Vi har köbt udendørsbelysning (Philips hue Turaco) til vores hus. Tid til at skifte de grimme lamper fra 70'erne ud. Det er i alt 8 lamper med to huller for hver, der skal fastgøres på murstensvæg. Hvad skal jeg bruge af bor og plugs for at murstenene ikke skal revne, og for at lamperne skal sidde sikkert fast?

5,5 mm hårdmetalsbor som køres lidt langsomt og ikke med slag og fuld omdrejningstal, så bliver den blå. Så røde plugs og måske rustfri skruer, så der ikke kommer ruststriber på facaden. Forudsætter at der kommer rør med ledninger som skal gå ind på bagsiden af armaturet.

J jonaserik sagde:
5,5 mm hårdmetalsbor som køres lidt langsomt og ikke på med slag og fuld hastighed, så bliver den blå. derefter røde plugs og måske rustfri skruer, så der ikke bliver ruststriber på facaden. forudsætter at der kommer rør ud med ledninger, der skal gå ind på bagsiden af armaturet.
Ok så hvis jeg har forstået det hele korrekt, skal man IKKE bruge slagbor og anvende en lav hastighed?

• Synes
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jeg har en anden opfattelse. Jeg plejer at bruge slagboremaskine med mellem-lave omdrejninger, og så skal boret få lejlighed til at køle af efter måske halvvejs gennem hullet.
6 mm betonbor, 6 mm plug (farven spiller ingen rolle, men mærkeplug af nylon) og 4-4,5 mm rustfri skruer.

• Synes
Joak
  • Laddar…
tommib
Jeg siger også slagboremaskine men absolut ikke borehammer, da sprækker teglet. For mig har det fungeret bedst med en 18 V boremaskine med slagfunktion, dvs passende svag sådan. 5,5 mm bor og almindelige rødplugs. Rustfri skruer udendørs.

Er begyndt at bruge bor med 4 skær i spidsen. Ofte er der kun to, og jeg synes, det vobler og slår og gør, at hullet bliver ujævnt og lidt for stort. Men med 4 skær går det meget jævnere, og hullerne bliver rigtig pæne! Har en pakke sådanne fra 4-12mm til finboring ;-)

• Synes
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Slagboremaskine er perfekt, da den ikke slår som en borehammer.
Ingen køling nødvendig, det går hurtigt at bore i mursten.
Enhver maskine kan gøre jobbet, selv en billig, men vælg gode bor ikke de billigste, hvor man får en hel dåse for 30, 40 kr.

hsd
Det går udmærket med borehammer, men lad maskinen gøre arbejdet og brug hårdmetalsbor af god kvalitet.

Handler det om almindelige mursten så bliver hullerne bedst med almindelige spiralbor til metal. Det slider på boret selvfølgelig, men man kan jo tage en dårlig bor. En almindelig boremaskine duger, intet slag overhovedet.

Køb gode universalplugs fx fisher.
Det er muligt at bruge stort set hvilke som helst plugs i tegl.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.