med en kniv, men du skal holde skæringen fladere end 45 grader, og når du næsten er færdig, er den del af listen, der går ind i den eksisterende, så tynd nogle steder, at den let knækker! Tag en almindelig hulkehl liste og prøv først, når du kan teknikken godt, gør du det samme med den gamle, du har! Let, hvis man kan det!
Hmm, forkert vej er jeg ikke helt med på.
Det er let, hvis man kan alt, jeg vil også kunne!
Kan du illustrere på en eller anden måde? Jeg ved, jeg har set billeder af dette før, men nu kan jeg ikke finde nogen.
Kiggede lidt på bloggen, den var god, men synes allerede at du kan købe en færdigmalet hulkeliste så du får lidt styr på det hele inden du giver dig i kast med dine loftlister, meningen med at bruge en malet liste er, at så viser det sig lettere om man har vendt og skåret listen rigtigt, så fjerner man "bare" det umalede. Hvis man virkelig vil forstå teknikken, så snitter du det umalede væk i forskellige trin, trin et, snit det umalede væk i 90 grader, hold derefter stykket op mod det eksisterende som er skåret i 90 grader i loftet, hvis du har gjort trin et rigtigt, så har du den rette profil så den ser ud til at passe, men det gør den ikke endnu, du må snitte ud på bagsiden, og det ganske så kraftigt! Selv laver jeg en "grovskæring" med geringssaven for at slippe for at snitte så meget. Det vigtige derefter er, at når listen er korrekt, så skal den klemmes fast mod den anden. hvilket medfører at det ikke behøves at fuges hvis man har lavet snittet fladt nok, det ser perfekt ud fra alle vinkler hvis man gør det godt! Kan tage lidt billeder af mine loftlister, men det hjælper ikke så meget!
Håber det går godt!
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.