Var oppe på loftet og målte på de eksisterende spær. De er 5" x 3". De står bare lænede mod hinanden, og der er ingen afstivende stænger som hanebånd, noget gitterkonstruktion eller lignende. De er som et op-ned-vendt V helt enkelt.

For sjov hørte jeg med et firma, der fremstiller spær. Til mit tag ville de sætte 195+70 som spær, hvilende på en limtræsbjælke i kippen.

Beviseligt har mine spær fungeret i ca. 100 år. Er det sådan en voldsom overdimensionering på spær, der bygges i dag?

Hvilken snezone har du?

Samme som dig, 2 :)

Man har jo en sikkerhedsfaktor på alt i konstruktionslære. I en elevator regner man måske med 10 gange forventet maksimallast. Spær ved jeg ikke noget om, men nogle gange burde det være. At det holder er jo ikke et bevis for, at de er sikkert dimensionerede.

I flyvemaskiner har derimod mange ting en lav faktor (typ x1,2 og sådan) da de ellers ikke ville kunne flyve på grund af vægten. Til gengæld inspekteres alle vigtige dele ofte...

Har du haft 200 kg sne per kvm på taget nogen gang?, samtidig med at det blæser? Ellers kan du jo ikke vide om det holder eller ej?

• Synes
Chrek
  • Laddar…
Chaly
Har huset klaret sig i 100 år, så må sikkerhedsfaktoren være tilstrækkelig til at modstå de normale vejrforhold...

Ingen anelse hvad sneen har vejret :) Har jo ikke boet her en brøkdel af husets levetid!

Huggan, du måske kan hjælpe mig med at regne lidt? Overvejer hvad jeg skal have for dimension på spær til tilbygningen. Nuværende spær er altså ca 127 x 76 mm. Regner man på inertiens moment (B * H^3 / 12) bliver det 12973092.3333. Til sammenligning er inertiens moment for en almindelig 170x45-regel 18423750, hvilket er godt 40% mere end for de nuværende spær. Burde altså række med god margin. Men samtidig føles det ret spinkelt i forhold til de 265x45 som spærproducenten ville have, jeg skulle bruge...

Hvor "spinkle" spær tør jeg have? Hver cm jeg sparer, tager jeg taknemmeligt imod for at få nogen som helst lofthøjde... Allerede med de nuværende, 127 mm høje, spær har jeg kun 186 cm i lofthøjde i kippen på øverste etage.

Det er jo næsten sådan, at to stykker 120x45 ved siden af hinanden ville klare det, men 127x76 har lidt bedre inertimoment... En anden fordel, udover lofthøjde, er jo, at det er lettere at bakse spær på plads, hvis jeg ikke behøver bygge dem i så kraftigt træ.

Senest redigeret:
Giv mig oplysningerne om tilbygningen, så kan jeg se, hvad jeg kommer frem til på de nye tagspær.

Snezone 2 som sagt. Betontagsten. Taghældning 30 grader. Bredde mellem ydervægge 7 m. Er det nok, eller har du brug for flere oplysninger?

Takstol i diagram med vandret bjælke 213 mm høj og 76 mm bred. Viser nuværende konstruktion i et byggeprojekt.

Det er altså sådan nuværende spær ser ud, omtrent. Den vandrette bjælke er 213 mm høj og lige så bred som de andre, det vil sige 76 mm.

Jeg kunne forestille mig en sådan konstruktion, for at gøre den lidt stærkere, men uden at miste hverken loftshøjde eller rumvidde ovenpå (har ikke præcise mål på, hvor bred den indrettede del af loftet er, men I forstår tanken).

En skitse af en tagstolskonstruktion med en trekantet ram, designet til at forbedre styrken uden at miste loftshøjde eller rummets bredde.

Burde vel hjælpe mod eventuel nedbøjning af spær?

C
Hvad har du for afstand mellem nuværende spær? Det påvirker jo i allerhøjeste grad.

Det har du ret i, skal straks løbe op og måle, et øjeblik

Det varierer lidt. Der hvor jeg målte, var det mellem 110 og 115 cm mellem spær.

Jeg benyttede også lejligheden til at måle, hvor bredt det indrettede rum er, det var knapt 270 cm, så min skitse stemmer ret godt, jeg tegnede 280 cm bredt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.