Hej! Har en tilbygget garage, der blev bygget samtidig med huset i begyndelsen af 60'erne. Huset har et oprejst gulv på en eller anden måde, og det ser ud til at fungere godt! Garagens mål svarer måske til den daværende standard, men det er svært at bruge som garage i dag, da bilerne nok er blevet større, også i højden, det fungerer sikkert fint for en cabriolet at komme igennem hullet. Loftshøjden er heller ikke for generøs. Tanken er at installere et badeværelse og gøre resten til et lille soveværelse der! Problemet er den uisolerede plade! Der er meget klippe på grunden, så jeg tror ikke, man kan bryde gulvet op og grave ud uden at skulle fjerne klippe! Pladen viser ingen tegn på fugtindtrængning i øjeblikket. Har dog sandsynligvis aldrig været et opvarmet rum. Pudsede stenvægge rundt omkring. Er der nogen, der har en god løsning uden at rive alt ned og begynde forfra eller sprænge ned 😆

R Rättochfel sagde:
Hej! Har et udbygget garage, som blev bygget samtidig med huset i begyndelsen af 60'erne.
Huset har et opreguleret gulv på en eller anden måde, og det ser ud til at fungere godt! Garagets mål svarer måske til den daværende standard, men det er svært at bruge som garage i dag, da bilerne nok er blevet større og højere, det fungerer sikkert godt for en cabriolet at komme gennem hullet. Loftshøjden er heller ikke generøs.
Tanken er at installere et badeværelse og af resten lave et lille soveværelse der!
Problemet er den uisolerede plade! Der er meget klippe på grunden, så jeg tror ikke, man kan brække gulvet op og grave ud uden at skulle fjerne klippe! Pladen viser ingen tegn på fugtindtrængning i øjeblikket. Har dog sandsynligvis aldrig været et opvarmet rum. Pudset stenvægge rundt om.
Er der nogen, der har en god løsning uden at rive alt ned og starte forfra eller sprænge sig ned 😆
Klippe er det bedste fundament. Du kan fx lægge elgulvvarme i badeværelset for at gøre det lidt luksuriøst. Hvor meget er de opregulerede gulve isoleret, er de kolde?

Forstår måske ikke helt dit svar! Elgulvvarme i badeværelse - hvordan tænker du så omkring tætningslaget?
Tror at det er ordentligt reglet i huset, 200-300 mm, tror også at hovedparten af (afløbsstammerne går over pladen). Men det eksisterende gulv i huset er jeg tilfreds med (for øjeblikket😀)
Det er det såkaldte garagegulv, der er uden nogen isolering.

Ok. Så er jeg med. I kan lægge elslynger i det kommende badeværelse, flydespartle ovenpå dette og f.eks. klinker som overflade. Uden indgående fugt passer en almindelig tætningsmembran godt i badeværelset. Resten af gulvet kan du f.eks. lægge et massivt trægulv, ikke noget billigt laminat som bliver iskoldt.

Ja, så forstår jeg! Ventileret gulv er ikke noget, du anbefaler?
Overvejede om man støber op alt med ca. 5 cm eps-cement. Kan det hjælpe uden at ødelægge?

R Rättochfel sagde:
Ja, då forstår jeg! Ventileret gulv ikke noget som du anbefaler?
Overvejede om man støber op alt med ca. 5 cm eps-cement. Kan det hjælpe uden at ødelægge?
Hvorfor?

Ventileret gulv anses vel som en "sikker" løsning ved uisoleret plade. Det har nok ingen ulemper bortset fra omkostningerne. Er uklart om der kommer op fugt eller ej. Måske lidt, men om det bliver et problem efter sig 10 år er jo ikke klart. Ventileret gulv skaber jo også lidt isolering hvilket kan være en fordel. Nu om dage behøver det vel ikke bygge meget hvilket også er godt i dette tilfælde (loftshøjden). Men kombinationen på samme gulv har jeg ikke hørt tidligere. Nogen der ved?
Løsningen med eps bliver måske en mellemting som fungerer for hele området, eller er det fejltænkt?

R Rättochfel sagde:
Ventilerad golv anses väl som en ”säker” lösning vid oisolerad platta. Det har nog ingen nackdel förutom kostnaden. Är oklart om det kommer upp fukt eller inte. Kanske lite men om det blir ett problem efter säg 10 år är ju inte klart. Ventilerade golvet skapar ju också lite isolering vilket kan vara en fördel. Numera så behöver det väl inte bygga mycket vilket också är bra i detta fall ( takhöjden). Men kombinationen på samma golv har jag inte hört tidigare. Någon som vet?
Lösningen med eps blir kanske ett mellanting som funkar för hela ytan eller är det feltänkt?
Vad har ni för takhöjd idag? Ventilerade golv isolerar såklart, men är en kostnad också.

Loftshøjde er i dag 210.

BirgitS
Så vil man vel ikke bygge i højden overhovedet. Springe gulvvarme over og have ventilerende væg til væg-tæpper beregnet til kælder i soveværelset.

• Synes
mgranbom og 1 anden
  • Laddar…
C
Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Hvorfor?
Det åbenlyse er vel, at man ikke vil fyre for kragerne? Eller snarere bjergtroldene i dette tilfælde.

C cpalm sagde:
Det oplagte er vel, at man ikke vil fyre for kragerne? Eller snarere bjergtroldene i dette tilfælde.
Jo vist, hvis det var normal lofthøjde og en permanentbeboelse. Nu ser det ikke ud til at være sådan.

Ja, det skal jo blive permanent bopæl! Elvarme bygger ikke meget, tætningslaget, klinker i badeværelse resten massivt trægulv er et forslag, jeg forstår!
Ventileret væg-til-væg tæppe - kender jeg ikke til, men hvis det er type Platon og derefter på med fx trægulv, forstår jeg også, men i badeværelset, hvordan var tanken der, støbe over og klinker?
Bliver i så fald ikke en stor forskel i mm til det andet!
Man kan nok tage lidt af loftshøjden, det er jo ikke det nyeste loft😀!
Nogen der har anvendt Eps-cement i disse sammenhænge? Så slipper trolden under et bjerg for at bemærke, at den bor under en sauna😀

BirgitS
R Rättochfel sagde:
Ventileret tæppe - kender jeg ikke til, men hvis det er som Platon og derefter på med f.eks. trægulv, så forstår jeg også, men i badeværelset, hvordan var tanken der, støbe over og klinker?
Et ventileret tæppe slipper fugt igennem, det har altså ikke et plastlag i bunden. I byggemarkederne kan man spørge efter tæppe til kælder med fugt.

Vådrumsmåtte i badeværelset bygger mindre i højden og føles ikke lige så koldt som klinker.

Nej det er stadig uklart, hvordan tanken er! Ok enkel måtte men vådrumsmåtte slipper ikke igennem fugt eller er det en special du havde i tankerne?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.