Jeg skal bygge til en 60-talsvilla med sadeltag med en lille tilbygning med sadeltag mod langsiden. Tilbygningen skal være en del af et eksisterende rum, og jeg vil ikke have nogen bjælke, der sænker lofthøjden.

XXX
XXX
XXX
XXX
XXX
XXXHHHH
XXXHHHH

H = Rem
X= Limtræsdrager

Vi vil lave en åbning på ca. 3,6 meter på langsiden af vores hus, og den eksisterende rem vil ikke kunne bære taget alene, da tagspær og etagebjælker hviler på remmen. Jeg har tænkt mig at lægge en limtræsdrager (315*115 mm) på et par limtræsøjler (115*115). Årsagen til, at jeg har valgt en bred limtræsdrager, er, at jeg skal have plads til drageren under de nye tagspær uden at fjerne for meget materiale, hvor drageren skal hvile på søjlerne.

Jeg kan ikke uden videre erstatte den eksisterende rem, så min tanke har været at lægge limtræsdrageren ved siden af remmen og på en eller anden måde fastgøre rem og tagspær i drageren. Limtræsdrageren skal altså ligge i samme højde som remmen. Tagspærene vil jeg så kappe langs med remmen.

Normalt bruger man oftest bjælkesko mellem en bjælke og tagspær, men det ser ud til at være svært at få tilstrækkelig styrke, da tagspæret er svagt (dimension 140*45), da delen, der hviler på remmen, er affaset. Kan man f.eks. skrue remmen fast med vinkelbeslag mod limtræsdrageren, så det holder, eller fremstille en metalprofil, der forbinder drageren med remmen? Er der nogen, der ved, hvordan man normalt løser et sådant problem? Jeg har søgt på nettet, men kan ikke finde nogen færdige løsninger.

• Træstruktur under tag med isolering i en 60'er villa, hvor der planlægges en tilbygning med limtræsbjælker og stolper.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.