Hej

Jeg skal forlænge en gammel muret og pudset indervæg i kælderens pejsestue. Min tanke var, at den nye væg, dvs. forlængelsen, skulle bygges op med reglar og beklædes med OSB og gips. Den nye væg skal altså flugte med den pudsede væg, når alt er klart. Jeg vil bevare den pudsede vægs struktur frem til den nye forlængede væg, som skal tapetseres.

Jeg mistænker, at det enkleste er at dække fugen med en liste, men vil ikke have en liste mellem den pudsede væg og den nye væg, hvis det kan undgås, uden at tapetet dækker fugen ved at tapetet går nogle cm ind over den pudsede væg.

Hvordan gør jeg, så det ikke revner mellem den pudsede væg og den opstillede vægforlængelse?

Jeg mistænker, at der er mere at tænke på, end at kun papirstrimmel og spartelmasse ville være nok?

Tapetserer du over fugen vil det sprække før eller senere. Tapetet skal slutte ved regelvæggen skivmaterial. En variant er at skabe et glidelag mellem mur og regelstamme gennem f.eks. en masonitstrimmel som sidder mellem murens endeside og første træregel. Fibercement bør også være egnet til dette.

Hvis du masker linjen mellem væggene og kun påfører klister på den ene side og lader tapetet gå over det uklæbede område 4-5mm over samlingen, vil det sandsynligvis ikke sprække synligt...
Selvfølgelig intet klister på bagsiden af tapetet i så fald...

Tak for jeres svar og tips. Mistænkte, at det ikke var så enkelt som at bruge papirstrimmel. Der behøves således noget, der kan absorbere en relativt stor bevægelse, betydeligt større end hvad en papirstrimmel alene kan klare.

Minsker problemerne, hvis jeg bruger stålregler i stedet for træregler og renoveringstapet under den almindelige tapet som ekstra forstærkning?

Med stål og gips bliver problemerne mindre. Man skal ikke overdrive bekymringerne.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.