Gælder et smedesrækværk på L-støtte ved en kældertrappe.

Hvordan fastgør jeg dem uden at sprække L-støtterne?

Ankermasse og gevindstang?
Ekspansionsbolt?
Andet?

Hvor tæt på kanten går godt? Hvor ligger armeringen?

Et smidesrækværk monteret på et L-støtte af beton. Fire skruehuller er synlige på metalpladen, omgivet af grus og jord.

Absolut ikke expander. Betonskrue eller ankermasse ville jeg bruge

• Synes
plan-g
  • Laddar…
Jeg borede med en god maskine og et godt bor, så klarer det sig oftest, hvis man tilfældigvis rammer armering.
Derefter satte jeg en plug og en større skrue, ligesom en fransk skrue.

• Synes
plan-g
  • Laddar…
Jeg ville undgå alle typer af fastgørelser, der giver ekspanderende belastninger på betonen, når man borer så tæt på fri betonkant. Specielt hvis man ikke ved, hvordan armeringen ser ud inde i betonen. Så ekspander, skrue og plugg går bort. Det bedste alternativ her er ankermasse og gevindstang. Skulle der findes en C-formet armeringsbøjle i kantstøttens ende, og man placerer sine borehuller inde i bøjlen, så ville også ekspander samt skrue og plugg kunne fungere. Men kantstøtte kan også være centrisk armeret, og da er det ankermasse og gevindstang, som bliver den bedste løsning.

• Synes
Intet og 2 andre
  • Laddar…
En u-formet jern er en løsning. Gevinde huller til fastgørelse af hegnet og gennemgående bolt til at fastgøre u-delen.

Tak for svar. Bliver ankermasse og gevindstang der ved hjørnet så.

Øvrige stolpesko som ikke sidder tæt på L-støttens ende - fungerer almindelig betonskrue der? Eller er der risiko for revner der også?

Betonskrue giver ingen ekspansion i betonen og kan monteres tæt på kanten

• Synes
plan-g
  • Laddar…
De sidder jo alligevel tæt på langsiden, så det er tæt på kanten også der. Har ingen erfaring angående betonskruer om de giver spændinger ved montering. Jeg ville have brugt ankermasse og gevindstang også der for at være på den sikre side.

• Synes
plan-g
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.