Er i gang med at renovere den gamle del af vores hus, og her var der tidligere et spisekammer, som derefter blev badeværelse, inden vi flyttede ind. Nu skal jeg have en luft-vand pumpe ind til venstre, flytte hydropress med mere til det nye rum, hvor jeg har åbnet op under trappen. Det hul er altså lavet af mig :D Hvordan gør jeg for at få den lilla del afstivet så det bliver lige? Overvejer at sætte en OSB på den bagerste del (længst væk fra kameraet) først og afstive på den, men hvordan ved jeg, hvor de skal være i forhold til åbningen? Kan jeg bruge en krydslaser på en eller anden måde?

• Under trappen med trævægge, et rør i højre hjørne og værktøj hængende på væggen. Pink linjer markerer et område til renovering.
S
Pythagoras sætning for at få ud 90 grader. Snedkere plejer/plejede at anvende en 3:4:5-variant for at slå ud rette hjørner. En side 30 cm, den anden side 40 cm og diagonalen (hypotenusen) 50 cm.

Dobblerer man målene så bliver det 60, 80 og 100.

S sinuslinus sagde:
Pythagoras sætning for at få 90 grader. Snedkere bruger/bruger en 3:4:5-variant for at slå lige hjørner. En side 30 cm, den anden side 40 cm og diagonalen (hypotenusen) 50 cm.

Dobblerer man målene bliver det 60, 80 og 100.
Så du tænker kort og godt en tilstrækkeligt stor vinkel på gulvet for at få de nedre punkter lige på den bageste væg?
Derefter vaterpas mod den forreste diagonale kant og markere den rette højde bagtil?

• Renoveringsprojekt med vægstruktur, vinkelmåling og markering på en skråvæg med forskellige målepunkter vist i farver.
Forstår jeg dig rigtigt, hvis du vil have, at rummet skal være lige bredt foran som bagtil? Eller er det en 90° vinkel på reglarne og forkanten, du er ude efter?

Du kan komme ret langt med et vaterpas og en tommestok

Skal du isolere og har brug for en regelramme, eller hvad er tanken?

S
Du behøver ingen vinkel. Det er nok at måle og lægge ud reglarna så at diagonalen passer.

• Synes
Joak og 2 andre
  • Laddar…
Semiproffset Semiproffset sagde:
Forstår jeg dig ret, om du vil have, at rummet skal være lige bredt foran som bagtil? Eller er det en 90° vinkel på reglarne og forkant, du er ude efter?

Du kommer ganske langt med et vaterpas og tommestok

Skal du isolere og har brug for en regelstamme, eller hvad er tanken?
Nej du forstår præcis, det skal være lige stort på alle måder bagtil som fortil. Det er ydervæggen bagtil, så jeg tænker ikke at isolere noget der, overvejer at isolere mellem skråtaget og trappen mest for evt. lydisolering. Kiggede på cellulose løsfyldisolering at trykke ind for hånd gennem en diskret luge.

Her er et bedre billede jeg tog i dag... tænker at jeg sætter liggende 45x95 rundt om hullet nærmest og lader det stikke ud 30mm, så jeg kan afrette resten af væggen lige senere ud til det niveau. Gulvet skal jo fjernes og isoleres selvfølgelig, og der kommer til at være vådrumsmåtte overalt, da det skal blive "fyringsrum" og groftoilet.

Spørgsmålet er, hvordan jeg laver "væggene" i denne alkove, eller hvad man skal kalde det... Skal jeg forsøge at lave en præcis samme konstruktion på den bageste væg og skabe en ramme mellem dem for at fastgøre OSB & gips på, eller hvad har I af forslag?

• En lille alkove under ombygning med trævægge og blottet isolering; værktøj og rør synlige, forberedt til nyt pannrum og grovtoalett.
  • Alkove under trappe med udsat isolering og byggeaffald; Vægge og rør ved siden af. Elektrisk værktøj hænger på væggen.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.