993 læst ·
7 svar
993 læst
7 svar
Hvordan konstruere etageadskillelse med tilpas lydreduktion?
Vi er i gang med en større tilbygning, hvor næste trin er at bygge mellemloftet. Jeg er i tvivl om, hvad der er en passende indsats for at trinnelydene fra overetagen ikke skal være forstyrrende, og at samtaler kan finde sted uden, at man kan høre, hvad der bliver sagt på overetagen.
Det, der er bygget, er limtræsbjælkelag 180x90, som vil være synligt, og ovenpå det er der lagt panel, som vil være det synlige loft mellem bjælkerne.
Min tanke var at lægge strøer 145x45 på panelet, hvor jeg mellem dem kan isolere med stenuld i fuld højde. Det vil også være mellem strøerne, at ventilationskanalerne (flade, 100 høje) og el bliver trukket. Ovenpå strøerne lægges der gitterstrøer 22x95 til gulvvarme (plader på og imellem lægges 20mm slange), derefter gulvgips for at øge massen og derefter en form for gulvskum for dæmpning af trinnelyd, inden parketten lægges. Jeg må maks bygge 215mm over limtræsbjælkerne, før de kommer tættere end 600 fra glasset nederst i vinduerne og færdig gulvhøjde.
Når jeg har læst op om dette, er der en hel del yderligere at gøre som at lægge sylomer-puder på strøerne og så flydende spænogulv i stedet for gulvvarmegitter. Måske gør det ingen forskel, da det er en ret åben planløsning på overetagen og åbent ned gennem trappen. Hvad tror I? Målet er, at det ikke skal give rungende lyde, når man går, ikke kunne høre præcist, hvad nogen siger, og ikke være en knirkende konstruktion. Hvad tror I, der har bedre forstand, hvad kræves der af mellemloftet for at opnå dette? Andre tips og justeringer, som I vil dele med jer af?
Det, der er bygget, er limtræsbjælkelag 180x90, som vil være synligt, og ovenpå det er der lagt panel, som vil være det synlige loft mellem bjælkerne.
Min tanke var at lægge strøer 145x45 på panelet, hvor jeg mellem dem kan isolere med stenuld i fuld højde. Det vil også være mellem strøerne, at ventilationskanalerne (flade, 100 høje) og el bliver trukket. Ovenpå strøerne lægges der gitterstrøer 22x95 til gulvvarme (plader på og imellem lægges 20mm slange), derefter gulvgips for at øge massen og derefter en form for gulvskum for dæmpning af trinnelyd, inden parketten lægges. Jeg må maks bygge 215mm over limtræsbjælkerne, før de kommer tættere end 600 fra glasset nederst i vinduerne og færdig gulvhøjde.
Når jeg har læst op om dette, er der en hel del yderligere at gøre som at lægge sylomer-puder på strøerne og så flydende spænogulv i stedet for gulvvarmegitter. Måske gør det ingen forskel, da det er en ret åben planløsning på overetagen og åbent ned gennem trappen. Hvad tror I? Målet er, at det ikke skal give rungende lyde, når man går, ikke kunne høre præcist, hvad nogen siger, og ikke være en knirkende konstruktion. Hvad tror I, der har bedre forstand, hvad kræves der af mellemloftet for at opnå dette? Andre tips og justeringer, som I vil dele med jer af?
Det ser godt ud i din konstruktion, selvom 45x145 er meget spinkle for et bjælkelag, men jeg forstår, at I ikke har plads til højere bjælker..
Det eneste, jeg ser, der kan forbedres, er en trinlydsmåtte, som bruges mere og mere nu til dags, den erstatter din skum under parketten..
5mm eller tykkere ville jeg satse på for at det skal dæmpe lidt..
https://www.imex.se/golvakustik/timbertech-tt-5mm
Det eneste, jeg ser, der kan forbedres, er en trinlydsmåtte, som bruges mere og mere nu til dags, den erstatter din skum under parketten..
5mm eller tykkere ville jeg satse på for at det skal dæmpe lidt..
https://www.imex.se/golvakustik/timbertech-tt-5mm
145 reglen er den, der ligger på 180 bjælken, som udgør bjælkelaget. 145 er installationsrum og til isolering, da de, der er 180, skal være synlige, og dermed kan vi ikke fylde de rum med isolering.
Tak for tipset om trinlydsmåtte! Er der nogen speciel grund til, at du anbefaler netop denne variant?
Tak for tipset om trinlydsmåtte! Er der nogen speciel grund til, at du anbefaler netop denne variant?
Rejäl sagde:Det ser godt ud i din konstruktion, selvom 45x145 er meget svage til et bjælkelag, men jeg forstår, at I ikke har plads til højere bjælker...
Det eneste, jeg ser, der kan forbedres, er en trinlydsmåtte, der bruges mere og mere nu til dags, den erstatter din skum under parketten...
5mm eller tykkere ville jeg satse på for at det skal dæmpe lidt...
[link]
Bare fordi vi har brugt den, men der findes sikkert andre fabrikater også. men foam og lumpapp er ikke det samme..VillaCamilla sagde:
Hvor lang spændvidde har du for som sagt så er 45x145 meget spinkelt. Kan du ikke sætte reglarne på siden af dine limtræsbjælker for at få plads til grovere reglar? Det er jo muligt at udskære delvist, hvis det ønskes
180x90 bjælkerne ligger cc60 og 145 reglerne vil blive lagt tværs over som et netMatti_75 sagde:
Har du styr på prisen per kvm, da I købte den? Kunne ikke finde nogen pris ved googling.Rejäl sagde:
Forstår jeg det rigtigt, at grålumppapp, foam og trinlydsmåtte alle er til for at mindske trinlyden, og at man kun bruger en af disse? Og at det i opremsningen går fra billigste til dyreste løsning?
Nej, lumpapp giver næppe nogen trinlydsdæmpende effekt, og foam giver måske en enkelt procent sammenlignet med denne, som jeg linkede til dig.VillaCamilla sagde:
Uden foam og lumpapp bruges de, fordi det er et flydende gulv, og det skal tillade parketten at bevæge sig uden, at der opstår lyd træ mod træ.
Husk også, at du skal have aldersbestandig plastfolie, når du skal have vandbåren gulvvarme.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Isolera gammalt mellanbjälklag - Går det att spara golvet?
Golv -
Gulvspån på kattevind + lufthætte etagedæk
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Ta bort mellanbjälklag i gammalt timrat hus?
Lösvirke & Timmerhus -
Hvordan gøre med dampspærren her omkring planke og ved mellemgulv?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Hvordan konstruere etagedæk for bedste lydisolering
Byggematerialer & Byggeteknologi