1,438 læst ·
2 svar
1k læst
2 svar
Hvordan bygge lydisoleret indervæg med dør?
Jeg skal bygge en indervæg på førstesalen og vil gerne have den lydisoleret.
Har kigget rundt en del og fået tips, men nogle spørgsmål består.
Jeg vil have isolering mellem gipspladerne, og væggen vil blive bygget på et eksisterende trægulv.
1. Dobbelt gipsplader anbefales. Skal det være på begge sider af væggen da, eller er det overkill?
2. Nogle gange anbefales spånplade indenfor gipspladen for at skabe bedre muligheder for fastgørelse. Hvis man gør det, bliver det lige så god lydisolering som med dobbelte gipsplader, eller er det bedre at tage dobbelte gipsplader i stedet for spånplade plus gipsplade?
3. På nogle steder har jeg læst, at man skal tætte syllen (gulvreglen) med en form for fugemasse, men andre steder ser jeg, at det anbefales at lægge syllisolering under reglen. Lyder enklere og bedre med syllisolering, nogen der har en mening?
4. Da væggen skal sættes på et ganske fint gulv, tænker jeg, at det ville være godt, hvis man en dag i fremtiden vil fjerne væggen, så kan det genskabes. Det vil kræve, at man fylder skruehuller ud samt måske sliber gulvet om, men det burde vel være muligt, hvad tror I? Noget man skal tænke på under bygningen for at lette processen?
5. Også tætnning mod loftet burde vel være lige så vigtigt som mod gulvet?
6. Der skal være en dør i væggen, og jeg antager, at de vil lade mest lyd slippe igennem. Dørkarme med integreret tætningsliste er også noget, jeg har regnet med. Tips til en dør, der er lydisoleret, samt andet at tænke på?
Taknemmelig for alle tips!
Har kigget rundt en del og fået tips, men nogle spørgsmål består.
Jeg vil have isolering mellem gipspladerne, og væggen vil blive bygget på et eksisterende trægulv.
1. Dobbelt gipsplader anbefales. Skal det være på begge sider af væggen da, eller er det overkill?
2. Nogle gange anbefales spånplade indenfor gipspladen for at skabe bedre muligheder for fastgørelse. Hvis man gør det, bliver det lige så god lydisolering som med dobbelte gipsplader, eller er det bedre at tage dobbelte gipsplader i stedet for spånplade plus gipsplade?
3. På nogle steder har jeg læst, at man skal tætte syllen (gulvreglen) med en form for fugemasse, men andre steder ser jeg, at det anbefales at lægge syllisolering under reglen. Lyder enklere og bedre med syllisolering, nogen der har en mening?
4. Da væggen skal sættes på et ganske fint gulv, tænker jeg, at det ville være godt, hvis man en dag i fremtiden vil fjerne væggen, så kan det genskabes. Det vil kræve, at man fylder skruehuller ud samt måske sliber gulvet om, men det burde vel være muligt, hvad tror I? Noget man skal tænke på under bygningen for at lette processen?
5. Også tætnning mod loftet burde vel være lige så vigtigt som mod gulvet?
6. Der skal være en dør i væggen, og jeg antager, at de vil lade mest lyd slippe igennem. Dørkarme med integreret tætningsliste er også noget, jeg har regnet med. Tips til en dør, der er lydisoleret, samt andet at tænke på?
Taknemmelig for alle tips!
Hvilke lyde skal væggen & døren dæmpe?
Hvilke frekvenser vil lyden have?
Hvor mange dB vil du have, at væggen & døren skal dæmpe?
Hvordan er eksisterende gulve/vægge/lofter opbygget?
Hvordan er eksisterende ventilation?
Hvordan bliver den nye ventilation?
Hvilke frekvenser vil lyden have?
Hvor mange dB vil du have, at væggen & døren skal dæmpe?
Hvordan er eksisterende gulve/vægge/lofter opbygget?
Hvordan er eksisterende ventilation?
Hvordan bliver den nye ventilation?
Det er teenagesønnen, der gerne vil kunne have venner på værelset med lidt musik og snak senere end resten af familien ønsker. Samt muligheden for at kunne sove lidt længere end resten af familien nogle gange, uden at blive forstyrret.
Så jeg ved ikke det med decibel og andet😊
Ventilationen er naturlig ventilation i et hus bygget i 1972.
Vi er ved at flytte ind og planlægger nu nogle ting, vi gerne vil få styr på. Ventilationen er en sådan ting, hvor vi gerne vil have bedre ventilation til en rimelig pris.
Så jeg ved ikke det med decibel og andet😊
Ventilationen er naturlig ventilation i et hus bygget i 1972.
Vi er ved at flytte ind og planlægger nu nogle ting, vi gerne vil få styr på. Ventilationen er en sådan ting, hvor vi gerne vil have bedre ventilation til en rimelig pris.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Bygga ny innervägg och dölja rör
Grund & Markarbeten -
Hvordan bygge indervæg kælder terræn hus 1967
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Byg indvendig væg ved skråtag
Bygge indervæg, hvad for værktøj?
Rimligt pris för att bygga två enkla innerväggar?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.