Bifoger foto så I kan se opsætningen.

Jeg skal sætte 2 ovenlysvinduer på hver sin side af en tagspær. På billederne er endnu kun det ene ovenlysvindue sat op.
Eftersom vinduerne kommer til at strække sig lidt ind over skunkvæggen, planlægger jeg at lade gulvet under vinduerne gå lidt ind over skunken, dvs. skubbe skunkvæggen, som er under vinduerne, lidt mod tagskægget.

Derfor vil jeg flytte ud støttebenet, der stytter hovedbenet på tagspæret (det imellem vinduerne).

Hvordan forstærker jeg hovedbenet bedst, så jeg kan flytte ud støttebenet? Er det muligt at gøre det sådan?
Jeg har overvejet vinklestål, som jeg skruer fast i hovedbenet, i hovedbenets længderetning.

Behøver jeg have en konstruktør til at beregne dette, eller? Eller kan man slå til med noget overdimensioneret?

Hvad kræver bygningskontoret? (Jeg har faktisk allerede byggetilladelse til aflastning af tagspær, da jeg først tænkte på at fjerne tagspæret helt og sætte et enkelt stort ovenlysvindue.) Skal jeg indsende en byggeanmeldelse? Byggeplan, kvalitetsansvarlig....?

(Som I kan se på billederne er tagspæret i 2 dele og sammensat præcis ved støttebenet.)

Mit sidste spørgsmål er angående den bjælke, der ses på foto 3. Den løber langs med skunkvæggen og hviler på etagebjælkerne. Støttebenene i skunkvæggen står til dels på den. MEN den er faktisk helt løs, når man sparker på den, ikke engang sømmet fast, og har derfor ingen funktion (efter min mening) i det mindste på det sted, hvor vinduet skal være.
Det jeg muligvis kan forestille mig er, at den er tænkt til at fordele belastningen til alle etagebjælker, også dem, det ikke står et støtteben på. Jeg har ikke fundet den på husets tegninger.

• Loftområde med skråt tag, åben adgang til skunk og synlig del af taget, træbjælker, radiator og hverdagsting ses på gulvet.
  • Metalskive fastgjort til træstrukturen på loftet, bruges til at forstærke forbindelsen mellem takbjælkerne og tagkonstruktionen.
  • Billede af loftkonstruktion med blottede bjælker og isolering. Træbjælkerne ses tydeligt, mens gulvplader dækker resten af området.
Senest redigeret:
Byggetilladelse skal indsendes 3 uger inden byggeriet sættes i gang.

Jeg skal bygge en kviste og skal afløse 2 tagspær.
Byggemanden, jeg skal hyre, sagde, at det ikke skulle være noget problem, men så kom jeg i tanke om, at man skal have en kvalitetsansvarlig. Tror I kommunen vil gå med til, at jeg er det selv?

ohlgren sagde:
Mit sidste spørgsmål handler om den bjælke, der ses på foto 3. Den går langs med skunkvæggens væg og hviler på bjælkelagets bjælker. Støttebenene i skunkvæggen står delvist på den. MEN den er faktisk helt løs, når man sparker til den, ikke engang fastsømmet, og har derfor ingen funktion (efter min mening), i det mindste på det sted, hvor vinduet skal være.
Det jeg muligvis kan forestille mig er, at den er tænkt til at fordele belastningen til alle bjælkelagsbjælkerne, selv de som det ikke står et støtteben på. Jeg har ikke fundet den på hustegningerne.
Jo, den kaldes følgebjælke og sørger for at fordele punktbelastning fra en tagstol til flere bjælker. Tror jeg :)

injonil sagde:
Jo, den kaldes følger og sørger for at fordele punktbelastning fra en tagspær til flere underarme. Tror jeg :)
OK. Tak. Jeg skal se om jeg finder mere info om det.
Spørgsmålet er om det går at fjerne den lige under vinduet......? Men da den er løs, skal det jo ikke indebære nogen praktisk svækkelse. Det eneste er vel, hvis huset sætter sig lidt i fremtiden, og belastningerne fordeles om lidt.

Den er måske ikke løs, når du har sne på taget...

Har lige ansat en konstruktør til at beregne, om man kunne flytte støttebenet 1 meter tættere på tagfoden.

Desværre kom han frem til, at det krævede 10 mm tykt fladjern (på hver side af højbenet), som skulle strække sig 1,65 meter på hver side (op og ned) af de 2 dele af højbenet (altså over lasken). På hver side af lasken kræves der 4 grupper med 4 bolte i hver gruppe. I alt 32 bolte, som skal være 16 mm tykke for at fastgøre de 2 fladjern til højbenet.

Så hans råd er, at jeg skal lade være med at flytte støttebenet.

Man kunne vel i princippet placere en helt ny højben fra kip ned til tagfoden lige ved siden af det eksisterende højben, men så bliver det for bredt mellem de 2 tagvinduer, som skal sidde på hver sin side af højbenet (og de får heller ikke plads, for der er allerede kun lige plads mellem spær). Og så skulle det rive en masse af loftet op for at få den nye højben ind. For meget besvær tror jeg.

injonil sagde:
Den er måske ikke løs når du har sne på taget...
Tænkte ikke på det. Må hellere tjekke med byggingeniør.

Hej. Det er nok forskellige regler i forskellige kommuner angående kvalitetsansvarlig. Det bedste er nok at spørge bygningskontoret.
Jeg var selv ansvarlig, da vi byggede om indgangen på vores hus i Stockholms kommune. Det handler mest om at sikre, at byggeriet er udført i henhold til de retningslinjer, der findes, så det kan være en del læsning.

• Synes
Ricky C
  • Laddar…
Hej.
Kaprer denne tråd.

Undrer hvordan det gik for dig?

Overvejer at gøre det samme bare uden at montere vinduer...

Hvad sagde konstruktøren om at kappe følgesvenden?

Vil afveksle en eller 2 støtteben.

MVH

*bump*

Jeg kappede følgeren og fjernede følgeren fraogmed tagspæret til venstre (om tagspæret med støttebenet jeg skulle flytte ud), og tom tagspæret til højre om.
Jeg forstærkede højbenet med 2 meters, 5 mm tykke vinkeljern på hver sin side af højbenet, som jeg fastgjorde sammen med gennemgående bolt plus fransk træskrue, + at jeg afvekslede højbenet ved at lægge en bjælke på loftet ovenpå hanebåndet mellem de 2 omkringliggende tagspær.

Iom at taget blev lettere iom at det blev vinduer i stedet for betonfliser, + at jeg afvekslede tagspæret vurderede jeg det som OK. Jeg spurgte ikke konstruktøren om det.

I vinters med ret meget sne på taget (Skåne) holdt det fint.

Senest redigeret:
Tak for svaret.

Det lader til, at konstruktører har svært ved at regne på sådan noget...

Jeg har talt med en tagstolsfirma, som ikke troede, at mine højben, der er 50*145mm, burde holde. Nu har de holdt i næsten 50 år.

MVH

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.