Halloj! Jag behöver hänga upp en takbox i garaget. Det är en garagelänga som tillhör samfälligheten - och jag får inte borra/spika där. Det finns träreglar i taket - men de går åt "fel" håll för mitt syfte eftersom jag vill hänga takboxen tvärs emot reglarna, precis ovanför bilen.
Det jag klurar på är om jag på något sätt kan hänga fyra korta rep enligt markeringen på bilden (som är ett foto på garaget ifråga). Dvs att det blir som fyra cirkulära rep som bara hänger löst i träreglarna. Och i dessa rep fästa två spännband som går i samma riktning som reglarna. Då kan jag kanske använda spännbanden för att dra upp takboxen.
Förstår ni hur jag menar?
Finns smartare lösning? (alla färdiga lösningar som man köper i butik bygger på att man måste fästa beslag med skruvar - så det kan jag inte använda mig av).
Føles det ikke lidt usikkert at have boksen hængende over den fine bil i nogle stropper?
Hvem ved, hvornår "låsen" på dem slipper?
Det burde være en mere permanent sikker ophængning, synes jeg.
Jeg har tagboksen hængende i 4 spændebånd fra Biltema, samme retning på lægter som dig. Ingen problemer, bare træk den op, så remmene strammes, så sidder den på plads. Har hængt sådan længe nu.
Man kan sikre "lasten" med et fast reb/bånd, så er risikoen kun når man hejser boksen op.
Det linkede tip har kun spil på den ene side, dvs. boksen vil gerne krænge...
Føles det ikke lidt usikkert at have boksen hængende over den fine bil i nogle spændebånd? Hvem ved, hvornår "låsen" på dem slipper?
Med anstændige spændebånd slipper låsene ikke bare af sig selv, men hvis du er bekymret, kan du jo tage "overskudsspændebåndet" en ekstra omgang og afslutte med en solid blåknude.