15,546 læst ·
45 svar
16k læst
45 svar
Hvordan kløver jeg brættet på længden?
Jeg har købt en rundsav med skinne. Jeg er løbet ind i et problem med det samme, som der sikkert findes en god løsning på, men jeg har ikke fundet ud af det endnu. Håber I kan hjælpe mig!
Længst til højre ligger en trykket bræt (22×95). Lad os sige, at jeg vil save det på langs. Hvordan i alverden placerer jeg skinnen? Uanset hvad jeg gør, kommer klemmen i vejen, eller også bliver det helt ustabilt. At flække en plade er ikke et problem, for der er det jo bare at lægge pladen mellem to bukke og flække. Men hvordan flækker man dette bræt til højre på den mest smidige måde?
Længst til højre ligger en trykket bræt (22×95). Lad os sige, at jeg vil save det på langs. Hvordan i alverden placerer jeg skinnen? Uanset hvad jeg gør, kommer klemmen i vejen, eller også bliver det helt ustabilt. At flække en plade er ikke et problem, for der er det jo bare at lægge pladen mellem to bukke og flække. Men hvordan flækker man dette bræt til højre på den mest smidige måde?
Det ville være nemmere at flække den på en bordsav i stedet, men har du ingen, kan du lægge et par stumper af samme tykkelse som emnet du vil flække (under skinnen) for at give støtteM Förstagångsköparen sagde:Har købt en rundsav med skinne. Jeg er stødt på et problem med det samme, som der sikkert findes en god løsning på, men jeg har ikke regnet det ud endnu. Håber I kan hjælpe mig!
Yderst til højre ligger en trykt bræt (22×95). Lad os sige, at jeg vil skære det på langs. Hvordan i alverden lægger jeg skinnen så? Lige meget hvordan jeg gør det, så rammer klemmen, eller også bliver det helt ustabilt. At flække en plade er intet problem, for så er det jo bare at lægge pladen mellem to bukkestativer og flække. Men hvordan flækker man denne bræt til højre på den mest smidige måde?
Så behøver du egentlig ikke tvinge skinnen fast, i hvert fald ikke med festools skinne og den rette teknik, men jeg bruger også klemmer nogle gange.
Hej. Hvis du har en ekstra regel af samme dimension, kan du placere den under skinnen for at stabilisere og får dermed et scenarie mere lig en plade. Så kan du bruge tvinger til at holde de to regler sammen til en "pakke". Det gør jeg af og til.
Men det går ikke at bruge tving på den måde, da den så rammer i rundsaven.B Bjolar85 sagde:
Kiggede på en bordrundsav, men de kostede for meget, så jeg købte dette i stedetL lakman sagde:Det ville være lettere at kløve den på en bordrundsav i stedet, men har du ingen, kan du lægge et par stykker affaldstræ af samme tykkelse som emnet, du vil kløve (under skinnen), så det får støtte
Så behøver du egentlig ikke at spænde skinnen fast, i hvert fald ikke med festools skinne og rigtig teknik, men jeg bruger også nogle gange tvinger
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 indlæg
Jeg plejer at lægge brættet over bordkanten, eller pladen i dit tilfælde og holde fast med hånden. Kløv halvvejs og så dreje brættet, holde fast i den færdigt kløvede ende og kløv resten.
Nu bygger jeg for betaling og kan ikke holde på med noget ekstra tidskrævende, men du kan jo gøre det samme med skruetvingen, hvis du er uerfaren, så undgår du at save dig i hånden.
Klem brændendens i pladekanten med tvinget, kløv så langt det går, løsne og drej.
Nu bygger jeg for betaling og kan ikke holde på med noget ekstra tidskrævende, men du kan jo gøre det samme med skruetvingen, hvis du er uerfaren, så undgår du at save dig i hånden.
Klem brændendens i pladekanten med tvinget, kløv så langt det går, løsne og drej.
boschkenta
Værktøjsgal
· Västra Götaland
· 460 indlæg
boschkenta
Værktøjsgal
- Västra Götaland
- 460 indlæg
Det er nok, at du har en længere bræt af samme tykkelse under den anden side af skinnen (parallelt med den, du skal save) og saver forsigtigt. Lad maskinen gøre arbejdet og tryk ikke på den, men hav lidt let tryk på skinnen med den anden hånd, så skal det gå godt. Har kløvet rigtig meget på denne måde, uden tvang, i flere års tid.
Medlem
· Stockholm
· 4 488 indlæg
http://www.homeshow.co.nz/accessories.html
Jeg spænder planken fast i mit snedkerskruestik og kører med anslag.
Men kun ved krise, når jeg har bordrundsav.
/W
Jeg spænder planken fast i mit snedkerskruestik og kører med anslag.
Men kun ved krise, når jeg har bordrundsav.
/W